از همان نخستین سالهای اشغال پاره تن اسلام، با مقاومت فلسطینیان و اعتراض مسلمانان و دیگر انسانهای آزاده جهان، نهضت مقابله با اسرائیل و حمایت از فلسطین مظلوم شکل گرفت. با پیروزی انقلاب اسلامی، ملت مسلمان ایران به ویژه پس از صدور پیام تاریخی امام امت در سال 1358 مبنی بر نامگذاری آخرین جمعه ماه رمضان به عنوان روز جهانی قدس، مسئله آزادسازی فلسطین از چنگال غاصبان قدس را سرلوحه آرمانهای خویش قرار داد. از این رو، همه ساله، روز قدس را به روز فریاد کشیدن بر سر ستمکاران تاریخ و به لرزه درآوردن پایههای سست رژیم اسرائیل تبدیل کرده است.
مسئله ی قدس و فلسطین را میتوان مسئلهی اول جهان اسلام و همچنین مهمترین موضوع سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دانست. نگاهی به تحولات و مناسبات بینالمللی، بهروشنی تأثیر مستقیم این مسئله را در معادلات و روابط دولتها و نظام بینالملل نشان میدهد. در این میان، جمهوری اسلامی ایران نقش فعال و مسئولانهای در خصوص مسئلهی قدس شریف و سرزمین فلسطین ایفا کرده است و رویکرد نظام اسلامی بر کسی پوشیده نیست.
روز قدس در اندیشه امام خمینی(ره)
در اندیشهی امام(ره) روز قدس، روزی است که همه مسلمین در بزرگداشت آن وظیفهدارند و این انجام وظیفه مؤثر نیز هست.
«مسلمانها امیدوارم که روز قدس را بزرگ بشمارند و در همه ممالک اسلامی در روز قدس در روز جمعه آخر ماه مبارک رمضان تظاهر کنند، مجالس داشته باشند، محافل داشته باشند، مسجد داشته باشند، در مساجد فریاد بزنند، وقتی یک میلیارد جمعیت فریاد کرد، اسرائیل نمیتواند، از همان فریادش میترسد. اگر همه مسلمینی که در دنیا هستند الآن هستند که قریب یک میلیارد هستند، اگر در روز قدس همه بیرون بیایند از خانه، فریاد بکنند مرگ بر امریکا و مرگ بر اسرائیل و مرگ بر شوروی، همین قول مرگ بر شوروی، برای آنها مرگ میآورد.»
ازاینرو میتوان تأکید نمود در منظومه گفتمانی امام خمینی (ره)، روز قدس، تنها روزی نمادین نیست بلکه درصورتیکه مسلمین در آن به وظیفهی خود عمل کنند، امید میرود تا برکات آن یعنی نابودی غدهی سرطانی صهیونیسم و رهایی قدس شریف نیز محقق گردد.
«تکلیف ملتها در آستانه روز قدس و آستانه سالروز شهادت بزرگ انسان تاریخ بشریت آن است که در اجتماعات و راهپیماییهای خود از دولتهای خود بهطورجدی بخواهند که باقدرت نظامی و سلاح نفت در مقابل امریکا و اسرائیل به مقابله برخیزند و اگر گوش نکردند و اسرائیل جنایتکار را که تمام منطقه حتی حرمین شریفین را تهدید میکند و هماکنون عمق خواستههای او واضح شده است را تأیید کردند با فشار و اعتصابات و تهدید، آنان را مجبور به عمل کنند؛ درحالیکه اسلام و اماکن مقدسه آن مورد تهدید به تجاوز قرارگرفته، هیچ فرد مسلمانی نمی تواند در مقابل آن بیتفاوت باشد و آنچه در این موقع که اسرائیل تجاوز گسترده به بلاد مسلمین نموده و مسلمانان بیگناه و بیپناه را به خاک و خون کشیده است دولتهای منطقه انجام میدهند جز یک کلام بیمحتوا و سازشکارانه نیست.»
به طور خلاصه میتوان گفت در مکتب امام خمینی(ره) روز قدس تنها یک روز نمادین و یا یک حرکت شعاری نیست و تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی منوط به برگزاری هرچه باشکوهتر و هدفمند آن است. در این مکتب کارکردهای ویژهای برای این روز راهبردی پیشبینیشده است که مسیر تحقق اهداف اسلام ناب و انقلاب اسلامی را هموار میسازد و از آن جمله اند:
رهایی قدس شریف؛ بیداری اسلامی و احیای اسلام ناب محمدی (ص)؛ یکپارچگی و وحدت مسلمین؛ یکپارچگی و همافزایی مستضعفان در مواجهه با نظام سلطه.
علل دشمنی مردم فلسطین با رژیم صهونیستی
دکتر یوسف قرضاوی در مقاله ای با عنوان "ماهیت نبرد ما با اسرائیل" در مورد علت اصلی جنگ این چنین مینویسد:
«در حقیقت جنگ میان ما و یهودیها تنها به سبب اشغال سرزمین ما، سرزمین اسلام، سرزمین فلسطین، از جانب آنها آغاز شد. آنها اهل ما یعنی صاحبخانهها را آواره کردند وجود اضافی خود را با آهن، آتش، خون و خشونت بر آنها تحمیل کردند. شمشیر خون میریزد اما تو ای قلم! ساکت باش! و تا زمانی که علتهای درگیری همچنان برقرار باشد نبرد ما هم ادامه دارد و تا زمانی که آنها ادعا کنند در اراضی اشغال شده دارای حق هستند، صلح بیمعنی خواهد بود. چون هیچ کس این حق را ندارد که از سرزمین اسلام چشمپوشی کند. ممکن است در برههای از زمان ـ کوتاه یا بلند ـ صلحی میان ما و اسرائیل حاکم شود که در خلال آن دو طرف دست از جنگ بردارند و آرامش مدتی حاکم شود و روابطی میان دو طرف برقرار شود، اما اصل «زمین در مقابل صلح» جداً شگفتآور است. که تنها منطق زور دشمن آن را تحمیل میکند نه چیز دیگر. چون سرزمین، سرزمین ماست نه او تا لطف کرده در مقابل صلح از آن صرفنظر کند. حتی این صلح نارسا و ننگی هم که بالاخره اسرائیل توانست آن را تحمیل کند فقط به این نیت است که به وسیله آن همه چیز را از آن خود کرده و چیزی نبخشد.»
چرا باید در راهپیمایی روز قدس شرکت کرد؟
اين حركت ملی، در طول ساليان پس از انقلاب در هر جمعه پاياني ماه مبارك رمضان در ابعاد گسترده اجرا شده و در ساليان اخير شور و شعور و شكوه بيشتري بر آن حاكم بوده است. شور انقلابي همراه با افزايش درك واقعيات صحنه و بازخواني مكرر حوادث و جرياناتی كه طی سالهای پس از اشغال، بر شعور عميق مردم از اين ماجرا افزوده و به مدد حمايتهای ملی و مردمی، مستمرا بر شكوه اين مناسك عبادی سياسی افزودهاند.
امسال نیز که ایران در ایام ماه مبارک رمضان با تلاش تروریست ها جهت خرابکاری در داخل کشور روبرو شده است انگیزه ای دوچندان برای روز قدس خواهند داشت. چرا که بر هیچ کس پوشیده نیست پشت پرده اصلی تروریست و بانی مالی اصلی آن ها جز رژیم صهیونیستی نیست. با این حساب میشود گفت مهمترین انگیزه هایی که مردم را در روز جمعه آخر ماه مبارک رمضان در خیابان ها میکشد از قرار زیر است:
- ضديت با جنگ
- دفاع از انسانيت
- دفاع از هم كيشان
- دفاع از مظلوم در برابر ظالم
- نشان دادن اتحاد و انسجام
- تامين امنيت و منافع ملی
*** به صحنه میآییم، تا صفوف معترضان ظلم، پر رنگتر شود. به صحنه میآییم تا باطل، بیداری اصحاب حقیقت را واضحتر به نظاره بنشیند.
به صحنه میآییم تا بغض ترکخورده فلسطین را به التیامی حماسی نشانده باشیم.
آری! جمعه قدس، ریشه در جمعه ظهور دارد؛ ریشه در آن ناقوس عدالت که به دستان منجی صبح، به صدا درخواهد آمد.
روزی سنگهایت به سازمان ملل میرسد و آه آتشین تو، دامن او را میگیرد.
روزی همه سنگهای زمین، به سمت سازمان ملل پرتاب میشود و تن زخمی کبوترها و درد همه پرستوها، التیام مییابد.
تنها سنگهای تو نیست که آن روز پرتاب میشود؛ همه سنگها به سمت سازمان ملل پرتاب میشود؛ سنگهایی که قانون سازمان ملل را قبول ندارند و تبصرههایش را مردود میدانند. روزی سازمان ملل را زیر پا له میکنند.
منبع: اتاق خبر