سه شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۳ - 28 May 2024
 
۰

چگونه بدنمان را تغذیه و پاکسازی کنیم؟

شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۲۴
کد مطلب: 493916
بدن ما به طور مداوم در معرض آلودگی‌ها و سموم قرار می‌گیرد که می‌تواند در درازمدت آسیب‌های جبران ناپذیری را در پی داشته باشد،به همین دلیل مکانیسم‌های پیچیده‌ای در بدن طراحی شده تا بتوان این سموم را دفع کرد.
به گزارش جهان به نقل از قدس آنلاین،‌ کبد، کلیه، دستگاه گوارش، پوست و ریه‌ها نقش بسیار مهمی در دفع سموم از بدن دارند. به طور کلی روش‌هایی که برای پاکسازی بدن استفاده می‌شود، دفع مواد شیمیایی و متابولیت‌های آن را در ادرار، مدفوع، عرق و غدد چربی پوست افزایش می‌دهد.

رژیم‌های غذایی پاکسازی از جمله مؤثرترین روش‌هایی هستند که می‌توانند مواد سمی را از بدن خارج کنند.

توصیه می‌شود، هر فرد در طول سال یک بار از رژیم‌های پاکسازی استفاده کند. احساس خستگی، دفع نامرتب، پوست تحریک پذیر، آلرژی‌ها، عفونت‌های پی در پی، چشم‌های پف کرده و تیرگی زیر چشم، نفخ شکم و سردرگمی‌های ذهنی نشانه‌های نیاز بدن به پاکسازی هستند.

از دلایلی که متخصصان این رژیم‌ها برای پاکسازی بدن توصیه می‌کنند، می‌توان به قرار گرفتن مزمن در معرض آلودگی‌های محیطی، برخی بیماری‌های گوارشی، بیماری‌های خودایمنی، التهاب، سندرم خستگی مزمن و کاهش وزن اشاره کرد.

بسته به نیازهای فردی، برنامه‌های پاکسازی متفاوتی توصیه می‌شود. بسیاری از این برنامه‌ها کوتاه مدت (هفت روزه) بوده و طوری تنظیم می‌شوند تا خون را به طور کامل پاکسازی کنند. این برنامه‌ها اغلب شامل استفاده از مایعات به مدت دو روز و به دنبال آن پنج روز رژیم پاکسازی دقیق و سنجیده برای استراحت دستگاه گوارش است که باید توسط متخصص تجویز شود.

پنج رژیم پاکسازی شامل: رژیم روزه داری، رژیم میوه‌ها و سبزی‌ها، رژیم مایعات، رژیم غذایی لیموناد و رژیم خام خواری است.

برای شروع رژیم پاکسازی، باید نخست مقدمات آن را فراهم کرد. با انجام چند تغییر مهم بار سمی بدن خود را کاهش دهید. با حذف الکل، قهوه، سیگار، قندهای تصفیه شده و چربی‌های اشباع می‌توان روند پاکسازی بدن را پیش برد. همچنین کاهش استفاده از پاک کننده‌های شیمیایی در منزل، آفت کش‌ها و جایگزینی محصولات طبیعی برای استفاده در بهداشت فردی به جای نوع شیمیایی آن‌ها، در کاهش بار سمی بدن سهم بسزایی دارند.

استرس سبب ترشح هورمون استرس در بدن می‌شود و در صورتی که میزان این هورمون در بدن بیشتر از مقدار مورد نیاز باشد، می‌تواند سبب تولید سم در بدن و کند شدن روند آنزیم سم زدایی در کبد شود. یوگا و مدیتیشن سبب رهایی بدن از استرس‌ها می‌شوند.

با وجود اینکه رژیم‌های پاکسازی می‌توانند تأثیر بسزایی در دفع سموم بدن داشته باشند، اما به دلیل محدودیت‌هایی که در این گونه رژیم‌ها وجود دارد، باید در مدت کوتاهی استفاده شوند. با وجود این، با انجام چند راهکار ساده می‌توانید بدن خود را به صورت روزانه و در طول سال سم زدایی کنید:

- مصرف فیبر فراوان : شامل حبوبات، غلات سبوس دار، برنج قهوه‌ای، میوه‌های تازه و ارگانیک، انواع سبزی از جمله چغندرقند، تربچه، آرتیشو (کنگرفرنگی) و کلم سفید و بروکلی.
- کبد را با مصرف گیاهانی از جمله خار مریم و نوشیدن چای سبز پاکسازی کنید.
- با مصرف ویتامین C که گلوتایتون درکبد تولید می‌کند، سموم بدن را دفع کنید.
- دست کم دو لیتر آب در روز مصرف کنید.
- نفس عمق بکشید تا اکسیژن در کل بدن جریان داشته باشد.
- استرس را با افکار مثبت دور کنید.
- با رفتن به سونای بخار، سموم را با عرق کردن دفع کنید.
- با استفاده از برخی ماساژها بویژه در پا، سموم را از منافذ پوستی خارج کنید.
- روزانه نیم ساعت ورزش کنید.

با وجود اینکه استفاده از رژیم‌های پاکسازی می‌توانند آثار مناسبی بر سلامتی انسان داشته باشند، استفاده از این رژیم‌ها باید زیر نظر متخصص و مدت پیشنهادی وی باشد.

با توجه به شرایط فردی خود، باید رژیم پاکسازی مناسبی را انتخاب و در طول سال جسم خود را پاکسازی کنید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *