شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۰

جایگاه جهانی دانشمندان ایرانی کجاست؟

سه شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۵۶
کد مطلب: 493178
دانشمند ایرانی" یک درصد برتر" جهان با تأکید بر اینکه نقشه جامع علمی ایران باید بازبینی شود، گفت: نقشه علمی ایران باید تعریف جدید شود تا جوابگوی علم ایران باشد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، محمد رضا زرین دست - استاد دانشگاه و رئیس دانشکده علوم نوین دانشگاه علوم پزشکی تهران در برنامه‌ای با موضوع «بازنگری در نقشه جامع علمی کشور؛ بایدها و نبایدها» با تاکید بر وجود برنامه و نقشه برای انجام هر کاری اظهار داشت: اصولاً با تغییراتی که در دنیا و جامعه پیش می‌آید، نقشه علمی نیز باید دچار تغییر شود.

این دانشمند ایرانی " یک درصد برتر" جهان ادامه داد: نقشه علمی که در حال حاضر موجود است، به دلایل مختلفی از جمله عجله؛ خیلی خوب تهیه نشده است و به نظر می‌رسد باید یک بازبینی انجام شود، ضمن اینکه از نظر زمانی نیز شاهد تغییرات سریعی در دنیا هستیم و نقشه علمی کشور نیز باید تعریف جدید شود تا جوابگوی علم کشور نیز باشد.

زرین دست تصریح کرد: به نظر می‌آید هنگام نوشتن نقشه جامع علمی کشور ذوق زده شدیم و آن چیزی که آرزوی هر کسی بوده است را در نقشه آوردیم، بدون در نظر گرفتن امکانات و بسترهایی که داریم.

این دانشمند ایرانی " یک درصد برتر" جهان با طرح این پرسش که چقدر از نقشه انجام شده است، بیان داشت: باید تا زمان پایان نقشه یعنی سال 1404 بررسی شود که آیا می‌توانیم برنامه ریزی‌های انجام شده را عملیاتی کنیم یا خیر!

همچنین در این برنامه رادیویی سید مهدی رضایت - استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر سند جامع علمی کشور، اظهار داشت: تنظیم این سند تحت فشار به لحاظ زمانی نیز قرار داشت تا هر چه زودتر این نقشه تدوین شود زیرا زمان قابل توجهی را نیز از دست دادیم.

وی تصریح کرد: هر کاری که دارای برنامه، سند و نقشه و راهکارهای مشخصی باشد، کار ارزشمندی است. سند چشم انداز یکی از کارهای بزرگی است که در کشور انجام شده است ولی طبیعتاً مانند هر کار دیگری در مقاطع مختلف باید مورد بازنگری قرار گیرد و اگر نیاز است که شاخص‌ها دچار تغییر شود، باید این امر صورت بگیرد و اگر در زمینه اهداف دچار مشکل هستیم، باید در این زمینه نیز بازنگری صورت بگیرد.

وی با اشاره به گذشت 6 سال از تصویب سند، عنوان داشت:  هر چه جلوتر می‌رویم، به نظر می‌رسد نیاز به بازنگری در این نقشه وجود دارد ضمن اینکه تاکید می‌کنم باید قدردان زحمات خیل عظیمی از همکاران باشیم که در این عرصه فعالیت کردند.

رضایت افزود: بر اساس ساختمانی که در نقشه وجود دارد، اولویت‌های علم و فناوری کشور مورد توجه است. الان که نگاه می‌کنیم و زمان زیادی هم نداریم، احساس می‌کنیم هر چه علم و فناوری در دنیا وجود دارد را سعی کردیم در نقشه لحاظ کنیم و به نظر نمی‌رسد یک اولویت بندی در این بخش انجام شده باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه نباید هر آنچه که قرار است در کشور اتفاق بیافتد، در این نقشه تعیین و تکلیف شود، گفت: باید اجازه دهیم سازمان‌ها بر اساس برنامه‌هایی که دارند و اسناد بالا دستی کار خودشان را انجام دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *