شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۱
۳
واکنش به یک مصوبه مجلس؛

اعتراض یک ایرانی خسارت دیده از غرب به بهانه تصویب دو فوریت یک طرح تکراری!

يکشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۰۸
کد مطلب: 491525
اکنون باید گفت تصویب ده ها قانون مشابه هم اگر الزام آور نبوده و ضمانت اجرا نداشته باشد و قوه مجریه خود را متعهد به اجرای آن نداند، هیچ حقی از اتباع ایرانی استیفا نخواهد شد.
اعتراض یک ایرانی خسارت دیده از غرب به بهانه تصویب دو فوریت یک طرح تکراری!
گروه سیاست جهان نيوز ـ یوسف پیرزاده*: یکی از خبرهای مهم روز یکشنبه، تصویب دو فوریت طرح الزام دولت به پیگیری جبران خسارات ناشی از اقدامات آمریکا علیه ایران در مجلس شورای اسلامی بود.

این دو فوریت در حالی تصویب شد که در تیر ماه سال 1389 هم طرحی مشابه[1] به تصویب رسیده بود اما این مصوبه هیچ وقت اجرایی نشد!

اکنون باید گفت تصویب ده ها قانون مشابه هم اگر الزام آور نبوده و ضمانت اجرا نداشته باشد و قوه مجریه خود را متعهد به اجرای آن نداند، هیچ حقی از اتباع ایرانی استیفا نخواهد شد.

باید پرسید چه تضمینی وجود دارد که دولت به این طرح توجه نماید؟

وقتی قوه مجریه تا کنون آیین نامه اجرایی قانون مصوب سال 89 را تنظیم و ابلاغ نکرده است، چه انتظاری باید داشت که اکنون قانون جدید اجرایی شود؟!

ایرانیان آسیب دیده از اقدامات ظالمانه آمریکا و کشورهای غربی در دوران تحریم، پس از تصویب قانون قبلی، وقتی که با بی توجهی دولت در اجرای قانون مصوب مجلس مواجه شدند، شکایت خود را به کمیسیون اصل 90 بردند و نتیجه بررسی های این کمیسیون هم بواسطه عدم توجه دولت در تاریخ اول بهمن سال 90 در صحن علنی مجلس قرائت شد.

احقاق حقوق ایرانیانی که با اتهامات واهی در کشورهای غربی محاکمه و بعد تبرئه شده اند، اکنون به آرزویی دست نیافتنی برای آنان تبدیل شده است.

*‌ مؤسس کمپین دفاع از حقوق ایرانیان در خارج از کشور و یکی از ایرانیانی که در دوره تحریم حقوقش در کشور آلمان پایمال شده است.

پی نوشت:

1. قانون الزام دولت به پیگیری و استیفاء حقوق اتباع و دیپلمات های ایرانی آسیب دیده از اقدامات دولت های خارجی به ویژه دولت اشغالگر آمریکا - شماره 26323/398 - تاریخ 16/4/1389

ماده واحده ـ وزارت امور خارجه موظف است در همکاری با دستگاه های داخلی و با بهره گیری از ظرفیت های مراجع ذی ربط بین المللی، حقوق اتباع از جمله دیپلمات های ایرانی را که توسط دولت های خارجی و نیروهای بیگانه به ویژه آمریکایی آسیب دیده، در سایر کشورها مورد پیگیری و استیفاء قرار دهد.

تبصره1ـ وزارت امور خـارجه موظف اسـت هر شش ماه یک بار عملکرد خود از اجراء این قانون را به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گزارش نماید.

تبصره2ـ آیین نامه اجرایی این قانون شامل تعیین دستگاه ها و مؤسسات مربوط و حدود و وظایف هر یک از آنها و تشکیل بانک اطلاعاتی، ظرف سه ماه با پیشنهاد وزارت امور خارجه به تصویب هیأت وزیران می رسد.

قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و دو تبصره در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ بیست و ششم خرداد ماه یکهزار و سیصد و هشتاد و نه مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 9/4/1389 به تأیید شورای نگهبان رسید.

رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی لاریجانی
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


در ایران فقط قانون تصویب میشود ولی هیچ گاه عمل نمیشود مگر اینکه به نفع یک عده خاص باشد
Iran, Islamic Republic of
و این خسارت ها ادامه دارد
Iran, Islamic Republic of
روحانی مچکریم!