پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 16 May 2024
 
۰
آتلانتیک:

آمریکا به «نقض برجام» متعهد بوده نه اجرای آن

دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۳۴
کد مطلب: 608437
یک مجله آمریکایی در یادداشتی ضمن یادآوری بخش‌هایی از برجام نوشت واشنگتن هرگز به تعهدات خود در توافق هسته‌ای عمل نکرده و در آینده نیز نخواهد کرد.
آمریکا به «نقض برجام» متعهد بوده نه اجرای آن
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، همان طورکه همه می‌دانند، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز ۱۲ می درباره خروج از برجام، یا ماندن در آن تصمیم‌گیری خواهدکرد.

مجله آمریکایی آتلانتیک، با اشاره به تصمیم‌گیری دولت آمریکا درباره برجام در روز ۱۲ می نوشت، رئیس جمهور آمریکا ادعا کرده که ایران به تعهداتش در برجام عمل نمی‌کند و بر اساس قانونی که در کنگره آمریکا تصویب شده در صورت عدم تایید پایبندی ایران به تعهداتش ، ترامپ می‌تواند بار دیگر تحریم‌های هسته‌ای را علیه ایران اعمال کند.

آتلانتیک ادامه داد،‌ در حالی ممکن است دولت آمریکا قصد کند عدم پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را اعلام نماید که هیچ تردیدی درباره عمل به تعهدات برجامی ایران وجود ندارد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا کنون در ۹ گزارش این واقعیت را تایید کرده است. همچنین متحدان اروپایی آمریکا هم این پایبندی ایران به تعهدات برجامی‌اش را تایید کرده‌اند. از سوی دیگر، جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا هم این مسئله را تایید کرده بود. همچنین وزارت خارجه آمریکا، در گزارشی اعلام کرد ایران به تعهدات هسته‌ای‌اش در برجام عمل کرده است. 

یادداشت آتلانتیک ادامه داد، اکنون سوال این نیست که آیا ایران به تعهداتش در برجام پایبند بوده یا نه بلکه سوال اینجاست آیا آمریکا به تعهداتش در برجام پایبند بوده است؟ توافق هسته‌ای، آمریکا را تنها موظف به برداشتن تحریم‌های هسته‌ای نکرده است بلکه لازمه آن عدم ممانعت از حضور دوباره ایران در صحنه اقتصاد جهانی بوده است. 

در این یادداشت آمده است،‌ در بند ۲۶  برجام، آمریکا (و متحدانش) موظف شدند «نهایت تلاش خود را برای دوام برجام و پیشگیری از ایجاد تداخل در تحقق منتفع شدن ایران از لغو تحریم های مشخص شده در پیوست دو» به کار گیرند. همچنین در بند ۲۹ برجام  «اتحادیه اروپا و دولت‌های عضو و همچنین ایالات متحده، منطبق با قوانین خود، از هرگونه سیاست با هدف خاص تاثیرگذاری خصمانه و مستقیم بر عادی‌سازی تجارت و روابط اقتصادی با ایران، در تعارض با تعهدات‏شان مبنی بر عدم اخلال در اجرای موفقیت‌‏آمیز برجام خودداری خواهند کرد». به علاوه در بند ۳۳ برجام آمده است «گروه ۱+۵ و ایران در خصوص گام های لازم برای تضمین دسترسی ایران در حوزه های تجارت، فن آوری، مالی و انرژی توافق خواهند کرد». 

مجله آتلانتیک در یادداشت خود ادامه داد، دولت ترامپ احتمالا این بندهای برجام را تا کنون نقض کرده است. واشنگتن پست در گزارشی نوشته بود طی نشست ماه می سال گذشته ناتو،‌ ترامپ سعی داشته هم‌پیمانان اروپایی خود را قانع کند تا از توافق‌های تجاری و مالی با ایران دست بکشند. همچنین، در ماه جولای گذشته، نماینده دولت ترامپ در نشست گروه۲۰ در آلمان مدعی شده بود باید تجارت با کشورهای حامی تروریسم بویژه ایران را متوقف کرد. این دو نمونه تلاش آمریکا برای لابی کردن علیه ایران، نقض تعهدات آمریکا است.

آتلانتیک ادامه داد، دولت ترامپ در واقع به نقض برجام متعهد بوده چرا که علاوه بر موارد بالا، آمریکا در بند ۲۲ برجام موظف شده است « به نحو مشخص شده در پیوست ۲و منطبق با پیوست ۵، اجازه فروش هواپیماهای مسافری و قطعات و خدمات مربوطه به ایران؛ مجوز اینکه اشخاص غیرآمریکایی که در مالکیت یا کنترل اشخاص آمریکایی هستند، به نحو منطبق با برجام با ایران مشارکت نمایند؛ و مجوز واردات فرش و مواد غذایی از مبدا ایران به آمریکا را صادر خواهد نمود».

در ادامه یادداشت آمده است،‌در دولت باراک اوباما رئیس جمهور پیشین آمریکا، طی ماه نوامبر ۲۰۱۶ اجازه فروش ۱۰۶ هواپیمای ایرباس به ایران ایر داده شد اما از زمانی که ترامپ رئیس جمهور شد، مجوز فروش هواپیما به ایران را صادر نکرد. همچنین یک وکیل آمریکایی گفته است مبادلات خاصی که در دوره اوباما مجوز دریافت کرده بودند، اکنون در دولت ترامپ رد می‌شوند.

آتلاتنیک ادامه داد، اکنون اگر دولت ترامپ بار دیگر تحریم‌های هسته‌ای را بر ایران تحمیل نکند، رسانه‌ها برای این تصمیم جشن می‌گیرند و می‌گویند که آمریکا به تعهداتش عمل کرده اما این اشتباه است چراکه دولت ترامپ هرگز به تعهداتش به طور کامل عمل نکرده و احتمالا هرگز در آینده عمل نخواهد کرد. سوال اصلی این نیست که آیا ترامپ برجام را نقض کرده است یا نه بلکه سوال واقعی این است که ترامپ چطور برجام را نقض کرده است. واقعیت این است که حداقل در دوره جنگ سرد دیده شده که آمریکا همیشه به تعهداتش در توافق‌ها متعهد نبوده است. 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *