چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 15 May 2024
 
۰
سرمست در همایش فصلی خانه احزاب:

احزاب حلقه واصل دولت و ملت هستند

پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۴۵
کد مطلب: 595340
مدیر کل سیاسی وزارت کشور گفت: احزاب حلقه واصل میان دولت و ملت هستند و اگر به کارکرد واقعی خود را ایفا می‌کردند شاهد وقایع کف خیابان‌ها در دی ماه نبودیم.
احزاب حلقه واصل دولت و ملت هستند
به گزارش جهان نيوز، بهرام سرمست مدیر کل سیاسی وزارت کشور در همایش فصلی خانه احزاب که امروز پنجشنبه (10 اسفند ماه) در محل وزارت کشور برگزار شد، اظهار کرد: خانه احزاب به عنوان تشکلی صنفی طبق ماده 2 قانون احزاب مصوب سال 60 فعالیت می‌کند و چارچوب فعالیتش هم مشخص است.

وی با بیان اینکه خانه احزاب مجوز فعالیتش را از کمیسیون ماده 10 کسب کرده است، افزود: برخی وجه تمایز و تشابه احزاب را با سایر حوزه‌های اجتماعی مطرح کرده‌اند، اکنون 247 حزب شناسنامه دار و قانونی در کشور فعالیت می‌کنند و این حزب‌ها نعمت و مزیتی برای نظام سیاسی کشور محسوب می‌شوند.

سرمست اضافه کرد: از نظر زمینه‌های اجتماعی مناسب و نامناسب برای نظام حزبی سیاسی، بحث‌های زیادی وجود دارد همچنین از نظر خاستگاه اجتماعی احزاب یا درون پارلمانی یا خارج از پارلمانی هستند.

مدیر کل سیاسی وزارت کشور با اشاره به رویکرد کارکرد گرایی احزاب یادآور شد: در این رویکرد احزاب برای انتقال اعتراض مردم به حاکمیت و دولت نقش ممتاز و موثری دارند البته این رویکرد ربطی به نظام خاصی ندارد و جزء استانداردهای حزب است.

وی با تأکید بر اینکه حزب حلقه واصل میان دولت و ملت است، اظهار کرد: اگر در نظام سیاسی ما جایگاه احزاب به درستی تعیین می‌شد و احزاب کارکرد واقعی خود را ایفا می‌کردند وقایعی مثل اتفاقات ساماندهی نشده دی ماه را در کف خیابان‌ها شاهد نبودیم.

سرمست بیان کرد:‌ اعتراض‌های دی ماه معلول اتفاقی است که ریشه در ناکارآمدی نظام حزبی کشور دارد، البته خطاب بنده به یک حزب خاص نیست در واقع کلیت نظام حزبی نتوانسته وظایف خود را به خوبی انجام دهد.

مدیر کل سیاسی وزارت کشور تصریح کرد: احزاب به لحاظ فعالیت‌های واقع بینانه احزاب انتظاراتی از آنها دارد بر این مبنا که آنها باید اعتراض‌ها و مطالبات میان دولت و ملت را حل و فصل کند.

وی گفت: ‌ممکن است برخی احزاب منافع خود را به منافع ملی ترجیح دهند به طوری که در جریان اعتراض‌های اخیر برخی رقبای دولت تصور کردند با سیاه کاری علیه دولت می‌توانند کنشگری سیاسی انجام دهند، اما این اتفاق به گونه‌ای پیش رفت که اعتراض علیه دولت به سوی اعتراض علیه حاکمیت منتقل شد، در چنین شرایطی احزاب به وفاق ملی رسیدند چرا که این اعتراضات نظام را مورد هدف قرار داده بود.

سرمست تصریح کرد: جلسات دولت و احزاب سیاسی باید ادامه‌ داشته باشد و انتظار می‌رود خانه احزاب مکانیزمی برای گفت‌وگوی درون تشکیلاتی ترتیب دهد تا از طریق گفت‌وگو بتوانیم مسائل مورد اختلاف را حل و فصل کنیم.

مدیر کل سیاسی وزارت کشور ادامه داد: ترجیح می‌دهیم مسائل جامعه را به کمک نهادهای مدنی حل و فصل کنیم تا اینکه با یک جامعه توده ‌وار و سیال که قابلیت تجمیع و بیان ندارد روبه رو باشیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر ناآرامی‌های گذشته مرور شود می‌بینیم در این دوره با مختصاتی مثل غافل‌گیری روبه‌رو بودیم که این اعتراضات ویژگی منحصر به فردی هم داشت.

سرمست اضافه کرد: بیشتر در طبقات متوسط به پایین و شهرستان ها شاهد اعتراضاتی بودیم که البته این امر قابل تأمل و تحلیل است، همچنین احزاب باید به سیاستگذاران کمک کنند چرا که آنها در سطح پولتیک و کنشگر سیاسی در جامعه فعالیت دارند.

مدیر کل سیاسی وزارت کشور با بیان اینکه انتظار داریم فعالان سیاسی به عنوان نخبه به تصمیم‌گیران سیاسی کمک کنند، تصریح کرد: در خصوص اصلاح ساختارهای حقوقی گام‌های موثری برداشته‌ایم به همین منظور برای اصل 27 قانون اساسی پیش نویس لایحه‌ای در حال تدوین است که از نمایندگان خانه احزاب برای تهیه این پیش‌نویس کمک می‌گیریم.
وی اضافه کرد: اصلاح آیین نامه چگونگی تأمین امنیت تجمات و مدیریت راهپیمایی هم بحث دیگری است که مراحل مقدماتی آن به اتمام رسیده و امور نهایی آن در حال انجام است.

سرمست یادآور شد: همچنین جلسات کمیسیون ماده 10 احزاب هم به صورت منظم برگزار می‌شود و انتظار می‌رود در روزهای آ‌ینده این کمیسیون تشکیل جلسه دهد.

منبع:باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *