سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۶
۳۰
کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با جهان نیوز:

روسیه به شدت نیازمند همدلی و همکاری ایران است/ سفر روحانی به روسیه خشک و سیاسی بود اما سفر رئیسی قطب نمای همکاری بیست ساله است/ میز غیر دیپلماتیک دیدار معنای خاص دارد

يکشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۳۸
کد مطلب: 789303
هانی زاده با بیان اینکه هر گونه حاشیه‌سازی در خصوص این سفر محکوم به شکست است، خاطرنشان کرد: این سفر و سخنرانی مهم و تاریخی رئیس‌جمهور در دومای روسیه نشان می‌دهد که شرایط به سمت همکاری‌های بیشتر بین روسیه، چین و ایران حرکت می‌کند.
روسیه به شدت نیازمند همدلی و همکاری ایران است/ سفر روحانی به روسیه خشک و سیاسی بود اما سفر رئیسی قطب نمای همکاری بیست ساله است
گروه بین المللی جهان نيوز: حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با جهان نيوز درباره دستاوردهای سفر رئیس جمهور به روسیه اظهار داشت: این سفر در این شرایط حساس با توجه به اینکه هر سه کشور ایران، چین و روسیه در سالهای اخیر تحت تحریم‌های ظالمانه آمریکا و غرب قرار دارند، به دلیل شکل‌گیری یک مجموعه همکاری‌های مشترک منطقه‌ای در حوزه‌های امنیتی، سیاسی و اقتصادی کاملا مهم به نظر می‌رسد.
 
وی با اشاره به اینکه روسیه بیشتر از ایران نیازمند این سفر بود، خاطرنشان کرد: دعوت رسمی پوتین از رئیس جمهور ایران و تهدیدهای جدی امنیتی علیه روسیه از سوی ناتو و آمریکا، به خاطر نزدیک شدن ناتو و نیروهای آمریکا از طریق اوکراین به مرزهای روسیه، بیانگر این است که روسیه به شدت نیازمند همدلی و همکاری ایران برای برون رفت از این فشارهای امنیتی و نظامی است.
 
این کارشناس منطقه باتوجه به ظرفیت‌های بالا ایران به لحاظ ژئوپلیتیک، گفت: ایران می‌تواند محور مهمی برای همکاری مشترک سه کشور عضو شانگهای یعنی ایران، روسیه و همکاری این سه کشور یک بلوک اقتصادی و امنیتی بزرگی در برابر هژمونی آمریکا و غرب است لذا این سفر بیشتر نیاز روسیه به ایران را مشخص می‌کند و به همین دلیل در جریان این سفر مسائل همکاری‌های بیست ساله آینده ایران و روسیه مورد بحث قرار گرفت.
 
هانی زاده با اشاره به برخی حاشیه سازی ها درباره سفر رئیس جمهور بیان کرد: برای عوامل ضد انقلاب و برخی جریان‌های سیاسی فقط طرز نشستن پوتین و میزی که میان روسای جمهور دو کشور قرار داشت، مورد توجه قرار گرفت. در حالی که بر خلاف حاشیه سازی ها، این میز غیر دیپلماتیک نشان می‌داد که همکاری‌های ایران و روسیه فراتر از پروتکل‌های شکلی و ظاهری دیپلماتیک است و نشان دهنده صمیمیت است.

 
وی با بیان اینکه هر گونه حاشیه سازی در خصوص این سفر محکوم به شکست است، خاطرنشان کرد: این سفر و سخنرانی مهم و تاریخی رئیس جمهور در مجلس دومای روسیه نشان می‌دهد که شرایط به سمت همکاری‌های بیشتر بین روسیه، چین و ایران حرکت می‌کند. رزمایش اخیر ایران، روسیه و چین در اقیانوس هند هم نشانه شکل گیری یک بلوک نظامی مشترک بین این سه قدرت منطقه است.
 
هانی زاده با اشاره به ظرفیت بالای ایران برای کمک به روسیه و چین توضیح داد: شکل گیری یک مجموعه بزرگ اقتصادی، سیاسی و امنیتی با توجه به جایگاه ایران به عنوان کریدر شمال و جنوب و قرار گرفتن ایران در محور جاده ابرشیم نشان می‌دهد ظرفیت ایران برای کمک به روسیه و چین بسیار بالاست. البته از نقش تاثیرگذار روابط مردمی و سیاسی بین مسکو و تهران در ایجاد همگرایی منطقه‌ای نباید غافل شد.

این کارشناس منطقه درباره تفاوت سفر آیت الله رئیسی به روسیه با روسای جمهور سابق، گفت: در جریان سفر آقای روحانی بیشتر پروتکل‌های سیاسی مورد توجه بود و آن سفر یک سفر کاملا سیاسی و خشک بود ولی این سفر، سفری با دستاوردهای بیست ساله است که چارچوب و قطب نمای همکاری مشترک این دو کشور را طی دو دهه آینده کاملا ترسیم می‌کند. همکاری تنگاتنگ این دو کشور فراتر از پروتکل های تعریف شده دیپلماتیک است و لذا بر خلاف برخی ادعا‌ها نشستن آقای پوتین و رئیسی در کنار یک میز بزرگ نشانه صمیمیت روسای جمهور دو کشور است.  
 
وی با اشاره به اینکه دستاوردهای این سفر برجسته تر از پروتکل های نمایشی دیپلماتیک بود، خاطرنشان کرد: برخی از پروتکل ها کاملا نمایشی است و ممکن است دستاوردی هم نداشته باشد و برخی از سفرها علیرغم خارج شدن از پروتکل ها دستاوردهای مهمی به همراه خواهد داشت.
 
هانی زاده در پایان با تاکید بر اینکه باید کمیته مشترک اجرایی بین ایران و روسیه برای پیشبرد دستاوردهای سفر رئیس جمهور به روسیه ایجاد شود، بیان کرد: این کمیته اجرایی به صورت مداوم و دوره‌ای در تهران و مسکو باید تشکیل جلسه دهد تا مسائل مربوط به این سفر در چارچوب مناسبات آینده ایران و روسیه در حوزه‌های امنیتی، سیاسی و اقتصادی اجرایی شود. از طرفی روسیه ظرفیت بالایی برای پیشبرد گفتگوهای ایران و کشورهای  1+4 دارد و می‌تواند به طرف‌های اروپایی برای رسیدن به یک خروجی قابل قبول از مذاکرات وین فشار آورد.
برچسب ها: روسیه رئیسی پوتین
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
اگر روسیه هم مثل آمریکا ما را تحریم کرد و زیر تمام تعهدات و مذاکرات خودش زد ، آنوقت ایرادات شما بجا و به حق است.
Iran, Islamic Republic of
حتی اجازه نمی دهند امضای تفاهم نامه ها خشک شود ، شروع کردند به بهانه گیری؟ اگر دیپلمات های ایران در توافقات کتبی خود با روسیه یا چین و یا هر کشور دیگری تعهدی را نخوانده و به ضرر مردم امضاء کردند باید در دادگاه جوابگو باشند.
United Kingdom
پوتین حتی به رئیسی دست هم نداد.
Iran, Islamic Republic of
تو اصلا به اداب و سوم دیپلماتیک در کشورهای مختلف اشنایی د اری یا نه
Iran, Islamic Republic of
می گردن تا یه بهانه ای پیدا کنن یادتونه روحانی با نخست وزیر پا برهنه دیدار کرد کسی چیزی گفت یا نه . تو گوگل بزن می بینی اونا رو ندیدی یا نخواستی ببینی الان هم به چیرهایی استناد می کنی که اصلا نیست
پرچم ایران اسلامی کجاست
United Arab Emirates
آقای هانی زاده ، در اتاق مذاکره رسمی دو رئیس جمهور یعنی آقای رئیسی و اقای پوتین، پرچم کشور عزیزمان وجود نداشت ، چرا؟؟؟!!! همچنین از آقای رئیسی بعنوان یک رئیس جمهور در کاخ کرملین استقبال نشد، چرا؟؟؟؟!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
مگه پرچم روسیه هست؟!
Iran, Islamic Republic of
بعضی ها یک جور صحبت می کنند مثل اینکه روسیه و چین ما را تحریم کردند یا سردار سلیمانی را ترور کردند؟!
Iran, Islamic Republic of
روسیه و چین بیشترین نفع را از تحریم ایران میبرند در رابطه با ترور سردار سلیمانی هم شک نداشته باش که ترامپ چراغ سبز از روس ها گرفته است مخصوصا با روابط نزدیک بین اسراییل و روسیه
Iran, Islamic Republic of
آمریکا و اروپا برای اینکه بیش از این چین و روسیه از تحریم ایران نفع نبرند تحریم را بردارند!!!!
Iran, Islamic Republic of
اینو من و شما می دونیم یا مقامات کشورمون اینها چه حرفهایی میزنی مگر اینکه خود در جریان کامل این موضوع باشی
United Arab Emirates
آقای هانی زاده ، وقتی در یک دیدار رسمی بین دو رئیس جمهور که یک نفر از آنها هم میزبان هست ، پرچمهای دو کشور در محل مذاکره وجود ندارد ، اینکار از نظر عرف
دیپلماتیک چه معنی دارد؟؟؟؟!!! لطفاً پاسخ بدید.
Iran, Islamic Republic of
خودت میگی دو کشور خوب معلوم هیچ معنی نمی ده و یک روش و عرف عادی دیپلماتیک زیاد خودتو ناراحت نکن
فرافکنی نکنید
United Arab Emirates
.....
کمال
Iran, Islamic Republic of
جهان تیغی گرامی یادمان باشد رمز موفقیت و پیروزی در انقلاب و جنگ تحمیلی وحدت کلمه بود بس .
محمد صادق
Iran, Islamic Republic of
راجع به چینش اتاق دیدار دو رئیس جمهور چند نقطه شایان دقت است:
1- نبود پرچم های دو کشور نشانه صمیمیت روابط و ماورای پروتکل های متعارف می باشد.
2- بزرگی میز مبین وسعت و پتانسیل حجم مزایای روابط دو کشور می باشد. که فعلا در حد صفر است. برای تاکید این معنا، حتی وسایل پذیرایی متعارف نظیر یک بطری آب نیز دیده نمی شود.
United Arab Emirates
شکل میز چرا بیضی بود لطفا در این مورد تحلیل بفرمائید 😀😀
Iran, Islamic Republic of
شما چرا عادت دارین در باره هر چیزی یه تحلیل بخواهین تحلیل نداره گلم
مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
سخنان تاریخی در دومای روسیه چی دستاورد اقتصادی و یا قرارداد بدنبال داشت؟
Iran, Islamic Republic of
همکاری اقتصادی با چین و روسیه به معنای پایان تحریم هاست.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
امام خمینی (ره) فرمودند : « آمریکا از انگلیس بدتر، انگلیس از آمریکا بدتر، شوروی از هر دو بدتر، همه از هم بدتر، همه از هم پلید‌تر.»
Iran, Islamic Republic of
روسیه با شوروی فرق می‌کند..
Iran, Islamic Republic of
از فروپاشی شوروی ۳۰ سال گذشته تو هنوز توقف در سی سال پیش کردی؟! رژیم شاه با آمریکا و رژیم صهیونیستی روابط عالی داشت و الان نظام ما با آنها دشمن است. کارهایی که شاه کرده الان چه ربطی به این نظام داره؟ کارهایی که روسیه تزاری و شوروی انجام داده به نظام فعلی روسیه چه ربطی داره؟
Sweden
شوروی کمونیستی که فروپاشید انشاالله امریکای تروریست هم بزودی شاهد فروپاشی اش خواهیم بود
مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
روسیه . چین به ارتباط با ایران نیار دارن این درسته اما بیشتر موضوع و مشکل روسیه ارتباطات زمینی او کشور با اروپاست که نیازمندش می کنه وگرنه در کنار اروپا می ایستاد چون هم سطح تجارتش بالاست و هم نزدیکی های فرهنگی با این کشورها داره
Iran, Islamic Republic of
بله روسیه به ایران نیاز داره منتهی به عنوان کارت بازی مثل ماجرای برجام که با کارت ایران کریمه رو گرفت .
Iran, Islamic Republic of
زنده باد پوتین که دوپینگی شد در کنار ایران برای زدن ستون خیمه غرب