سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۵
۵

چگونه محبوب ترین بنده خداوند باشیم؟

دوشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۸
کد مطلب: 602745
حضرت حق فرمودند مردم، عیال و خانواده من هستند و محبوب‌ترین آن‌ها نزد من کسانی هستند که با مردم، مهربان‌تر باشند و در راه برآورده شدن نیازهای آن‌ها، کوشاتر باشد.
چگونه محبوب ترین بنده خداوند باشیم؟
به گزارش جهان نيوز، در جلد دوم اصول کافی آمده که امام جعفر صادق(ع) فرمودند: «قال الله عزّوجلّ» یعنی حدیث، حدیث قدسی است و پروردگار عالم فرموده، «الخلق عیالی و احبهم الی الطفهم بهم و أسعاهم فی حوائجهم»، حضرت حقّ فرمودند: مردم، عیال و خانواده من هستند (حتّی نفرمودند: مؤمن، بلکه فرمودند: الخلق، یعنی هر کس می‌خواهد باشد)، محبوب‌ترین آن‌ها نزد من کسانی هستند که با مردم، مهربان‌تر باشند و در راه برآورده شدن نیازهای آن‌ها، کوشاتر باشد.

شاید یک معنی دیگر هم داشته باشد و آن اینکه اتّفاقاً نگوید: «لا یکلف الله نفسا الا وسعها»، یعنی من این‌در وسعم می‌رسد و دیگر نیازی به تلاش بیشتر نیست. بلکه بداند که معنای «لا یکلف الله نفسا الا وسعها» یعنی آن‌قدر جلو بروی و بروی و بروی، تا جایی که دیگر نمی‌توانی. در عبادت، در ترک گناه، در خدمت به خلق و ... جلو برو.

دلیل هم این است: اوّلاً بدانیم آن کسی که قربة الی الله - که بیان کردیم یکی از خوف‌های ممدوح همین ترس دور شدن از قرب الی الله است - برای مردم کار کند، خدا او را می‌‌بیند «و الله بصیر بالعباد»، و معلوم است خدا جبّار و جبران‌کننده است، وقتی می‌‌بیند که او، به یاد بندگانش و عیال الله است، بیشتر به او مرحمت می‌کند. این یک نکته‌‌ بسیار مهم است.

منبع: « درس اخلاق آیت‌الله روح‌الله قرهی- بهار ۹۷»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
سلام علیکم.
به دلیل اهمیت یگانه بودن خدا، از افعال جمع، برای سخن خدا، استفاده نمیکنند، حتی برای احترام.
لطفا ترجمه فارسی را اصلاح فرمایید.
Iran, Islamic Republic of
بسیار عالی

صلوات بر محمد و آل محمد
نسل قدیم
Iran, Islamic Republic of
ممنون
خدمت به خلق خداوند اثروضعی عجیبی دارد که سریع آثارش را می بینیم
سید
Iran, Islamic Republic of
اللهم وفق لنا
خدا آن عالم عامل وارسته(آیت الله قرهی) را حفظ فرماید
محمد
Iran, Islamic Republic of
من هروقت مشكلي برايم پيش آمده مشكل كس ديگري را حل مي كنم ناباورانه دركوتاه ترين زمان مشكل خودم هم رفع مي شود .
الهي به اميد تو