يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۰

بزرگ‌ترین محاکمه در ترکیه پس از کودتای نافرجام

سه شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۴۶
کد مطلب: 500718
۲۷۰ نفر قرار است در دادگاهی در ازمیر در ارتباط با کودتای نافرجام این کشور محاکمه شوند. بیشتر متهمان نظامی هستند.
بزرگ‌ترین محاکمه در ترکیه پس از کودتای نافرجام
به گزارش جهان نيوز به نقل از دویچه وله نخستین جلسه دادگاه در شهر ساحلی ازمیر تحت تدابیر امنیتی شدیدی آغاز به کار کرد. این دادگاه قرار است به پرونده ۲۷۰ متهم کودتای ناموفق پانزدهم ژوئیه سال گذشته میلادی  رسیدگی کند. ۱۵۲ نفر از متهمان زندانی هستند.
 خبرگزاری "آنادولو" در ترکیه در این رابطه می نویسد، این افراد متهم به "تلاش برای سرنگونی حکومت قانون" و "عضویت در سازمانی تروریستی" شده‌اند. یکی از متهمان فتح‌الله گولن، رهبر جنبش اسلام‌گرای "خدمت" و از مخالفان سرسخت رجب طیب اردوغان است.
محکومیت این متهمان می‌تواند بسیار سنگین باشد. امکان صدور حکم‌های دوبار حبس ابد برای هر متهم وجود دارد. بیشتر متهمان نظامی هستند و بعضی از آنها افسران ارشد ترکیه بوده‌اند؛ افرادی چون ژنرال ممدوح حق بیلان، فرمانده ستاد ارتش ترکیه در منطقه اژه.
این افراد متهم‌اند که به جنبش گولن تعلق دارند. فتح‌الله گولن، واعظ و مدرس علوم دینی، تا چندسال پیش از متحدان مهم اردوغان بود و در قدرت‌گیری حزب عدالت و توسعه در اوایل دهه گذشته میلادی نقش داشت. از سال ۲۰۱۳ میانه‌ی جریان "خدمت" وابسته به گولن با حزب عدالت و توسعه به هم خورد و گولن به منتقد دولت رجب طیب اردوغان تبدیل شد.

  دولت ترکیه اظهار امیدواری کرده است که در دوران ریاست جمهوری ترامپ تحویل فتح‌الله گولن به ترکیه به سرعت انجام شود و دولت ترکیه بتواند او را در این کشور محاکمه کند. دولت ترکیه روز دوشنبه (۱۱ بهمن / ۳۰ ژانویه) پرونده دیگری علیه این واعظ و مدرس علوم دینی به آمریکا فرستاد تا امکان تحویل او به ترکیه افزایش یابد.
مقامات دولتی در ترکیه پس از این کودتا بیش از ۴۳ هزار نفر از کارمندان ارتش، ماموران پلیس و وابستگان به قوه قضائیه این کشور را بازداشت کرده‌اند. آنها متهم‌اند با جنبش فتح‌الله گولن همکاری ‌کرده‌اند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *