جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 17 May 2024
 
۰

ادامه نبرد برای آزاد سازی موصل

پنجشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۳۱
کد مطلب: 519653
پلیس فدرال عراق از تسلط بر دویست و نود و یک کیلومتر مربع از غرب موصل خبر داد.
ادامه نبرد برای آزاد سازی موصل

به گزارش جهان نيوز، پلیس فدرال عراق از تسلط بر دویست و نود و یک کیلومتر مربع از غرب موصل خبر داد و افزود، داعشی‌ها زیرساخت‌ها را در مناطق تحت تصرف خود به آتش می‌کشند.
همچنین تلویزیون عراق اعلام کرد، بسیج مردمی روستای ادحیله، واقع در جنوب قیروان، را آزاد کرد.
 
پیشنهاد حضور ناتو در عراق
در هیمین حال ژنرال جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا اعلام کرد کشورش پیشنهاد می‌کند که پس از شکست گروه تروریستی داعش، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مأموریت آموزش نیروهای عراقی را بر عهده بگیرد.
این فرمانده نظامی آمریکایی در داخل هواپیمایی که وی را برای شرکت در یک نشست ناتو در بروکسل می‌برد، به خبرنگاران گفت: «ناتو می‌تواند برای آموزش به نیروهای عراقی در دوره‌ای طولانی، ایده آل باشد.»
 
آزادسازی منطقه خمس تلول موصل
نیروهای مردمی عراق در ادامه پیشروی به سمت شهر القیروان در صد کیلومتری غرب موصل، منطقه خمس تلول را آزاد کردند و به حومه منطقه فرودگاه بالگردها معروف به مطار السمتیات رسیدند . 
اهمیت این منطقه، آن است که با رسیدن نیروها به این منطقه ، عملا نیروهای مردمی به خط دفاعی دوم داعش که در آن دو گروه تکفیری جیش الفتح و دابق مستقر هستند ، برسند. 
داعش به این دو گروه نظامی خود امید بسته است تا از آزاد سازی شهر القیروان جلوگیری کند ، اما نیروهای مردمی معروف به حشد الشعبی بدون واهمه از داعش ، خودشان را برای نبردی مهم با زبده ترین جنگجویان داعشی که اکثرا غیر عراقی هستند ، آماده کرده اند. داعش طی سه روز گذشته از موشک تاو نسل سوم لیزری هدایت شونده علیه نیروهای مردمی استفاده کرد. موشکی که ساخت امریکا است و دولت عراق آن را ندارد و امریکا پیش از این ، اینگونه موشک ها را به ارتش آزاد سوریه داده بود تا علیه نیروهای سوری بکار گیرند . 
دسترسی داعش به این سلاح خطرناک ، نشان از نگرانی امریکا و غرب از شکست سریع داعش توسط نیروهای مردمی تا امتداد مرز سوریه است. 
حشد الشعبی با رسیدن به شهر القیروان ، تلاش دارد هم سه شهر القیروان و البعاج و القحطانیه را آزاد و هم امنیت مرز مشترک عراق با سوریه را با حضور خودشان تامین کند. اقدامی که خوشایند امریکا و حامیان غربی داعش نیست . 
امریکا در ادامه نگرانی خود از پیشروی حشد الشعبی های عراق تا مرز سوریه ، یگان های ویژه خود و انگلیس را در نقطه مرزی مشترک عراق ، سوریه و اردن ، معروف به گذرگاه التنف استان حمص سوریه مستقر کرد و تلاش می کند به زودی به دیگر منطقه مرزی البوکمال هم مرز با گذرگاه (القائم) عراق لشگر کشی کند . 
اگر چه غربی ها جنگ با داعش را بهانه حضور خود در مناطق مرزی سوریه با عراق عنوان کرده اند، اما حقیقت نگرانی امریکا از پیشروی نیروهای مردمی به سمت مرز است که موجب لشگرکشی امریکا و انگلیس شده است نه جنگ با داعش . شهر القیروان عراق در هشتاد کیلومتری مرز با سوریه واقع است.

 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *