دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۱
۱۷
محمود صادقی در گفتگو با جهان نیوز:

از کسی حمایت نمی‌کنم ولی در انتخابات شرکت می‌کنم/ برای مشارکت بالا احزاب باید نقش فعال داشته باشند/ شرکت در انتخابات هم تکلیف است هم حق مردم/ منتخبان باید در سرنوشت مردم تغییر ایجاد کنند/ به جمهوری اسلامی وفادارم

چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۵۸
کد مطلب: 868360
عضو فراکسیون اصلاح طلبان مجلس دهم گفت: در انتخابات باید مجال شرکت همه سلایق و جناح‌ها اعم از سیاسی، فرهنگی و اقتصادی فراهم شود و بدون تبعیض همه مردم ایران حق مشارکت به عنوان کاندیداتوری را داشته باشند.
از کسی حمایت نمی‌کنم ولی در انتخابات شرکت می‌کنم/ برای مشارکت بالا احزاب باید نقش فعال داشته باشند/ شرکت در انتخابات هم تکلیف است هم حق مردم/ منتخبان باید در سرنوشت مردم تغییر ایجاد کنند/ به جمهوری اسلامی وفادارم
گروه سیاسی جهان نيوز: محمود صادقی چهره اصلاح‌طلب و نماینده دوره دهم مجلس در گفتگو با جهان نيوز در پاسخ به این سوال که افزایش تعداد تایید صلاحیت شدگان برای انتخابات مجلس چه تاثیری در میزان مشارکت مردم در انتخابات خواهد داشت، اظهار داشت: بستگی دارد به اینکه چه تعداد از نیروهای شاخص و سیاسی بین آنها باشند که پایگاه اجتماعی داشته باشند. کمیت مهم نیست بیشتر کیفیت افراد و اینکه پایگاه اجتماعی آنها چقدر باشد اهمیت دارد. تا آنجایی که می‌دانم حدود 10 درصد از اصلاح طلبان هستند، اصلاح طلبانی که بشود از آن‌ها حمایت کرد و تشکیل فهرست داد در سراسر کشور خیلی کم هستند.
 
وی درباره میزان مشارکت در این دوره از انتخابات گفت: برآوردها نشان می‌دهد که مشارکت به اندازه دوره قبل هم نمی‌رسد و کمتر است. بر اساس نظرسنجی‌ها هم در تهران کمتر از 15 درصد است و در کل کشور حدود 30 درصد است.
 
عضو فراکسیون امید در پاسخ به این سوال که در این فرصت باقیمانده تا انتخابات چه اتفاقی باید بیافتد تا میزان مشارکت افزایش یابد، بیان کرد: در این مدت که نمی‌شود معجزه کرد چراکه این موضوع نیازمند اصلاحات بنیادین است و الزاماتی دارد که اگر محقق نشود وضع همین طور است. متاسفانه به خاطر اینکه این شرایط فراهم نیست نصاب پایین در مشارکت، دارد تبدیل به یک عادت واره در بین مردم می‌شود.
 
صادقی با اشاره به الزامات افزایش مشارکت در انتخابات گفت: پنج پیش شرط وجود دارد که هم انتخابات و هم مجلس از جایگاهی برخوردار ‌شوند که مردم به مشارکت راغب شوند. یکی اینکه شرکت در انتخابات را یک حق بدانیم. البته تکلیف است اما حق مشارکت در انتخابات را باید برای آحاد شهروندان قائل باشیم و به عنوان یک حقوق اساسی و بنیادین شهروندان بشناسیم. دوم اینکه در انتخابات باید مجال شرکت همه سلایق و جناح‌ها اعم از سیاسی، فرهنگی و اقتصادی فراهم شود و بدون تبعیض همه مردم ایران حق مشارکت به عنوان کاندیداتوری را داشته باشند و محدودیت‌های  کاندیداتوری به حداقل خودش برسد. آن هم محدودیت‌های قانونی، شفاف و سنجش پذیر؛ سلیقه‌ای نباشد.
 
این چهره اصلاح طلب در ادامه درباره سه مورد دیگر از لازمه‌های افزایش مشارکت افزود: مورد سوم اینکه مجلس باید اثرگذار باشد یعنی مردم ببینند آن کسی را که انتخاب می‌کنند بتواند در سرنوشت آن ها تغییر ایجاد کند و منتخبان از اختیار لازم برای عمل به وعده‌های خود برخوردار باشند و مردم بعد از اینکه در انتخابات شرکت می‌کنند بتوانند از آن‌ها مطالبه کنند و آنها مسئولیت پذیر باشند. چهارم اینکه مجریان انتخابات بی‌طرف باشند به هیچ وجه جانب داری از کاندیداها، چه در اجرا و چه در نظارت نکنند؛ اگر از کسی جانب داری کردند طبق قانون با آن‌ها برخورد شود. پنجم اینکه احزاب در انتخابات نقش فعال داشته باشند یعنی در نظام قانونی احزاب و تشکیلات سیاسی جایگاه داشته باشند به این معنا که احزاب بتوانند کاندیداهای خود را معرفی کنند و برنامه دهند و در خود نهاد مجلس هم از جایگاه خاصی برخوردار باشند.
 
نماینده دوره دهم مجلس تاکید کرد: این پنج مورد از الزامات مهمی است که می‌تواند به صورت اساسی و بنیادین انتخابات را معنادار کند و نیازی نیست که حاکمیت کار خاصی انجام دهد و نگران مشارکت باشد. اگر این موارد رعایت شود قول می‌دهم که به طور خودکار درصد خیلی بالایی مشارکت کنند.
 
صادقی در پاسخ به سوال علت ردصلاحیت خود در انتخابات مجلس یازدهم بیان کرد: علت را گفتند عدم التزام به جمهوری اسلامی با اینکه هم سوابق دینی داشتم و هم در انقلاب، تاسیس جمهوری اسلامی و دفاع مقدس مشارکت داشته و وفادار به نظام بودم. در دوره مجلس هم به عنوان یک نماینده سعی کردم در چارچوب نظام فعالیت‌های خود را انجام دهم. این علت را که گفتند تعجب کردم. جلسه هم گذاشتند و یکی از اعضای شورای نگهبان هم حضور داشتند بنا بود که دلایل را به بنده بگویند ولی چیز خاصی را نگفتند و فقط یک گفتگویی کردیم. هر چه گفتیم که دلیل اینکه شما فکر می‌کنید به نظام التزام ندارم چه هست چیزی ارائه نکردند.

وی در پایان درباره مشارکت خود در انتخابات پیش‌رو گفت: در دوره قبل با اینکه صلاحیت خودم تایید نشد ولی در انتخابات شرکت داشتم و حتی برای تبلیغات انتخاباتی به دو حوزه‌ انتخاباتی رفتم. اما این دوره از کسی حمایت نمی‌کنم ولی در انتخابات شرکت می‌کنم.
https://jahannews.com/vdciqvavut1aqp2.cbct.html
jahannews.com/vdciqvavut1aqp2.cbct.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
تو رو خدا اینقدر از این جماعت مصاحبه نگیرید.
Iran, Islamic Republic of
باید گزینش استصوابی بشوند
Iran, Islamic Republic of
باید از ورود حامیان سیاسی اغتشاشگران برانداز به مجلس جلوگیری بشه
Iran, Islamic Republic of
فتنه گران اصلاح طلب و بی بصیرت نباید رای بدهند. این مملکت مملکت شهداست
Moldova, Republic of
جهان چرا این افراد را بزرگ می کنی
Iran, Islamic Republic of
محمود صادقی- محبوب واقعی
Iran, Islamic Republic of
20ساله کارمندم همیشه هشتم گرو نه ام بود الان هم10ملیون میگیرم چرا وقتی تورم 50درصد است و دلار 55هزار تومان نمایندگان فقط 20درصد برای سال آینده ما افزایش حقوق در نظر گرفته اند در حالیکه طبق نرخ تورم باید50درصد اضافه کنند
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبا ادماي بدي هستند . غربگرا هستند اما زماني كه حرف شما رو ميزنند خوب ميشند يكم صادق باشيد. خلاصه بدند يا خوبند ؟
Iran, Islamic Republic of
مرگ من بمیرم برات .....حمایت کن ایران سقوط میکنه؟.
دهقان
Iran, Islamic Republic of
آقای صادقی!
امیدواریم فهمید باشید که نه این انقلاب با استحاله لیبرالی و غربی رفتنی است و نه لیبرال های غربگدا ماندنی و نه از آمریکا و اروپا درمانده، آبی برای ایران ما گرم خواهد شد! این مملکت تاکنون فقط به پشتوانه آرای مردم و استعانت امام زمان (عج) مانده و خواهد ماند، اِن شاءالله!
فهیم
United Arab Emirates
احساس می کنیم فکر می کنید خیلی مهم هستید
امتحان خوبی ندادید و از نظر مردم مردود شدید
Iran, Islamic Republic of
عمامه را چه کردی؟
Iran, Islamic Republic of
آقای صادقی:

🔹منتخبان باید در سرنوشت مردم تغییر ایجاد کنند.
چه تغییری؟ خدا میداند.
Iran, Islamic Republic of
خوبه ازکسی حمایت نکنی!چون حمایتت نتیجه عکس داره!
محمود
Iran, Islamic Republic of
مارا به خیر احزاب امیدی نیست که نیست شرمرسانید که شمارا عاقبتی نیست که نیست
Iran, Islamic Republic of
شمارابه خداتسامح بس است
Iran, Islamic Republic of
بهترین کاروآقای صادقی می کنن که ازکسی حمایت نمی کنن!آخه نتیجه ی عکس می ده طرف می گه مارابه خیرتوامیدنیست شر مرسان