چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۲
۲

نجابت مردم خوزستان در بحران‌های اخیر‌

سه شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۴۳
کد مطلب: 503853
مردم خوزستان با تجمعاتی سالم و به دور از هرگونه هیاهوی جناحی از دولتی‌ها خواستند با عزل مدیران ناکارآمد به مشکلات و معضلات خوزستان پایان دهند.
نجابت مردم خوزستان در بحران‌های اخیر‌
 
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم ، خوزستان بیش از 20 سال است که از نبود امکانات رفاهی برای زندگی که البته جزء حقوق اولیه هر شهروندی به شمار می‌آید؛ محروم است. برخورداری از آب شرب سالم، محیطی عاری از معضلات زیست محیطی، کاهش پدیده حاشیه نشینی و توسعه استان بعد از جنگ تحمیلی از جمله خواستههای مردم خوزستان بوده که مدتها ست به یک آرزو تبدیل شده است.

با گذشت سه دولت و دو مجلس از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مشکلات خوزستان همچنان ‌به قوت خود باقی مانده‌اند و این موضوع نشان می‌دهد که دولت‌ها صرف نظر از دیدگاه سیاسی هیچ‌ برنامه مدونی برای رفع مشکلات خوزستان ندارند و هر دولت برای رسیدن به اهداف خود گوشه‌ای از این استان را زخمی و بدون پانسمان رها می‌کند و مردمانش همانند مخاطب شعر " قاصد روزان ابری، داروگ کی می‌رسد باران! "  چشم انتظار تحقق تدابیر و برنامه‌های دولت‌ها هستند.

برکسی پوشیده نیست که بیش از 15 سال است خوزستان در کنار سایر مشکلات موجود از پدیده‌ایدر اصطلاح افراد خارج از استان ریزگرد و به تعبیر مردمان خودش گرد و خاک که‌ البته حاصل فعالیت‌های اقتصادی دولت‌ها در زمینه‌های مختلف است؛ می‌گذرد اما این موضوع نیز مانند سایر مشکلات خوزستان فقط در دفتر یادداشت مسئولان وزارتی و استانی ثبت شده است چرا که هنگام صحبت از آن تمام آمار و ارقام روزهای خاکی به همراه درجه غلظت وجود دارد اما برنامه ای برای رفع این پدیده تدوین نشده و اگر برنامه خاصی تدوین شده باشد مصداق ضرب المثلی مانند « چون اندرون کیسه به من رسد وانگهی کیسه تهی شود» می‌ماند.

در روزگاری که برق به عنوان یک عامل اصلی برای ادامه زندگی و حیات بشری مورد استقبال دولتها قرار می‌گیرد در خوزستان به یک کالای غیر فیزیکی بی ارزشی تبدیل می‌شود به طوری که با قطعی بیش از18 ساعت برق؛ زندگی مردم از چرخه ادامه حرکت می‌ایستد و با قطع شدن آب و خطوط ارتباطاتی بحرانی را در استان به بار آورد که بیشتر شبیه یک فاجعه است زیرا طبعات منفی‌ای که از حیث روانی، اجتماعی، بهداشتی، مدیریت شهری بر مردم خوزستان و همچنین کاهش تولید نفت به میزان 700 هزار بشکه نفت در روز از حیث اقتصادی به بار آورد هیچگاه قابل جبران نیستند و این بحران زمانی به فاجعه تبدیل شد که تا 48 ساعت بعد از وقوع بحران قطعی دو عامل حیاتی زندگی هیچ‌حرکت ملموسی دال بر توزیع آب شرب و‌مورد نیاز شهروندان، راه اندازی موج های رادیویی در مناطق، برقراری ارتباطات رادیویی و مخابراتی از سوی مدیران و مسئولان استانی در راستای کاهش بار روانی بحران صورت نگرفت هرچند که مدیریت بحران در اطلاعیه‌ای البته بعد از اتمام بحران اعلام کرد که درمان بیماران ناشی از گرد و خاک رایگان است اما این مدیریت درمان طبعاتی که بحران در زندگی مردم داشترا چگونه می‌خواهد جبران کند.

اگر از تبعات اجتماعی، بهداشتی و اقتصادی بحران اخیر فاکتور بگیریم و آنها را یک پیشامد تلقی کنیم از بعد سیاسی که در واقع همان کوبیدن چوب دهل بر طبل بیگانگان و کوک کردن سازشان برای بروز حرکاتی علیه نظام و در تقابل قرار دادن مردم با دولت است به راحتی نمی‌توان گذشت هرچند که مردم خوزستان مطابق با فرموده نماینده ولی فقیه در خوزستان با یک بلوغ سیاسی و تدابیری هوشمندانه دست به تجمع زدند و تجمع را به گونه‌ای اداره کردند که حتی روزنه‌ای را برای راهیابی دسیسه‌ها و توطئه‌های دشمنان نظام یه کشور  باز نگذاشتند و به همین دلیل نماینده مقام  ولی فقیه در خوزستان از این حرکت هوشمندانه مردم اهواز تشکر و قدردانی کرد.

بحران اخیر در کنار تمام معایبی که داشت درس‌های خوبی را به مردم و به ویژه مسئولان آموخت و رفتارهای رابطه‌ای به جای اخذ تصمیمات ضابطه‌ای، آگاهی نداشتن از میزان استقامت تجهیزات در برابر حوادث، پیش‌بینی نکردن دقیق مشکلات سازمان مطبوع، عدم ارتباط و هماهنگی مسئولان با مقامات ارشد در استان و ‌وزارت‌های ذیربطمبنی بر مکاتبه کمبودهای استان را به خوبی آشکار کرد.

با این تفاسیر فاجعه رخ داده نشان داد هیچگونه برنامه و سیستم مدونی برای ارائه گزارش جهت اعلام کمبودهای استان بین مدیران با مدیران ارشد استان و وزارتی وجود ندارد  و هر مدیری با اقداماتی جزیره‌ای به جای اقدامات زنجیره‌ای به ایجاد بحرانی دست زدند که و به گفته همایون یوسفی نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی بحران رخ داده تنها با یک مدیریت هوشمند می‌توانست پیشگیری و کنترل شود جز ایجاد رنج و زحمت برای مردم‌ و پاسکاریزنجیره‌وار توپ مسئولیت وقوع بحران از زمین یک سازمان به سازمان دیگر نتیجه مشخصی در پی نداشت.

 مردم با تجمعاتی سالم و به دور از هرگونه هیاهوی جناحی از استاندار خوزستان در خواست کردند که با عزل مدیران ناکارآمد به مشکلات و معضلات خوزستان پایان دهد و حال با توجه به بیانات اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه ‌مسئولان وظیفه دارند به مشکلات رسیدگی کنند و اگر کسی به‌فکر مردم باشد، نمی‌تواند در مقابل مسائل دشوار خوزستان راحت بماند. نوبت استاندار خوزستان است که با وارد کردن بازیکانی تازه نفس و تکنیکی به زمین مشکلات به داستان‌های سریالی مشکلات استان پایان بخشد و از باخت تیم خود در برابر انبوهی از تماشاگران جلوگیری کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


کاظم
Iran, Islamic Republic of
مردم خوزستان نجابت دارند ولی مسئولین از این نجابت سوء استفاده نکنند.
Iran, Islamic Republic of
... پناه بر خدا از شر نقابداران سفره انقلاب