سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۱
۱

دومینوی توهین به منتقدان به نوبخت رسید

چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۲۳
کد مطلب: 507839
سخنگوی دولت با اشاره به برخی انتقادات منتقدان دولت، یادآور شد: کیلویی حرف زدن جواب علمی و کارشناسی نیست.
دومینوی توهین به منتقدان به نوبخت رسید
به گزارش جهان نيوز به نقل از صبح نو، منتقدستیزی دولتمردان در برخورد با منتقدان تمامی ندارد و به رغم شعار رئیس‌جمهور مبنی بر استقبال دولت از منتقدان، دولت با چالش برخورد با منتقدان گرفتار شده است. گویی در ماه‌های اخیر و در آستانه کارزار انتخابات 96، سخنان تند و بدون پایه رئیس جمهور  به منتقدان  به اعضای کابینه‌اش هم سرایت کرده است. نمونه جدید برخورد دولت تدبیر با منتقدان در نشست خبری سخنگوی دولت اتفاق افتاد.
 
 رسانه‌ای‌ترین چهره دولت یعنی آقای سخنگو در آخرین نشست خبری خود در سال 95  با بیان اینکه رسانه ملی گاهی کار سخیفی را در اطلاع‌رسانی به مردم انجام می‌دهد، گفت: صدا و سیما از ما سؤال کند که چه کارهایی انجام شده و بعد بر اساس پاسخ ما جست‌وجو کند و ببیند آیا راست می‌گوییم یا خیر.

آقای محمد باقر نوبخت در ادامه و با لحنی تند نسبت به صدا و سیما تاکید کرد: کار کارشناسی این نیست که با چند مصاحبه با مردم بگویید آثار اقدامات دولت قابل رؤیت نیست. از رییس محترم رسانه ملی قدردانی می‌کنم اما یک تیم سیاسی را که برخی از برنامه‌ها را تهیه می‌کند در زمره آنان قرار نمی‌دهیم. رسانه ملی دانشگاه است که باید مسیر درست را در اختیار مردم قرار دهد، انتقاد ما به تیم سیاسی ویژه‌ای است که تخریب‌ها را انجام می‌دهد.
کیلویی حرف نزنید

سخنگوی دولت با اشاره به برخی انتقادات منتقدان دولت، یادآور شد: منتقدان می‌توانند چالش کنند، اما وقتی آمار رسمی ارائه می‌شود عده‌ای کلی‌گویی می‌کنند که این‌گونه نیست و با این کار شبهه القا می‌کنند. کیلویی حرف زدن جواب علمی و کارشناسی نیست. ایجاد شک و تردید امروز مد شده و هر چیزی از سوی منتقدان «نه» گفته می‌شود؛ بلافاصله با 4 نفر مصاحبه می‌شود.

نوبخت در واقع با بیان این جمله که «تیم سیاسی ویژه‌ای در صداوسیما تخریب‌ دولت را بر عهده دارد»صراحتاً اعتراض خود را نسبت به رسانه ملی مطرح کرده است. صدا و سیما در روزهای اخیر گزارش‌هایی در خصوص عملکرد دولت در اقتصاد مقاومتی پخش کرده بود.

لحن تند و طلبکارانه سخنگو البته منحصر به اونیست و پیش از این نیز برخی دیگر از وزرا با لحن تند خود منتقدان را نوازش کرده بودند.

بی شعور
شاید تازه‌ترین نمونه از این لحن تند بین مقامات دولت یازدهم مربوط به وزیر بهداشت باشد. حدود دو هفته پیش درگیری لفظی شدیدی بین وزیر بهداشت و فرماندار شهر کوچک بدره شکل می‌گیرد، که آقای وزیر در کمال تعجب ناظران، فرماندار را بی‌شعور خطاب می‌کند. زمانی که مردم و مسوولان شهرستان بدره از وزیر بهداشت درخواست احداث بیمارستان را داشتند، فرماندار بدره نیز به برخی از مشکلات حوزه بهداشت و درمان و کمبود پزشک در بدره اشاره کرد و از وزیر بهداشت خواست که برای مشکلات چاره‌اندیشی کند ‌که قاضی‌زاده هاشمی نیز خطاب به مرادحاصلی فرماندار بدره می‌گوید: تو غلط کردی که نماینده مردمی، اگر گذاشتم یک روز بمانی اینجا بی شعور!. روز بعد اما وزیر با فشارهای رسانه‌ای سنگینی که در فضای عمومی ایجاد می‌شد، مجبور به عذر خواهی شد.

خائن
مثالی دیگر در بین وزرا می‌توان به آقای محمدرضا نعمت‌زاده اشاره کرد. وزیر صنعت، معدن و تجارت که چندی قبل در یک مراسم اقتصادی حاضر شده بود با ادبیاتی بسیار تندخویانه با منتقدانی که در کمپین عدم خرید خودرو شرکت کرده بودند، برخورد کرد. او گفت: «سال گذشته یک عده افراد مغرض کمپینی را برای تحریم خرید خودرو ایجاد کردند که ما این مسأله را پیگیری کردیم، خائنین این مسأله را پیدا کردیم و به رئیس‌جمهوری گزارش دادیم. این خائنان فکر کردند که قبل از انتخابات می‌توانند شلوغ‌بازی کنند و مشکل ایجاد کنند، اما کور خواندند.»

مزخرف

نمونه مشهور دیگر از لحن تند وزرا به آقای عباس آخوندی تعلق دارد. وقتی خبرنگار در خصوص مسکن مهر از وزیر مسکن پرسش می‌کند، آخوندی در حضور ناظران، مسکن مهر را مزخرف عنوان می‌کند. یا در نمونه‌ای دیگر در توهینی آشکار بعد از حادثه برخورد دو قطار آخوندی در کمال اعتماد به نفس از بیمه بودن در گذشتگان این حادثه خبر می‌دهد، که البته این موضوع نیز با واکنش گسترده عموم مردم مواجه شد.
عینک بزن بی سواد

رئیس جمهور که در تمامی سخنرانی‌های خود منتقدان را می‌نوازد، در آخرین نشست خبری با اصحاب رسانه خطاب به منتقدان اقتصادی دولت گفته بود: «عینک بزنید تا پیشرفت‌ها را ببینید». البته واژه‌های بی سواد، دلواپس، بی شناسنامه و ... از دیگر الفاظی است که رئیس جمهور به منتقدان نسبت داده بود.

به نظر می‌رسد تند خویی در دولت به یک اپیدمی تبدیل شده است و نمونه آقای سخنگو شاید در قبال برخوردهای دیگر وزرا خیلی قابل توجه نباشد اما نمی‌توان از کنار این موضوع به سادگی گذشت که گاهی آقایان وزرای دولت اختیار زبان را از دست می‌دهند و به جای توضیح و پاسخ به پرسش‌ها از لحن تند و بعضاً تحقیر آمیز استفاده می‌کنند و قطعاً با انتخاباتی شدن فضای کشور نمونه‌های بیشتری از تندخویی‌های مقامات دولتی در قبال منتقدن را شاهد خواهیم بود.
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اقای نوبخت آدم غیر متعادلی است در مناظرات تلویزیون در انتخابات 88 نوع حرف زدنش بدم آمده