يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۳
۱۲

چرا غرب از تحولات عراق نگران است؟/ جانشین واقعی بن لادن، "خشن‌تر، بدخیم‌تر و ضد‌آمریکایی‌تر" است

چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۳۸
کد مطلب: 364597
تصرف چندین شهر در عراق و نزدیک به مرز سوریه توسط گروه ترویستی داعش نگرانی های را در غرب آشکار کرده که قابل تامل است.
چرا غرب از تحولات عراق نگران است؟/ جانشین واقعی بن لادن، "خشن‌تر، بدخیم‌تر و ضد‌آمریکایی‌تر" است
گروه بین الملل جهان نيوز ـ نشریه آمریکایی واشنگتن‌پست با اشاره به اقدام روز گذشته داعش در تصرف شهر موصل اعلام کرد که این اقدام نشانه‌ سر‌ برآوردن دوباره افراط‌گرایی در خاورمیانه بوده و نیازمند اتخاذ سیاست‌هایی جدید از سوی آمریکا برای مقابله با آن است.

برپایه گزارش این نشریه مقامات ارشد اطلاعاتی ‌آمریکایی گفته‌اند که داعش در حال حاضر در حال جذب و به‌کارگیری نیرو از دیگر شاخه‌های القاعده شامل جنبش الشباب سومالی و "گروه القاعده در شبه‌جزیره عرب" است. به گفته این مقامات اطلاعاتی، الظواهری محتاط بوده و کاریزما ندارد "وی به خوبی بر مسائل و شرایط فائق نمی‌شود." و بر این باورند که جانشین واقعی اسامه بن لادن، ابوبکر البغدادی رهبر داعش است که از الظواهری "خشن‌تر، بدخیم‌تر و ضد‌آمریکایی‌تر" است.

به گزارش واشنگتن‌پست افراطیون قابلیت بازسازی خود را دارند. در این شرایط، اوباما که پیشتر به آمریکا اطمینان داده بود القاعده در حال فرار است، باید یک واکنش مستحکم را تدارک ببیند و همانطور که گفته بود از اشتباهات عراق و افغانستان اجتناب کند.

این در حالی است که رئیس جمهوری آمریکا ۱۹ ماه پیش و زمانی که برای بار دوم به ریاست جمهوری انتخاب شده بود اعلام کرد که خطرناک‌ترین عناصر مرکزی القاعده را مغلوب (سرکوب) کرده است. اما این سازمان توانست در طی زمان خود را بازسازی کند و بدیل‌هایی ایجاد کند و در این وضعیت نبردهای مرگ‌آور جدیدی در پیش است.

در همین حال، "جن ساکی"، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به حملات داعش در عراق اعلام کرد که این گروه تروریستی کل منطقه را تهدید می کند.

علاوه بر این روزنامه ایندیپندنت در مقاله‌ای نوشت: پس از قشون کشی عناصر داعش به عراق، غرب ناچار خواهد بود در عراق دخالت کند. این روزنامه در این مقاله با اشاره به تحرکات داعش در موصل گفت که سقوط موصل نقشه سیاسی خاورمیانه را تغییر خواهد داد.

ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس نیز با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود اعلام کرد که "وضعیت در موصل شدیدا نگران کننده است. انگلستان به صورت فوری در مورد دلالت‌های این حادثه با دولت عراق و شرکای آن مذاکره خواهد کرد."

شبکه خبری ای‌بی‌سی‌نیوز در واکنش به بحران عراق به نقل از کارشناسان نوشت: تمام منطقه در خطر است.

مجموع این گزارش ها نشان می دهد که غرب به شدت از تحولات عراق نگرانی های نیز دارد، القاعده برای غرب و به خصوص آمریکایی ها مشکل اول امنیت ملی آنها محسوب می شود.

بخش مهمی از دستگاه های اطلاعاتی غرب به این برآورد رسیده اند که مجموع اقدامات آنها در سوریه سبب رشد القاعده شده و این موضوع بزودی بسیاری از منافع آنها را در منطقه و حتی در اروپا و آمریکا دچار مشکل خواهد کرد.

رشد القاعده اینک همه را تهدید می کند و این غرب است که اگر ورود مناسبی به این موضوع نداشته باشد و دست از اقداماتش در سوریه ، عراق و لبنان برندارد، بیشترین ضرر را در آینده خواهد کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


پشت پرده همه این اتفاقات ضهیونیسم است
اینها خودساخته غربی ها هستند. وبهانه حضور وتخلیه ی عناصر تندرو اسلامی داخلی غرب به خاورمیانه
تا به حال كه اين چاقو دسته خودش را نبريده است. چگونه ممكن است مولود آمريكا براي آمريكا و اسرائيل خطرناك باشد؟ بشنويد ولي باور نكنيد.
کریمی
کی گفته که غرب نگران است ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
تمام این بازی ها با نقشه های شیطانی غربیها صورت گرفته و میگیرد !!!!!!!
گول نخورید غرب از ایجاد هرگونه جنگ و آشوب و بهمریختگی خوشحال میشود !!!!!!!
همه ش نقشه خودشونه عوضی ها
میخوان دوباره جای پا باز کنن تو منطقه...
امیر
به شدت بابد بدبین بود. ظن قوی این است که به احتمال زیاد این توطئه با همدستی آمریکا طرح شده برای دخالت مجدد آمریکا و سلطه بیشتر آن بر عراق. مگر ممکن است آمریکائیها و انگلیسیها از تروریستها ناراضی باشند؟ مگر سران سگ صفت عربستان بدون اجازه اربابانشان آب می خورند که سه میلیارد دلار را راسا به تروریستها تقدیم کنند؟
بی هیچ تردید فرمانده اصلی بعثیها و تکفیرهای خوانخوار اوباما است نه کسی دیگر و البته شاه عربستان هم وقتی ایشان می رند دست به آب آفتابه به دست دم در منتظر می ایستند!
سعید
فکر کنم دوستان خوب مطلب نگرفتند/ آمریکایی ها ابتدا قصد داشتند با کمک القاعده و نیروهای تکفیری بشار اسد را سرنگون کنند و بعد نیروهای خوشونو سر کار بیارند/ الان این بازی از دستشون خارج شده و مرتبا دستگاه های اطلاعاتی غربی و اروپایی هشدار می دهند که این حمایت ها نتیجه معکوس داشته و خود این تکفیری به کشورهای غربی بر می گردند و دوباره اونجا عملیات می کنند
حیدر
این مطلب به نظر من خیلی پخته است/ خود آمریکایی ها الان معتقدند اشتباه افغانستان در سوریه در حال تکرار است/ اون زمان هم آمریکایی ها اومدند طالبان و نیروهای مجاهد عرب را در مقابل شوروی ساماندهی و تقویت کردند و بعد چند سال از دل همین طالبان و نیروهای عرب مجاهد القاعده متولد شد/ با وجود اشغال افغانستان هنوز هم نتوستند القاعده را که خوشون ساخته بودند مهار کنند
/ الان القاعده مشکل اول امنیت ملی آمریکا است
مهدی
من با این تحلیل موافقم، هر چند باید بیشتر باز میشد که مخاطب متوجه همه زوایای مسئله میشد
حمید صانعی
آمریکایی ها بزودی متوجه میشند چه غلطی کرده اند/
بنظر من اگر امریکاییها و غربیها واقعا نگران بودند داعش مهلت رشد ونمو آنهم با پول وامکانات چند دولت وابسته پیدا نمیکرد
دولتهایی که از ترس غربیها جرات و عرضه کمک به فلسطینیها را ندارند چطور بدون هماهنگی با غربیها میتونند به همچین گروه هایی کمک کنند
یک سوال:اگراین گروه تفکرات ضدامریکایی دارد،چراهیچ حمله ای به مواضع صهیونیستهانمیکند؟فعلاانچه مشاهده میشود،کشتن مسلمین است وبس!