کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با جهان نیوز:

روسیه به شدت نیازمند همدلی و همکاری ایران است/ سفر روحانی به روسیه خشک و سیاسی بود اما سفر رئیسی قطب نمای همکاری بیست ساله است

3 بهمن 1400 ساعت 9:38

هانی زاده با بیان اینکه هر گونه حاشیه‌سازی در خصوص این سفر محکوم به شکست است، خاطرنشان کرد: این سفر و سخنرانی مهم و تاریخی رئیس‌جمهور در دومای روسیه نشان می‌دهد که شرایط به سمت همکاری‌های بیشتر بین روسیه، چین و ایران حرکت می‌کند.


گروه بین المللی جهان نیوز: حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با جهان نیوز درباره دستاوردهای سفر رئیس جمهور به روسیه اظهار داشت: این سفر در این شرایط حساس با توجه به اینکه هر سه کشور ایران، چین و روسیه در سالهای اخیر تحت تحریم‌های ظالمانه آمریکا و غرب قرار دارند، به دلیل شکل‌گیری یک مجموعه همکاری‌های مشترک منطقه‌ای در حوزه‌های امنیتی، سیاسی و اقتصادی کاملا مهم به نظر می‌رسد.
 
وی با اشاره به اینکه روسیه بیشتر از ایران نیازمند این سفر بود، خاطرنشان کرد: دعوت رسمی پوتین از رئیس جمهور ایران و تهدیدهای جدی امنیتی علیه روسیه از سوی ناتو و آمریکا، به خاطر نزدیک شدن ناتو و نیروهای آمریکا از طریق اوکراین به مرزهای روسیه، بیانگر این است که روسیه به شدت نیازمند همدلی و همکاری ایران برای برون رفت از این فشارهای امنیتی و نظامی است.
 
این کارشناس منطقه باتوجه به ظرفیت‌های بالا ایران به لحاظ ژئوپلیتیک، گفت: ایران می‌تواند محور مهمی برای همکاری مشترک سه کشور عضو شانگهای یعنی ایران، روسیه و همکاری این سه کشور یک بلوک اقتصادی و امنیتی بزرگی در برابر هژمونی آمریکا و غرب است لذا این سفر بیشتر نیاز روسیه به ایران را مشخص می‌کند و به همین دلیل در جریان این سفر مسائل همکاری‌های بیست ساله آینده ایران و روسیه مورد بحث قرار گرفت.
 
هانی زاده با اشاره به برخی حاشیه سازی ها درباره سفر رئیس جمهور بیان کرد: برای عوامل ضد انقلاب و برخی جریان‌های سیاسی فقط طرز نشستن پوتین و میزی که میان روسای جمهور دو کشور قرار داشت، مورد توجه قرار گرفت. در حالی که بر خلاف حاشیه سازی ها، این میز غیر دیپلماتیک نشان می‌داد که همکاری‌های ایران و روسیه فراتر از پروتکل‌های شکلی و ظاهری دیپلماتیک است و نشان دهنده صمیمیت است.


 
وی با بیان اینکه هر گونه حاشیه سازی در خصوص این سفر محکوم به شکست است، خاطرنشان کرد: این سفر و سخنرانی مهم و تاریخی رئیس جمهور در مجلس دومای روسیه نشان می‌دهد که شرایط به سمت همکاری‌های بیشتر بین روسیه، چین و ایران حرکت می‌کند. رزمایش اخیر ایران، روسیه و چین در اقیانوس هند هم نشانه شکل گیری یک بلوک نظامی مشترک بین این سه قدرت منطقه است.
 
هانی زاده با اشاره به ظرفیت بالای ایران برای کمک به روسیه و چین توضیح داد: شکل گیری یک مجموعه بزرگ اقتصادی، سیاسی و امنیتی با توجه به جایگاه ایران به عنوان کریدر شمال و جنوب و قرار گرفتن ایران در محور جاده ابرشیم نشان می‌دهد ظرفیت ایران برای کمک به روسیه و چین بسیار بالاست. البته از نقش تاثیرگذار روابط مردمی و سیاسی بین مسکو و تهران در ایجاد همگرایی منطقه‌ای نباید غافل شد.

این کارشناس منطقه درباره تفاوت سفر آیت الله رئیسی به روسیه با روسای جمهور سابق، گفت: در جریان سفر آقای روحانی بیشتر پروتکل‌های سیاسی مورد توجه بود و آن سفر یک سفر کاملا سیاسی و خشک بود ولی این سفر، سفری با دستاوردهای بیست ساله است که چارچوب و قطب نمای همکاری مشترک این دو کشور را طی دو دهه آینده کاملا ترسیم می‌کند. همکاری تنگاتنگ این دو کشور فراتر از پروتکل های تعریف شده دیپلماتیک است و لذا بر خلاف برخی ادعا‌ها نشستن آقای پوتین و رئیسی در کنار یک میز بزرگ نشانه صمیمیت روسای جمهور دو کشور است.  
 
وی با اشاره به اینکه دستاوردهای این سفر برجسته تر از پروتکل های نمایشی دیپلماتیک بود، خاطرنشان کرد: برخی از پروتکل ها کاملا نمایشی است و ممکن است دستاوردی هم نداشته باشد و برخی از سفرها علیرغم خارج شدن از پروتکل ها دستاوردهای مهمی به همراه خواهد داشت.
 
هانی زاده در پایان با تاکید بر اینکه باید کمیته مشترک اجرایی بین ایران و روسیه برای پیشبرد دستاوردهای سفر رئیس جمهور به روسیه ایجاد شود، بیان کرد: این کمیته اجرایی به صورت مداوم و دوره‌ای در تهران و مسکو باید تشکیل جلسه دهد تا مسائل مربوط به این سفر در چارچوب مناسبات آینده ایران و روسیه در حوزه‌های امنیتی، سیاسی و اقتصادی اجرایی شود. از طرفی روسیه ظرفیت بالایی برای پیشبرد گفتگوهای ایران و کشورهای  1+4 دارد و می‌تواند به طرف‌های اروپایی برای رسیدن به یک خروجی قابل قبول از مذاکرات وین فشار آورد.


کد مطلب: 789303

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/interview/789303/روسیه-شدت-نیازمند-همدلی-همکاری-ایران-سفر-روحانی-خشک-سیاسی-اما-رئیسی-قطب-نمای-بیست-ساله

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com