شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۲
۲
کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با جهان نیوز:

یکی از اهداف سفر بایدن ساماندهی جدید مدیریت منطقه و منابع انرژی است/ دموکرات‌ها روی دستاوردهای این سفر برای انتخابات کنگره برنامه ریزی کرده‌اند

جمعه ۱۷ تير ۱۴۰۱ ساعت ۰۰:۰۹
کد مطلب: 805368
لاسجردی درباره استقبال کشورهای عربی و منطقه از این سفر، گفت: اگر منظور از کشورهای منطقه نهضت‌ها باشند همیشه یک دُز خیلی بالای ضداستکباری در ملت‌های منطقه وجود داشته و دارد، اما اگر منظور حکام منطقه است به دلیل ارتباطات سیاسی و وابستگی آنان کم و بیش از این سفر استقبال می‌کنند.
یکی از اهداف سفر بایدن ساماندهی جدید مدیریت منطقه و منابع انرژی است/ دموکرات‌ها روی دستاوردهای این سفر برای انتخابات کنگره برنامه ریزی کرده‌اند
گروه بین المللی جهان نيوز: دکتر حسن لاسجردی، کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با جهان نيوز درباره سفر آتی رئیس جمهور آمریکا به منطقه، اظهار داشت: مسئله اول این سفر سامان دهی شکل آینده خاورمیانه است. یکی از شعارهای مهم آمریکایی‌ها پس از ریاست جمهوری بایدن این است که آمریکایی‌ها از منطقه خاورمیانه خارج شدند. اگر چه این شعار حقیقت ندارد اما باتوجه به کاهش نیروهای آمریکایی و تغییر آرایش حضور آنان در منطقه، قصد آمریکایی‌ها سامان دهی جدید مدیریت منطقه است.
 
وی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از ماموریت‌های بایدن در این سفر عادی‌سازی روابط عربستان با اسرائیل است، خاطرنشان کرد: علاوه بر موضوع سامان دهی و آرایش جدید مدیریت آمریکا بر کشورها و نیروهای منطقه، هدف دیگری که در این سفر دنبال می‌شود معاهده ابراهیم است که موضوع عادی سازی روابط اسرائیل با کشورهای عربی است. اسرائیلی‌ها در چند سال اخیر تلاش بسیاری را در این رابطه انجام داده‌اند، اما هنوز چند کشور عربی مانند عربستان ماندند که به نظر می‌رسد یکی از ماموریت‌های بایدن همین باشد، چراکه آمریکایی‌ها به ویژه حزب دموکرات به عنوان متحد استراتژیک اسرائیل تلاش می‌کنند که مشکلات اسرائیل را در منطقه کاهش دهند.
 
کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه یکی از اهداف سفر رئیس جمهور آمریکا می‌تواند موضوع تغییر ساختار قدرت در عربستان باشد، گفت: در رابطه با پادشاه عربستان نقل قول‌های مختلفی وجود دارد از جمله اینکه یکی دو سال است محمد بن سلمان حکومت را بدست دارد و تغییر ساختار قدرت عربستان از خانواده عبدالعزیز به خانواده‌های غیر از آن محل اختلاف و دعوای درون خانوادگی عربستان است که مورد توجه آمریکا و قدرت‌های بزرگ است. علیرغم همه اختلاف نظرها و مشکلات حزب دموکرات با عربستان اما نمی‌توانند در موضوع تغییر ساختار قدرت در عربستان بی‌تفاوت باشند و سکوت کنند. یکی از نکات مهم این سفر احتمالا بررسی موضوع تغییر ساختار قدرت در این کشور است، اگرچه آمریکایی‌ها نمی‌خواهند به بن سلمان یک امتیاز بزرگ دهند و درباره این سفر موضوع شرکت بایدن در نشست شورای همکاری خلیج فارس را مطرح کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد مسئله عربستان خیلی پررنگ باشد.
 
لاسجردی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها می‌خواهند، منابع انرژی این منطقه را مدیریت کنند، افزود: آمریکایی‌ها اعلام می‌کنند که از این منطقه رفتند، اما برای تامین منابع انرژی خودشان نمی‌توانند این منطقه را کاملا خالی کنند. با توجه به جنگ اوکراین و تهدید روس‌ها در استفاده از سلاح نفت، آمریکایی‌ها می‌خواهند منابع انرژی بویژه نفت را در منطقه از طریق عربستان مدیریت کنند. یکی از دلایل این سفر می‌تواند موضوع مدیریت انرژی جهانی از طریق گفتگو و رایزنی با کشورهای عربی باشد. 

بیشتر بخوانید:
هشدار تحلیلگران غربی درباره سفر قریب الوقوع بایدن/ اشتباهات رهبران سابق آمریکا تکرار خواهد شد؟
رمزگشایی از دستورکارهای اصلی سفر بایدن به غرب آسیا/ چهار هدف احتمالی چیست؟

وی درباره استانداردهای دوگانه آمریکا در موضوع حقوق بشر، گفت: پرونده خاشقجی همچنان به عنوان یکی از اهرم‌های فشار آمریکا باز است. بایدن ابتدا از این موضوع به عنوان یک اهرم فشار با توجه به نوع نگاهی که به عربستان داشت استفاده کرد، اما آمریکایی‌ها یک بهره بردای دو گانه از حقوق بشر دارند، همچنان که موضوع خاشقجی را نگه می‌دارند تا از آن استفاده کنند با عربستان هم گپ و گفت می‌کنند تا نفت خود را تامین کنند این نشان دهنده استاندارد دوگانه آنان است هم حقوق بشر را دارند هم منافع نفتی. البته خاشقچی برای آمریکا به این دلیل مطرح است که یک سابقه کار روزنامه نگاری در غرب داشته و از این جهت برای آن ها مهم است. اما پرونده حقوق بشر در یمن برای آن ها اصلا مهم نیست چراکه مسئله یمن منفعتی برای آمریکایی‌ها ندارد.
 
کارشناس مسائل منطقه درباره استقبال کشورهای عربی و منطقه از سفر بایدن، گفت: اگر منظور از کشورهای منطقه نهضت‌ها باشند همیشه یک دُز خیلی بالای ضداستکباری در ملت‌های منطقه وجود داشته و دارد، اما اگر منظور حکام منطقه است به دلیل ارتباطات سیاسی و وابستگی آنان کم و بیش از این سفر استقبال می‌کنند.
 
کارشناس مسائل منطقه در پایان با بیان اینکه این سفر می‌تواند برای حزب دموکرات یک پشتوانه مناسب باشد، خاطرنشان کرد: دموکرات‌ها مدت‌هاست که روی این سفر تبلیغات می‌کنند و این سفر می‌تواند از منظر درون آمریکا و انتخابات پیش رو برای حزب دموکرات یک سفر مهم تلقی شود. اگر هم رئیس جمهور آمریکا از این سفر دست خالی برگردد دستگاه تبلیغاتی و رسانه‌ای آمریکا تلاش خواهد کرد که به گونه‌ای این سفر را موفق و پربار نشان دهد، برای اینکه دموکرات‌ها روی دستاوردهای این سفر برای انتخابات کنگره برنامه ریزی کرده‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
سردار ما را به شهادت رساندند.بظاهر بخشی از نیروها را از منطقه خارج کردند.با کشورهای حاشیه خلیج فارس طرح امنیتی سپر هوایی تشکیل دادند.اسرائیل را با اعراب آشتی دادند.روسیه را درگیر جنگ اوکراین کردند.بازار انرژی کشورهای عربی رونق یافت وقطر شد تامین کننده گاز اروپا
Iran, Islamic Republic of
وما 20 ساله درگیر برجام اصلاح طلبا