سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 14 May 2024
 
۱
۱۳

نگاهی تاریخی به سیلی های سیاسی در ایران

سه شنبه ۶ بهمن ۱۳۸۸ ساعت ۰۸:۴۵
کد مطلب: 92431
روز گذشته در مجلس مدير عامل سازمان هواپيمايي كشوري و معاون وزير راه طی مشاجره با رئيس هواپيمايي تابان به صورت وي سيلي زد. 

به گزارش جهان به دنبال حادثه هوايي اخیر هواپيمايي تابان ، كميسيون عمران مجلس، بهبهاني وزير راه، نخجوان مدير عامل سازمان هواپيمايي كشوري و عبدالله پور رئيس هواپيمايي تابان را براي بررسي دلايل اين سانحه فرا خواند كه درپايان جلسه، جملات تندي از سوي عبدالله پور خطاب به نخجوان بيان شد و باعث ضرب سيلي توسط مدير عامل هواپيمايي كشوري به صورت رئيس شركت هواپيمايي تابان شد. 

این ماجرای سیلی زدن و سیلی خوردن تنها با فاصله چند روز از سیلی نماینده ورامین به بخشدار صورت گرفت. 

چند روز پیش در جلسه بررسی مشکلات مردم خاوه (یکی از روستاهای بخش جوادآباد ورامین)، نماینده مردم ورامین در مجلس پس از درگیری لفظی با بخشدار به صورت وی سیلی زد. 

درگیری های بین مسئولین که در آن  زد و خورد هم باشد سابقه ای به قدمت سیاست دارد.معمولا اولین اثر درگیری های سیاسی پس از مشاجره چک و سیلی است.احتملا سیلی سیاسی حکم مشت اول را در درگیری های خیابانی دارد.
روانشناسان معتقدند که درگیری های فیزیکی بين افراد با جنسیت و سنین مختلف متفاوت است.مثلا روش رایج در درگیری های کودکانه چنگ زدن است .در پسران در سنین 10 تا 15 سال لگد زدن و در خانمها مو کشیدن است و مشت هم با تعبیر مشت اول مخصوص درگیری های جاهلی کوچه و بازار است . 

روان شناسان همچنان معتقدند که سیلی زدن برخلاف دیگر برخورد های فیزیکی با هدف کوچک کردن و خوار نمودن انجام می شود و از همین رو بیشترین کارکرد را در تنش های سیاسی دارد. تجربه تاریخی هم نشان می دهد که سیلی زدن روش مرسوم در درگیری های سیاسی است و کمتر اتفاق افتاده است که در درگیریهای سیاسی از مشت و لگد استفاده شود.مگر اینکه فرد سیلی خورده در مقام جبران بخواهد واکنش نشان دهد که طبیعتا در آن صورت دیگر سیلی دوم کارکرد سیلی اول را ندارد و فرد مجبور است از مشت و لگد استفاده کند. 

همانطور که گفته شد این نوع سیلی ها فارغ از وجاهت و دلالت آن سابقه دار است.برخی از این سیلی ها برای دفاع از ارزش ها است.برخی برای خدمتگذاری و برخی هم برای درس دادن و البته مواردی هم غیر موجه و بی دلیل است. 

مروری بر تعدادی از این سیلی های سیاسی می تواند در فهم این ابزار سیاستی مفید باشد. 

همانطور که گفته شد سابقه این سیلی ها قرین به سابقه سیاست است واز ابتدای انقلاب هم وجود داشته است و البته فقط هم مخصوص کشور ما نیست.مثلا در مجلس اول که جناب هاشمی ریاست آنرا به عهده داشت یک روز هنگام نطق پيش از دستور صباغيان، پس از آنكه اعتراض‌ها به نطق بالا گرفت، معين‌فر به سمت تريبون رئيس مجلس آمد و دو دستش را بر تريبون می کوبد و فرياد می زند: آقاي رئيس، اين چه وضعيتي است، چرا مجلس را آرام نمي‌كنيد؟ در اين هنگام عادل اسدي، نماينده اهواز از راه می رسد و با سيلي محكمي به استقبال معين‌فر می رود .گفته می شود لبخند هاشمي‌رفسنجاني در هنگام تماشاي دعوا، از جمله ديدني‌ترين لحظات ثبت شده مجلس اول است. 

در سالهای اخیر هم از این دست سیلی های سیاسی زیاد دیده شده است.مثلا در مجلس ششم اعلمي‌ به دنبال بررسی ‌تخلفات‌ وزارت‌ نفت‌ با بهزاد نبوی درگیر و مجلس متشنج می شود. نماينده‌ تبريز که به نظرش برخی ‌ اسناد تخلفات را پیدا کرده است سعی می کند از آنها کپی بگیرد که با مقاومت‌ بهزاد نبوي‌ روبه‌ رو می شود. در همین حین عظيمي‌ به کمک نبوي‌ می رود و به‌ سوي‌ اعلمي‌ حمله ور می شود . این درگیری که معلوم نیست با سیلی اول چه کسی شروع می شود در نهایت با مشت اعلمی خاتمه پیدا می کند. 

شاید طی یکی و دو سال گذشته سیلی های سیاسی بیشتر هم شده باشد.از بین همه آنها سیلی «زارعی» به عباسی نماینده رحیمی و دولت جزء مهمترین ها است.این درگیری به دنبال تلاش عباسی برای متقاعد کردن نمایندگان در پس گرفتن استیضاح وزیر کشور صورت گرفت.در ماجرای این برخورد، گفته شد که گوش عباسی دچار آسیب می شود. 

چند ماه پیش در جلسه غيرعلني و غير رسمي مجلس هم وقتی محمد حسن ابوترابي فرد رئيس كميته بررسي كننده حوادث اخير تهران گزارشي از نتايج بررسي كميته ارائه كرد دو نماینده مجلس با هم درگير شدند . 

ماجرا از این قرار بود که هنگامي كه ابوتراني در حال قرائت گزارش بود يكي از نمايندگان نسبت به اين گزارش اعتراض كرد و آن را گزارشي يكجانبه خواند و گفت: همه جوانب ديدار كميته با ميرحسين موسوي در گزارش ذكر نشده است. 

پس از اين اعتراض ، عده اي از نمايندگان خواهان توقف ارائه گزارش بودند اما بيشتر نمايندگان خواستار ادامه قرائت اين گزارش شدند. 

در میان این اعتراضات عباسپور نماينده قزوين و طاهرخاني نماينده تاكستان در اين جلسه با يكديگر مشاجره كردند و در نهايت يكي از نمايندگان ، ديگر نماينده هم استاني خود را مضروب كرد و نماينده مضروب هم در ادامه جلسه مجلس و پس از برگزاري جلسه علني فرصت را مغتنم شمرد و نماينده ضارب را با مشت مورد حمله قرار داد. 

اما در جریان مطرح شدن نامجو به عنوان وزیر پیشنهادی دولت هم خاطره ای از جنس سیلی های سیاسی از وی نقل شده است. ماجرا از این قرار بود که فتاح وزیر وقت نیرو به همراه تعدادی از مدیرانش از جمله نامجو مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور به مجلس رفته بودند تا پس از اقامه نمازجماعت به کمیسیون های مجلس رفته و پاسخگوی سوالات نمایندگان باشند. اما پس از اقامه نمازجماعت در نمازخانه مجلس، ناگهان یکی از نمایندگان به سمت مهندس نامجو آمده و به بهانه اینکه نامجو وقت ملاقات به وی نداده است، محکم به صورت وی سیلی زد. 
اما اقدام اخلاقی نامجو در بخشش این نماینده باعث می شود، همان شب دکتر لاریجانی رییس مجلس و همچنین تعداد دیگری از نماندگان و مقامات کشور از جمله نماینده مذکور با تماس‌های حضوری و تلفنی از نامجو دلجویی کردند. 

از نمونه سیلی های سیاسی پس از انتخابات می توان به مهمترین آن یعنی سیلی آقای هاشمی به فرزندش اشاره کرد . می گویند این سیلی به دلیل بی‏ادبی های فرزند و بنابراین تربیتی – سیاسی بوده است . 

البته مواردی هم پیدا می شود که از سیلی به عنوان بک نماد و سنبل در سیاست استفاده می شود .مثل اینکه رئیس جمهور به کرات گفته اند :اگر دشمن بخواهد به ما سيلي بزند بداند که سيلي محكم‌تري دريافت خواهد كرد.



نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
انصافا جالب بود.داريد ياد مي گيريد چطور حرفهاتون رابزنيد.اما خواندني بود.
Iran, Islamic Republic of
دنیا دنیای زوره دیگه . منطق هم که اون تاثیرو نداره . پس بزن قبل ازخوردن.ملت هم که کاره ای نیستن
شرم اوره
در دوره دوم يا سوم مجلس هم يكي از پاسدارها هنگام ورود علي اكبر پرورش به او سيلي زده بود اما با بي‌اعتنايي و بخشش آقاي پرورش روبرو شده بود.
Iran, Islamic Republic of
از گاز گزفتن های سیاسی هم می نوشتید
Iran, Islamic Republic of
از نظرکاربر محترمی که فرموده اند شرم آوره متوجه چیزی نشدم
چی شرم آوره؟
مردم کاره ای نیستند!!
اساسا لازم است هر گونه اباطیلی را درج کنید؟
Iran, Islamic Republic of
عذرخواهي در مورد سيلي زدن مجلسيان ايا كافي است شما كه براي يك ساعت تاخير كارمند قانون وضع ميكنيد چرا هيات تخلفات براي نمايندگان درست نميكنيد. شايد بعلت كثرت تخلف بعضي باشد
Iran, Islamic Republic of
قضیه ی سیلی هاشمی به فرزندش چیه؟ ما که خبر نداریم.
سلام سيلي هاي مكرر اقاي احمدي نزاد به گوش طرفدارانشون از قلم افتاد يكم قديمي تر انتصاب مشايي كه جماعت هنوز از اثراتش گيج مي خورند و جديد ترش هم مرتضوي
Iran, Islamic Republic of
خدا کند در حد همین سیلی سیاسی بماند و به مشت و لگد سیاسی تبدیل نشود.جالب بود
Iran, Islamic Republic of
با سلام وتقدیم احترام
لطفا درمورد سیلی آقای هاشمی به فرزندش ومکان وزمان ودلیل آن توضیح دهید.کنجکاوی است دیگه
ارادتمند. سبحان
Iran, Islamic Republic of
از سيلي تدين به مدرس ننوشتيد اخوي؟
Iran, Islamic Republic of
كاش ازسيلي نماينده حضرت امام به سفيرشوروي سابق هم مي گفتيد. عباسي
اولین سیلی سیاسی بعد از انقلاب توسط یک شهروند ایلامی بنام رمضان بختی به صوررت رییس جمهور بنی صدر زده شد.اون موقع بنی صدر هنوز رییس جمهور بود.