سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰
۱

تختی به روایت تصویر

يکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۱۶
کد مطلب: 264692
جهان پهلوان غلامرضا تختی در شهریور 1309 ش در یکی از محلات جنوبی تهران و در خانواده‌ای متوسط به دنیا آمد. وی در بیست سالگی در اولین مسابقات قهرمانی کشتی کشوری شرکت کرد. از آن پس شهره عام و خاص گردید و در میدان‌های جهانی مدال‌آور شد. تختی هیچ گاه فروتنی و تواضع خود را در برابر مردم از دست نداد. وی 9 مدال طلا و نقره جهانی و بازی‌های المپیک را کسب کرد و از جمله ورزشکاران ایرانی است که بیشترین مدال‌های طلا و نقره را در بازی‌های مهم بین‌المللی، به ارمغان آورده‌اند.
به گزارش جهان به مقل از مشرق، جهان پهلوان تختی از مریدان آیت‌اللَّه سیدمحمود طالقانی به شمار می‌رفت و در ملی شدن صنعت نفت حضوری فعال داشت. وی هم‌چنین در جمع‌آوری کمک‌های مردمی به زلزله‌زدگان بویین‌زهرا در شهریور 1341، نقش مهمی ایفا کرد به طوری که حساسیت رژیم را دربرداشت. رژیم پهلوی برای به سلطه کشیدن او، ریاست فدراسیون کشتی کشور و شهرداری تهران یا نمایندگی مجلس را به او پیشنهاد نمود؛ ولی او آنها را رد کرد. این اتفاقات و محبوبیت روزافزون تختی سرانجام باعث شد تا عوامل رژیم پهلوی در توطئه‌ای مشکوک، وی را در هفدهم دی ماه 1346 در 37 سالگی به قتل برسانند و آن را خودکشی عنوان کردند، ولی این توطئه رژیم با آگاهی یافتن مردم از اصل ماجرا، نقش بر آب گردید. پیکر جهان پهلوان تختی در شهر ری به خاک سپرده شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


خداوند بزرگ این جهان پهلوان غیور و مردمی مسلمان را رحمت کند و روحش را شاد گرداند