جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با جهان نیوز:

درگاه ملی مجوزهای کسب‌وکار، به سردرگمی مردم هنگام اخذ مجوزها پایان می‌دهد

چهارشنبه ۶ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۳۶
کد مطلب: 789760
کارشناس مسائل اقتصادی گفت: تسهیل صدور مجوزهای یکی از اصلی ترین و مهمترین مسائل حوزه کسب و کار است. بستر طراحی سامانه تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار و الکترونیکی شدن به لحاظ سیستمی کاملا فراهم است مهمترین ویژگی G4B این است که شهروند به یک جا مراجعه می‌کند و این درگاه ملی مجوزها، به سردرگمی مردم هنگام اخذ مجوزها پایان می‌دهد.
درگاه ملی مجوزهای کسب‌وکار، به سردرگمی مردم هنگام اخذ مجوزها پایان می‌دهد
گروه اقتصاد جهان نيوز: علیرضا کردلو، کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با جهان نيوز در خصوص تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در کشور گفت: تسهیل صدور مجوزهای یکی از اصلی ترین و مهمترین مسائل حوزه کسب و کار است.

وی افزود: با توجه به این که یک وقتی یک فعال کسب و کار می خواهد شروع به کار کند با موانع زیادی در موضوع استعلامات و فرایندهای مختلف کسب و کار روبرو می شود از این رو الکترونیکی کردن صدور مجوزها می تواند به فضای کسب و کار در کشور کمک شایانی کند.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان این که الکترونیکی شدن صدور مجوزها در حال حاضر در مرکز پایش کسب و کار و سامانه G4B وزارت اقتصاد در حال پیگیری است؛ خاطر نشان کرد:  گرفتن مجوز شروع راه یک فعال کسب و کار است به طوری که تنها می توان گفت 10 درصد فرایند کسب و کار با صدور مجوز روبروست بنابراین در فرایند کسب و کار فرد با چالش های متعددی روبروست.

کردلو تصریح کرد: یک کسب و کار برای این که بتواند پا بگیرد و رو به جلو برود فرد متقاضی آن کسب و کار باید از فضای اقتصادی حاکم بر جامعه آگاهی داشته باشد و بتواند پیش بینی پذیری در این زمینه داشته باشد تا بتواند درباره سرمایه خود تصمیم گیری کند.

وی افزود: عدم پیش بینی پذیری درست در وضعیتی که از طرفی با تحریم های گسترده و از طرفی دیگر با سوء مدیریت ها روبرو هستیم می تواند به فعالین این حوزه آسیب جدی وارد کند.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: یک محل فرادولتی باید متولی الکترونیکی شدن مجوزهای کسب و کار می شد که در قانون مرکز پایش کسب و کار دبیرخانه هیئت مقررات زدایی برای به ثمر رسیدن آن معرفی شده است که به اعتقاد بنده این امر درست پیش بینی شده است.

کردلو اذعان داشت: ولی با این حال دستگاهها و نهادهای مختلف همکاری لازم را با این دو مرکز نداشته اند که علت آن را می توان تعارض منافع وجود دارد به طوری که روند فعلی اخذ مجوز کسب و کار برای عده زیادی منافعی را به همراه دارد و شفاف شدن روند مجوز گیری دست آنها را از رانت و منفعت موجود می‌بندد.

وی خاطر نشان کرد: این که متولی تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار و الکترونیکی شدن چه نهادی باشد خیلی مهم نیست چون افرادی پیدا می شوند که همیشه از این امر ایراد بگیرند؛ بنابراین مهمترین کار این است که همگرایی بین همه دستگاه‌ها و نهادها صورت گیرد تا سریعتر صدور مجوزهای کسب و کار در کشور به صورت الکترونیکی انجام شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: طولانی شدن فرایند عدم صدور مجوزها می تواند عواقب بدی را به همراه داشته باشد و معظلاتی را در پی دارد و در وضعیت فعلی به سرانجام نرسیدن آن همه فعالان فضای کسب و کار را دچار سردرگمی کرده است.

وی با تمجید از وزارت اقتصاد برای راه اندازی درگاه ملی مجوزها اظهار نمود: در مجموع عملکرد وزارت اقتصاد از نظر فنی، پیشبرد پروژه بسیار موفق بوده است با این حال مهمترین موضوع در این امر همگرایی و همکاری دستگاههای مختلف است که تاکنون از این لحاظ پیشرفت خوبی حاصل نشده است.

کردلو بیان کرد: هر فردی در طول زندگی خود ممکن است بخواهد مجوزهای کسب و کار فراوانی را اخذ کند، با این حال برای یک مجوز باید به نهاده های بی شماری مراجعه کرد، این در حالی است که مهمترین ویژگی G4B این است که شهروند به یک جا مراجعه می کند و این درگاه ملی مجوزها، به سردرگمی مردم هنگام اخذ مجوزها پایان می‌دهد.

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه یادآور شد: برای مردم مهم نیست که مجوزهای کسب و کار توسط چه نهادی داده می شود و مهمترین چیز این است که کارشان زودتر جلو بیفتد و وقتی که یک درگاه باشد برای این امر سبب سهولت استفاده مردم می‌شود.

وی افزود: یکی دیگر از مهمترین مزیت های G4B ، داشتن دو سامانه جانبی به نام دادور و یاور است که دادور برای این است که اگر کسی در فرایند ثبت نام شکایتی داشت و اگر سوالی یا راهنمایی در این فرایند خواست به سیستم یاور مراجعه کند.

کردلو تصریح کرد: پس از سال‌ها کار کردن روی این موضوع باید تمام وقت صرف تمام شدن این کار شود تا دستگاههای مختلف با کمک دولت جمع شوند و این امر هر چه سریعتر به ثمر برسد.

این کارشناس مسائل اقتصادی درپایان گفت: بستر طراحی سامانه تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار و الکترونیکی شدن کاملا فراهم است و تمام زیرساخت‌ها به لحاظ سیستمی نیز فراهم است با این حال از لحاظ اطلاع رسانی مکانی می‌تواند بهتر شود و می توان نقشه های جی آی پی وجود داشته باشد که به ضعف این امر در کشور برمی‌گردد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *