شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۰

حکم دادگاه فدرال عراق علیه همه‌پرسی به درخواست «حیدرالعبادی» بود

صدور حکم تعلیق برگزاری همه‌پرسی
دوشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۴۵
کد مطلب: 550584
دفتر نخست‌وزیری عراق اعلام کرد که صدور حکم تعلیق برگزاری همه‌پرسی جدایی از سوی دادگاه فدرال به درخواست «حیدرالعبادی» بوده است.
حکم دادگاه فدرال عراق علیه همه‌پرسی به درخواست «حیدرالعبادی» بود
به گزارش جهان نيوز، دفتر «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق دوشنبه (امروز)، اعلام کرد که حکم دادگاه فدرال عراق مبنی بر توقف برگزاری همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان بر اساس دادخواست شخص نخست‌وزیری صادر شده است.
 
در بیانیه دفتر نخست‌وزیری عراق که نسخه‌ای از آن در پایگاه خبری «الغد پرس» منتشر شد، آمده است: العبادی دادخواستی درباره عدم قانونی بودن همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان یا هر استانی از عراق، به این دادگاه ارائه و دستوری مبتنی بر توقف اقدامات برگزاری این همه‌پرسی صادر کرده بود که دادگاه فدرال عراق نیز با آن موافقت کرد.
دراین دادخواست که «حیدر الصوفی» به عنوان مشاور و معاون حقوقی نخست‌وزیر، آن را تنظیم کرده است، خواهان «نخست‌وزیر عراق» و وکیل و مشاورش و خوانده‌ رئیس منطقه کردستان و رئیس پارلمان این منطقه بودند.

در این دادخواست ذکر شده است که نفر اول یعنی «مسعود بارزانی» رئیس منطقه کردستان به دلیل درخواست اجرای همه‌پرسی در تاریخ 2016.6.8 و نفر دوم یعنی رئیس پارلمان منطقه کردستان به دلیل تایید برگزاری این همه‌‌پرسی در تاریخ 2019.9.15 اقدامی غیرقانونی انجام داده‌اند و مرتکب نقض آشکار مفاد مندرج در قانون اساسی کشور شده‌اند. زیرا برگزاری این همه‌پرسی به تجزیه عراق و نقض وحدت و حاکمیت آن، منجر خواهد شد.

در این دادخواست همچنین ذکر شده است که به صراحت مواد 1، 116، 117، 119، 120، 126، 140 و 143 قانون اساسی جمهوری عراق مصوب 2005، نقض شده است. ضمن اینکه برگزاری این همه‌پرسی به نتایج خطرناکی منتهی خواهد شد که دیگر نمی‌توان پیامدهای آن را از بین‌برد. این اقدام تهدیدی برای صلح و آرامش داخلی در شرایط امنیتی و اقتصادی جاری در کشور و حتی صلح منطقه‌ای است.

در پایان دادخواست تنظیم شده از سوی وکیل، نخست‌وزیر عراق آمده است: با توجه به ایتکه 25 سپتامبر به عنوان تاریخ برگزاری این همه‌پرسی تعیین شده است، از دادگاه عالی فدرال می‌خواهیم که با صدور دستوری، با توجه به ماده 83قانون مرافعات مدنی (اصلاحیه در سال 1969)، حکم تعلیق برگزاری این همه‌پرسی را صادر کند.



منبع:فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *