سه شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۳ - 28 May 2024
 
۰

مکانیزم طبیعی

مهدی فضائلی
دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۰۱
کد مطلب: 266342
فرایند انتخابات در کشور ما به گونه‎ای است که عملا نامزد‎ها از جریانات مختلف سیاسی که در چهارچوب نظام بودند، جواز حضور را کسب کردند.
جهان نيوز - مهدی فضائلی:
«انتخابات آزاد» کلید‎واژه‎ای است که در خارج از کشور برای انتخابات سال آینده طراحی شده و دارای یک هدف‎گذاری دقیق و منسجم است. متأسفانه در داخل نیز برخی افراد، از جریان‎‎های مختلف، این مسأله را بدون توجه و برخی نیز متأسفانه با علم به این‎که این موضوع از کجا نشات گرفته است، تکرار کردند. در برخی از اخبار هم دیدیم که جریان اپوزیسیون خارج از کشور در جلساتی که به دفعات برگزار شد، روی انتخابات یازدهم ریاست‎جمهوری تمرکز کرده و از جمله تصمیماتی که در این‎باره گرفته‎است، تأکید بر همین کلیدواژه انتخابات آزاد بوده است؛ چنانکه پروژه «تقلب» در انتخابات گذشته مورد استفاده قرار گرفته و تبلیغات و فضاسازی‎‎های گسترده‎ای توسط اصلاح‎طلبان حول آن انجام شد. به‎نظر می‎رسد که رمز فتنه دشمن در انتخابات سال آتی همین کلیدواژه انتخابات آزاد باشد.

در میان اظهارنظر‎ها در خصوص انتخابات آزاد نکته‎ای که جالب توجه به‎نظر می‎رسد اظهارنظر رئیس‎جمهوری محترم است. به‎نظر می‎رسد تصور آقای احمدی‎نژاد این است که در جریان رد صلاحیت‎ها، نامزد مورد علاقه وی نتواند از فیلتر شورای نگهبان عبور کند و لذا ایشان به‎دنبال ایجاد فضایی است که همسو با سایر جریانات، دستگاه‎‎های نظارتی را تحت فشار قرار داده و زمینه را برای تأیید صلاحیت کاندید جریان خاص دولت فراهم نماید. یا این‎که اگر فرد مورد نظر ایشان رد صلاحیت شد، بتوانند آزادی انتخابات ریاست‎جمهوری را زیر سؤال ببرند. درحالی‎که همان‎طور که مقام معظم رهبری فرمودند، همه انتخابات‎‎هایی که در طول تاریخ بعد از انقلاب اسلامی انجام شده، از سلامت و امنیت کامل برخوردار بوده است. بهترین دلیل برای اثبات این موضوع نیز گردش نخبگانی است که در دولت‎‎های پس از انقلاب و چهار رئیس دولت متبلور بود. وقتی مسئولین دولت‎‎های مختلف تاریخ انقلاب را بررسی کنیم، این نکته روشن می‎شود که افراد و جریان‎‎های مختلف سیاسی با همین سیستم و مکانیزم تأیید صلاحیت‎ها روی کار آمده و مسئولیت گرفته‎اند.

به همین دلیل ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی در دوره‎‎های پیشین را می‎توان مدنظر داشت که همواره در حال دست به دست شدن میان جناح‎‎های متضاد بوده است. حتی ما تجربه شورا‎های شهر و روستا را داریم که بدون نظارت شورای نگهبان انجام می‎شود و تندترین جریانات سیاسی، تجربه حضور در نهاد مردمی را داشته‎اند. لذا فرایند انتخابات در کشور ما به گونه‎ای است که عملا نامزد‎ها از جریانات مختلف سیاسی که در چهارچوب نظام بودند، جواز حضور را کسب کردند. البته طبیعی است که کسی که می‎خواهد مسئولیت سیاسی و مدیریتی یک سیستم اعم از قانون‎گذاری یا اجرایی را بر عهده بگیرد، می‎بایست که به اصول قانون اساسی آن به‎صورت کامل و مبنایی معتقد باشد.

در خصوص انتخابات آزاد باید تأکید کرد که اگر این کلیدواژه را افرادی چون آقایان هاشمی و خاتمی به‎کار می‎گیرند (چنان‎که در هفته‎‎های اخیر شاهد آن بوده ایم)، نخستین کسانی که زیر سؤال می‎روند و باید نسبت به ادوار قلبی انتخابات پاسخگو باشند، اتفاقا همین افراد خواهند بود. چراکه در طول شانزده سال مدیریت این دو، هم انتخابات ریاست‎جمهوری برگزار شد و هم انتخابات مجلس و همچنین در زمان خاتمی انتخابات شورای شهر را هم داشته‎ایم. در صورت تأکید بر این ادعا، افراد مذکور باید پاسخ دهند که انتخابات‎‎هایی که در زمان آن‎ها برگزار شده، آزاد بود یا نه؟ اگر آزاد بود که ادعای اخیرشان چیست و اگر نبود هم باید خودشان پاسخ دهند.

نکته‎ای که در خصوص پروژه انتخابات آزاد باید به آن اشاره کرد، نسبت آن با شعار «دولت وحدت ملی» است که در این باره باید گفت که هرچند از این دو واژه معمولا یک طیف سیاسی استفاده کرده است، اما در اهداف و مبانی تفاوت‎‎هایی را با یکدیگر دارند. دولت وحدت ملی نیز علی‎رغم اهداف مطرح‎کنندگان آن، ‎که اشاره به استفاده از همه ظرفیت‎‎های مدیریتی کشور داشته‎اند، در عمل چیز دیگری را دنبال می‎کند و با اغراض دیگری پیگیری می‎شود. یعنی در این پروژه قرار است تا کسانی که به دست خود، خودشان را از سیستم حذف کرده و ‎ساز همراهی نکردن با نظام زده و به این موضوع افتخار کردند، به فضای سیاسی بازگردانده شوند. به‎عبارتی دولت وحدت ملی می‎خواهد پای فتنه‎گران را به دولت و سیستم سیاسی کشور بازکرده و عملکرد سوء این افراد را به فراموشی بسپارد.

در آخر باید تصریح کرد که برای این‎که تجربه فتنه 88 و فضاسازی‎‎های پیرامون کلیدواژه تقلب تکرار نشود و پروژه انتخابات آزاد به سرانجام نرسد، باید چند نکته را مدنظر قرار داد. اول این‎که از جهت اطلاع‎رسانی و بصیرت بخشی از رسانه‎ها به طور انقلابی به وظیفه خود عمل کرده و مانع غبارالود شدن فضای سیاسی و انتخاباتی شوند. همچنین در این زمینه نباید نقش دستگاه‎‎های برگزار‎کننده انتخابات را نادیده بگیریم. نهاد‎هایی مانند وزارت کشور و شورای نگهبان باید این تدبیر را در نظر داشته باشند که بهانه‎ای دست دشمن داده نشود و به‎صورت کاملا شفاف و قانومند انتخابات را مطابق منویات مقام معظم رهبری برگزار کنند. همچنین در مراحل مختلف برگزاری انتخابات اطلاع‎رسانی دقیق صورت گرفته و طوری نشود که رسانه‎‎های بیگانه میدان‎دار این عرصه شوند.
منبع:پنجره
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *