شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰
ابطحی در مخالفت با گزینه پیشنهادی وزارت امور خارجه:

آقای ظریف! آمریکا دیگر چه کاری انجام دهد تا شما قبول کنید برجام نقض شده است

چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۴۲
کد مطلب: 541752
نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: برخلاف صحبت‌های روز گذشته رئیس جمهور برجام تبدیل به مکانیزمی نظارتی بر روی ایران شده است.
آقای ظریف! آمریکا دیگر چه کاری انجام دهد تا شما قبول کنید برجام نقض شده است
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم؛ محمدجواد ابطحی نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه در صحن علنی مجلس طی سخنانی اظهار داشت: روز گذشته رئیس جمهور در دفاع از عملکرد وزارت خارجه در دولت یازدهم سخنانی گفت که سکوت در قبال آن سخنان جایز نیست.

وی افزود: آقای ظریف در برنامه‌ای که به مجلس ارائه داده، اشاره کرده که سیاست خارجی باید در دایره قدرت تصمیم‌گیری وزارتخانه قرار گرفته و افراد غیرمسئول در امور سیاست خارجی دخالت نکنند و همچنین اشاره شده که در دولت دوازدهم تلاش وزارت امور خارجه این است که جایگاه این وزارتخانه در سیاست‌سازی را احیاء کرده و در اجرای سیاستهای یکپارچه اقتدار بیشتری از خود نشان دهد و پیگیری و ممانعت از دخالت مسئولین غیرمرتبط در مسائل وزارت خارجه را جزو برنامه‌های خود ذکر کرده است.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: مسئله این است که سیاست خارجی کشور امری بسیار مهم بوده  که نمی‌توان آن را در یک وزارتخانه تعیین کرد و نهادهای بالادستی و رهبر معظم انقلاب در تعیین و نگارش سیاستهای کلی نظام نقش‌آفرین هستند.

ابطحی ادامه داد:‌به نظر می‌رسد تجربه ورود مجلس از بُعد نظارتی خود به پرونده‌های سیاست خارجی و گاه ممانعت از اعمال و اجرای برخی سیاستهای دولت در این حوزه در نگارش برنامه جدید سیاست خارجی در دولت دوازدهم بی‌تاثیر نبوده است.

وی با بیان اینکه تجربه‌های تاریخی نشان می‌دهد که وزارت خارجه حمایت مجلس را با خود داشته باشد، تصریح کرد: شما اگر به قرارداد قوام با روس‌ها توجه کنید اگر مجلس در روند این قرارداد به کمک قوام نمی‌آمد او نمی‌توانست آذربایجان را از اشغال روس‌ها آزاد کند.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: سند برجام به امضا رسیده تا با اجرای آن از سوی ایران نشان دهیم که برنامه هسته‌ای ما صلح‌آمیز است. این بدان معناست که ما پذیرفته‌ایم حتی از حقوق عادی خود در ان‌پی‌تی محروم شده‌ایم چرا که مطابق با ماده 4 ان پی‌تی کشورها می‌توانند آزادانه به تحقیق، تولید و استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای مبادرت کنند. بنابراین برخلاف صحبت‌های روز گذشته رئیس جمهور برجام تبدیل به  مکانیزمی نظارتی بر روی ایران شده است.

وی ادامه داد:‌سوال ما از آقای ظریف این است، آیا این توفق دیپلماسی بر جنگ است؟‌جای تاسف است که دشمن ما از خود رفتاری نشان می‌دهد که به خاطر دادن چند وعده نسیه متضرر شده است ولی دوستان ما با وجود دادن امتیازات گسترده اینگونه خوشحال هستند. آمریکا باید دیگر چه کاری انجام دهد که شما قبول کنید که برجام نقض شده است؟

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی در بخشی از سخنان خود با رفتاری کنایه‌ای ظریف را آقای برجام خطاب کرد و ادامه داد: رهبری شما را به امانت و غیرت توصیف کرده است ما نیز این تعابیر را قبول داریم اما در همان سخنرانی ایشان اشاره کرده است که به منتقدان احترام بگذارید چرا که هیچ یک از ما معصوم نیستیم. رهبری علی‌رغم حمایت از تیم مذاکره کننده گفتند که ای کاش در توافق برجام عجله نمی‌کردید.

ابطحی ادامه داد:‌امروز مسئولین ما همچون آقایان صالحی، سیف و خود دکتر ظریف اذعان می‌کنند که هیچ گشایشی در اقتصاد ما در پسابرجام ایجاد نشده است.
وی گفت: از نظر ما در این موقعیت باید یک تیم مذاکره کننده دیگر معرفی می‌شد تا آمریکاییها بفهمند که دیگر ظریف در تیم مذاکره کننده حضور ندارد که با لبخند بیاید و به همراه آنها پیاده‌روی کند.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس با بیان اینکه قرآن در زمینه سیاست خارجی هم ما را راهنمایی کرده، اظهار داشت: قرآن به ما گفته است که چگونه قرارداد ببندیم و در صورتی که طرف مقابل ما بدعهدی کرد چگونه از معاهده خارج شویم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *