پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 16 May 2024
 
۰
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی:

همایش اصلاح‌طلبان نشانگر اختلافات بود

اصلاح طلبان طرفدارانشان را فریب می دهند
يکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۴۲
کد مطلب: 402331
همایش در واقع با اطلاعیه های دروغین نسبت به حضور شخصیت های مختلف مانند هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری و خاتمی برگزار شد و این نشان دهنده این است که اصلاح طلبان فقط با آویزان شدن به شخصیت ها می توانند اجلاس های خود را برگزار کنند.
به گزارش جهان به نقل از افکار، همایش وحدت اصلاح طلبان در حالی برگزار شد که عدم حضور چهره های بزرگ این جناح و نیامدن خاتمی و هاشمی و قرائت پیام آنها نشان داد اختلافات میان اصلاح طلبان جدی است. از سوی دیگر سخنان ساختار شکنانه اصلاح طلبان در این همایش مبنی بر رفع حصر سران فتنه و انتخابات آزاد و زیر سوال بردن نظارت شورای نگهبان نشان می دهد آنها همچون گذشته خطی را که در سال ۸۸ دنبال کردند را ادامه می دهند.

در این خصوص با حمید رضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت و گو کردیم.

ارزیابی شما از همایش اخیر اصلاح طلبان چیست؟

اولا همایش در واقع با اطلاعیه های دروغین نسبت به حضور شخصیت های مختلف مانند هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری و خاتمی برگزار شد و این نشان دهنده این است که اصلاح طلبان فقط با آویزان شدن به شخصیت ها می توانند اجلاس های خود را برگزار کنند و این در واقع با توجه به اینکه هیچ صحبتی با این شخصیت ها نشده و حتی مانند آقای ناطق نوری کلا چنین دعوتی را تکذیب کردند، نشان دهنده این است که برگزاری همایش در صورت فریب طرفداران خودشان دنبال می کردند و این به لحاظ اخلاقی نه تنها درست نیست بلکه نشان دهنده این است که اصلاح طلبان برای رسیدن به هدفشان هر وسیله ای را می خواهند توجیه کنند.

عدم حضور همه اصلاح طلبان به نظر شما نشان دهنده اختلاف است؟

اختلاف نظر های روشن و شفافی در این همایش بروز کرد و وضعیت داخلی اصلاح طلبان را به لحاظ جبهه بندی های داخلی و اختلافات کاملا شفاف و روشن کرد .

برخورد تند و تهدید آمیز برخی عناصر مجمع روحانیون مبارز نسبت به برخی تشکل های اصلاح طلب و اشخاص و موضع گیری های منتقدین و نقادانه ای که به عملکرد اصلاح طلبان داشتند نشان دهنده این است که مجمع روحانیون برای کنترل مجموعه تشکل های زیر مجموعه خودش به موضع تحکم و تهدید افتاده و قادر به اقناع زیر مجموعه خودش نیست و از راه تهدید و ترس با زیر مجموعه خود برخورد می کند.

تعداد شرکت کنندگان بسیار محدود بود و این مساله بیانگر عدم حضور بسیاری از تشکل های وابسته به اصلاح طلبان در این اجلاس و وجود اختلافات بود.

اصلاح طلبان در این همایش مطالبی را در مورد رفع حصر و نظارت شورای نگهبان و برگزاری انتخابات آزاد و سالم مانند گذشته عنوان کردن؟ به نظر شما دلایل مطرح کردن این موضوعات چیست؟

بیانیه پایانی این همایش که نشان می دهد نفس این بیانیه و مواضعی که اتخاذ کردند نشان می دهد که اولا تبار جریان اصلاح طلبی را به جریانی متصل کردند که از لحاظ فقه سیاسی با امام خمینی(ره) اختلاف قابل توجهی داشتند و عنوان حاکمیت را به عنوان دین بر خلاف خواست مردم به رسمیت نشناختند و این با ماهیت قانون اساسی جمهوری اسلامی مغایرت دارد و طبیعی است که اعمال حاکمیت به نام جمهوریت و اسلامیت با هم صورت می گیرد و تفکیک ناپذیر است.

به موضوعاتی به عنوان ماهیت اصلاح طلبی اشاره کردند که به ویژه موضوع اخلاق مداری که در رفتار سیاسی خود اصلاح طلبی وجود ندارد .

اصلاح طلبان معتقدند پیروز انتخابات سال گذشته آنها بودند و باعث پیروزی روحانی شدند، آیا اینچنین است؟

در بند دوم این بیانیه که در آنجا اشاره کرده اند که رای دادن مردم به روحانی رای به اصلاح طلبان بوده در حالی که چنین چیزی نیست و مردم به اعتدال رای دادند.

اعتدال در اصلاح طلبان تبلور نداشته و یک خط میانی بین اصلاح طلبان و اصولگرایان است و اصلاح طلبانی که با تندروی در کشور ساختار شکنی کردند نمی توانند خود را در کشور به جریان اعتدال بنامند.

احتمال شکست مذاکرات وجود دارد که به جای اینکه به آمریکا و غربی ها نسبت دهند به عوامل داخلی نسبت دادند و تحلیلی کاملا اشتباه و مغرضانه است و نهایت به نظر می رسد که در رابطه با موضوع مناظران آزاداندیشی در عرصه های دانشگاه و اظهار علاقه نسبت به تامین آزادی های مدنی و احزاب باز تاکیداتی داشتند که در حال حاضر اصلاح طلبان نوعا از این نوع مناظرات فرار می کنند بر خلاف واقع این ادعا را مطرح می کنند.

علی رغم اینکه تاکید کردند که هم قانون اساسی و هم مقام معظم رهبری و حق نظارت همگانی تاکید دارد ولی در واقع خود دولت حاضر به تحمل نقد ها نیست و اصلاح طلبان نیز حاضر به نقد خود نیستند اما از نقدر آقای مطهری به عنوان نماینده مجلس حمایت می کنند در حالی که سیاست دو گانه ای را برگزیدند و عمده نمایندگان مجلس نسبت به مذاکرات و عملکرد دولت بر نمی تابند اما نقد نماینده را در مورد رفع حصر سران فتنه را مورد تائید قرار می دهند این نشان دهنده این است که اصلاح طلبان دچار تناقض و پارادوکس در حمایت از حقوق نمایندگان شده اند و یک شیوه ای که آمریکایی ها برخورد می کنند مانند دموکراسی و حقوق بشر، اینها نقدی را قبول دارند که نسبت به جبهه مخالفشان باشد نه اینکه از سمت خودشان باشد.

در مجموع به نظر می رسد این همایش سراسر اهانت به رقیب و تخریب رقیب و همچنین نشانه اختلافات عمیق داخل اصلاح طلبان بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *