يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - 2 Jun 2024
 
۰

پادشاه عربستان به مالزي مي رود

شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۲۴
کد مطلب: 504523
'ملک سلمان بن عبدالعزيز' پادشاه عربستان سعودي در تور آسيايي خود روز يکشنبه آينده در صدر هيات 600 نفره وارد مالزي مي شود تا در ميان ناکامي هاي خود در منطقه خاورميانه، در جنوب شرق آسيا نمايش يارگيري اجرا کند.
پادشاه عربستان به مالزي مي رود
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایرنا، پادشاه عربستان پس از بيش از 5 دور سفر 'نجيب تون رزاق نخست وزير مالزي به رياض قصد دارد پاسخ سفرهاي نجيب را با يک سياه لشکر بدهد تا بتواند از اين طريق در دوره بحران رياض نمايش جديدي اجرا کند و برنامه اش را در ميان شکست ها مثبت جلوه دهد.
'عنيفه امان' وزير امور خارجه مالزي روز جمعه، حج و سهميه زائران مالزي را از محورهاي مذاکرات دو طرف اعلام کرد و گفت نجيب تون رزاق در ديدارهاي رسمي با پادشاه عربستان مسائل مربوط به همکاري هاي دوجانبه و يافتن راه هاي بالقوه براي توسعه همکاري ها در آينده را مورد بحث قرار مي دهد.
انتظار مي رود نشست نخست وزير مالزي و 'ملک سلمان' روز دوشنبه پس از نشست هيات هاي دو کشور برگزار شود و پادشاه عربستان مورد استقبال پادشاه مالزي نيز قرار گيرد.
پادشاه عربستان در حالي به مالزي سفر مي کند که هر دو کشور از نظر اقتصادي در شرايط نامناسبي به سر مي برند و آرامکو اخيرا طرح سرمايه گذاري مشترک چند ميليارد دلاري خود را با شرکت ملي نفت وگاز مالزي (پتروناس) به تاخير انداخت.
از سوي ديگر مالزي يکي از کانون هاي اصلي گسترش وهابيت و افراطي گري توسط عربستان است و اين شرايط هوشياري بيشتر مقامات اين کشور جنوب شرق آسيا را مي طلبد و گرنه با هشدارهايي که تحليلگران و کارشناسان منطقه داده اند منطقه جنوب شرق آسيا مي تواند کانون بعدي بحران افراط گرايي و داعش باشد که رياض پشتيبان مالي آن است.
'سيد فريد العطاس' جامعه شناس مالزيايي و استاد دانشگاه ملي سنگاپور معتقد است در درگيري ايدئولوژي بين احزاب سياسي مالزي، علائم هشدار دهنده اي نسبت به يک نوع اسلام افراطي بنام 'وهابيسم' که بين گروه هاي اصلي و هدايت کننده مالزي نفوذ کرده است، وجود دارد.
'دنيس ايگنانتيوس' ديپلمات ارشد بازنشسته مالزي نيز يگانه عامل افراطي گري را وهابيت مي داند و معتقد است: به طور آشکار، رشد اين نوع افراطي گري در خلاء اتفاق نيفتاده است و ريشه آن نيز در منطقه جنوب شرق آسيا نيست. شمار قابل توجهي از متخصصان امنيتي بر اين باورند وهابيت توسط عربستان سعودي به منطقه جنوب شرق آسيا صادر شده است.
وي تاکيد دارد: وهابيت به عنوان مذهب رسمي عربستان، يک تفسير نظامي، کوته بينانه و زهرآگين از اسلام است که در قرن هجدم محمدبن عبدالوهاب در عربستان آن را بنيان گذاشت و مورد پذيرش خاندان سعودي قرار گرفت.
از سوي ديگر برخي تحليلگران اعتقاد دارند عربستان به سمت تضعيف در يارگيري و همپيمان پيش مي رود و اکنون چشم به جنوب شرق آسيا دارد تا از اين منطقه همپيماناني بيايد و اين سفرها با هيات هاي چند صد نفره را در کانون توجه براي تبليغات خود قرار دهد.
عربستان سعودي دومين شريک تجاري مالزي در خاورميانه است. تجارت بين دو کشور با افزايش 19.8 درصدي در سال 2016 به نسبت سال 2015 به 13 ميليارد و 120 ميليون رينگيت (حدود سه ميليارد دلار) رسيد.
حدود 60 درصد از کل صادرات مالزي به عربستان سعودي مربوط به روغن پالم و محصولات کشاورزي مبتني بر اين محصول، و بقيه مربوط به تجهيزات و ماشين آلات و قطعات، غذاي فرآوري شده و محصولات الکتريکي و الکترونيکي است.
اين نخستين سفر 'ملک سلمان' به مالزي پس از آن است که 23 ژانويه سال 2015 ميلادي به عنوان هفتمين پادشاه عربستان به تاج و تخت رسيد.
'ملک عبدالله عبدالعزيز آل سعود' نيز فوريه سال 2006 به مالزي سفر کرد و 'ملک فيصل عبدالعزيز آل سعود' نيز ژوئن سال 1970 به مالزي سفر رسمي داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *