يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۰

دود دلالی در چشم عسل سبلان

سه شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۰۶
کد مطلب: 493156
استان اردبیل با سالانه ‌تولید بیش از ۸ درصد عسل طبیعی کشور ‌بخش اعظمی از صادرات محصولات دامی این استان را به خود اختصاص داده است اما در این میان عده‌ای با فروش عسل نامرغوب به نام عسل سبلان، بازار خوب عسل اردبیل را زیر سئوال برده‌اند.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، سالانه شاهد تولید بیش از 8 درصد عسل طبیعی کشور در استان اردبیل هستیم که بخش اعظمی از صادرات محصولات دامی این استان را به خود اختصاص داده است و به طور کلی 5 هزار تن نیز سهم تولید داخلی این محصول در استان است.

هم‌اکنون استان اردبیل به دلیل دارا بودن شرایط اقلیمی و آب و هوای مناسب مهد تولید عسل کشور به حساب می‌آید به طوری حدود 8 درصد عسل کشور از این استان تامین می‌گردد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: در حال‌حاضر با این مقدار عسل تولید شده در استان زمینه اشتغال برای 8 هزار نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم در استان فراهم آمده است که نیاز است برای ارتقای این مبحث و بهبود فضای کسب و کار در حوزه تولید عسل و صنعت زنبورداری اهتمام ویژه‌ای داشته باشیم.

بهلول تکلوی بیان کرد: با پیگیری‌های اساسی از سوی سازمان و وزارت جهاد کشاورزی هم اکنون 200 نفر از زنبورداران استان اردبیل تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند که در صورت تعامل و همکاری واقف سازمان تامین اجتماعی این تعداد در مدت زمان مشخص به سقف 250 نفر خواهد رسید و می توان این اقدام را از شاخصه اقدام‌های سازمان جهاد کشاورزی در طی چند سال گذشته به حساب آورد.

وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی استان اردبیل، بیان کرد: باتوجه به اینکه استان اردبیل 1 و 9 صدم مساحت کل کشور رادر بر می‌گیرد اما به دلیل شرایط خاص اقلیمی و پتانسیل بالا در حوزه تولید محصول عسل حدود 8 درصد عسل کل کشور در این استان تولید و صادر می‌گردد که این امر یک امتیاز مثبت در حوزه کشاورزی استان اردبیل محسوب شده و قابلیت گردشگری و توریستی این استان را نیز تقویت می‌نماید.

عسل سبلان به عنوان برند جهانی به ثبت می‌رسد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به اقدامات صورت گرفته از سوی سازمان جهاد کشاورزی در حوزه عسل استان، افزود: در حال‌حاضر سازمان جهاد کشاورزی در تلاش است تا عسل سبلان را به عنوان برند به ثبت جهانی برساند که در صورت تحقق این امر عسل سبلان به جایگاه واقعی خود دست خواهد یافت چرا که هم‌اکنون عسل سبلان فاصله زیادی با جایگاه اصلی خود دارد.

عدیل سروی اظهار کرد: بسته‌بندی محصول عسل نیز از مباحث بسیار مهم و اساسی در زمینه صادرات و فروش بالای این محصول است که باید توجه داشت تا با حمایت کافی از کارگاه‌های بسته‌بندی که در استان فعالیت می‌کنند و با اتکا بر توان داخلی راه‌اندازی شده‌اند زمینه را بیش از پیش برای بهبود فضای صادرات و کسب و کار زنبورداران استان فراهم نمود که این امر تلاش مضاعف مسئولان ذی ربط را می‌طلبد.

وی گفت: ساماندهی عسل فروشی‌های دوره گرد در حاشیه جاده‌های استان نیز باید مدنظر مسئولان مربوطه قرار گیرد و ما همواره تلاش داشته‌ایم تا با ساماندهی این عسل‌فروشی‌های خارج از استان درصد صادرات عسل سبلان به خارج از استان را توسعه و رونق بخشیم.

آنالیز کیفیت شاخص عسل سبلان زیرنظر معاونت دارو و غذا در اردبیل

کارشناس مسئول زنبورعسل سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: باتوجه به اینکه کیفیت عسل سبلان به صورت شاخص و در سطح بالایی تولید می‌شود اما سازمان جهاد کشاورزی در این زمینه تعامل خوبی با معاونت دارو و غذا داشته است که تمامی عسل تولید شده در استان در آزمایشگاه به صورت طبی و علمی آنالیز و از صحت و سلامت محصول تولید شده اطمینان لازم حاصل می‌شود.

باقری با اذعان به اینکه عسل تولید شده توسط زنبورداران در استان برای انجام مراحل آنالیز کیفی و شیمیایی به آزمایشگاه معاونت دارو و غذا در استان ارسال می‌گردد، بیان کرد: خوشبختانه هیچ‌گونه تخلف و یا عدم رعایت بهداشت در زمینه تولید عسل در استان وجود ندارد که در این زمینه معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی نظارت همه‌جانبه‌ای بر این امر دارد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به تعداد کلنی و کندوی سنتی و مدرن در استان تصریح کرد: طبق آخرین آمار به دست آمده از 3 هزار و 400 کلنی عسل  6 هزار و 150 تن عسل در دامنه‌های سبلان تولید و عرضه شد که از این مقدار حدود یک هزار تن به مصرف داخلی استان و 5 هزار تن نیز به بخش صادرات اختصاص داشته است.

تکلوی با بیان اینکه بیشترین صادرات عسل سبلان به کشورهای عراق، مالزی و عمارت صورت می‌گیرد، گفت: سال گذشته از 5 هزار تن عسل تولید شده در استان 140 تن به این کشورها صادر شد که بیشتر آورده اقتصادی در حوزه عسل نیز از این کشورها بوده است.

حمایت از تولیدکنندگان عسل طبیعی در استان ارتقاء می‌یابد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: به منظور افزایش صادرات و تولید این محصول استراتژیک و نیز ارتقای سطح کیفیت عسل تولید شده در استان نیاز است تا حمایت همه‌جانبه‌ای از زنبورداران و تولیدکنندگان این محصول در استان صورت گیرد.

عدیل سروی با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی استان درصدد است تا با مدیریت برنامه‌ریزی و نیز اتخاذ روش‌های نوین و راهبردی گامی اساسی در راستای بیمه زنبورداران در استان بردارد، افزود: خوشبختانه تاکنون در زمینه بیمه زنبورداران و دام آن‌ها هیچ مشکلی نداشته‌ایم که در صورت تعامل و همکاری سازمان تامین اجتماعی تعداد اندک زنبورداران بدون بیمه کار نیز در آینده‌ای نزدیک تحت پوشش این بیمه قرار خواهند گرفت.

وی ساماندهی عسل فروشی‌های دوره‌گرد که از استان‌های همجوار در حاشیه جاده‌های استان اردبیل استقرار می‌یابند را امری مهم برشمرد و تصریح کرد: خوشبختانه در راستای ساماندهی این دوره گردها تاکنون جلسات متعددی با بهبود تولیدات دامی، دادگستری و راه و ترابری استان برگزار کرده‌ایم که خروجی مثبت این جلسات را نیز شاهد بودیم.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز در این باره گفت: فعالسازی اکیپ‌های نظارتی در جاده‌های اردبیل-نیر و اردبیل-سرعین از عمده اقدامات انجام گرفته در این زمینه است که این اکیپ‌ها با عرضه‌کنندگانی که ضوابط بهداشتی و غذایی عسل تولید شده در استان را رعایت نکنند به طور جدی برخورد می‌کنند.

تکلوی با بیان اینکه حمایت انجمن و اتحادیه زنبورداران در زمینه خرید مواد عسل، تخصیص اعتبارات و ارائه تسهیلات مدت‌دار در حوزه تولید عسل سبلان مثال‌زدنی است، افزود: از عمده اقدامات انجام گرفته از سوی این نهاد می‌توان به ارائه کمک هزینه خرید شکر، اختصاص اعتبارات کلان باتوجه به ضعف مالی منطقه و ارائه تسهیلات مدت‌دار اشاره کرد.

رضا پوربایرامیان، یکی از فعالان حوزه تولید عسل سبلان در استان اردبیل در گفت‌گو با خبرنگار تسنیم گفت: متاسفانه هم‌اکنون به دلیل نبود حمایت کافی از سوی انجمن زنبورداران استان، تولیدکنندگان این محصول در سطح استان با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی عمده مشکلات حوزه تولید عسل در استان را فروش زیر قیمت محصول خود به بازاریان عنوان کرد و افزود: ما باتوجه به تولید عسل خالص و باکیفیت بسیار بالا و فوق‌العاده اما همین محصول با کیفیت رس زده خود را به زیرقیمت و حدود 30 درصد به فروش می‌رسانیم که علت اصلی این امر نیز نبود حمایت کافی از بازار تولیدکنندگان و تنزل جایگاه این قشر در استان است.

نماینده دفتر بیمه زنبورداران استان اردبیل توزیع نامناسب و حتی نبود داروی زنبورعسل و ملکه کندو را نیز از دیگر مشکلات خود در این زمینه عنوان کرد و گفت: متاسفانه باوجود بیمه زنبورداران و ادعای مسئولان از حمایت همه‌جانبه از این قشر تلاشگر جامعه اما هیچ گونه اقداماتی مبنی بر تسهیل روند تولید و فروش این محصول در استان صورت نگرفته است و ما خواستاریم تاهرچه زودتر حمایتی به معنای واقعی از زنبورداران استان انجام گیرد.

رونق صادرات عسل سبلان در گرو بسته‌بندی استاندارد

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اظهار کرد: بسته‌بندی محصول عسل از مباحث بسیار مهم و اساسی در زمینه صادرات و فروش محصول عسل طبیعی سبلان است که باید توجه داشت تا با حمایت کافی از کارگاه‌های بسته‌بندی استان که با اتکا بر توان داخلی راه‌اندازی و فعالیت خود را آغاز کرده‌اند در راستای توسعه صادرات این محصول گامی اساسی برداریم.

تکلوی با توجه به اینکه همه‌ساله با فرا رسیدن فصل گردشگری و نیز برداشت عسل سبلان بازارچه‌های چند روزه در استان راه‌اندازی می‌شود، افزود: سازمان جهاد کشاورزی با همکاری فرمانداری، استانداری و سایر نهادهای ذی ربط در صدد راه‌اندازی بازارچه عسل به صورت ثابت در استان هستیم.

وی در پایان سخنان خود با بیان اینکه خوشبختانه اقدامات خوبی تا به کنون در تولید و صادرات حوزه عسل سبلان در استان انجام گرفته است، بیان کرد: خداوند منان را شاکریم که توانسته‌ایم با اقدامات اساسی هم از سوی سازمان جهاد کشاورزی، معاونت دارو و غذا و راه و ترابری و دیگر نهادهای مربوطه که در این زمینه از هیچ تلاشی تا به امروز دریغ نکرده‌اند حوزه عسل سبلان را هم در سطح ملی و هم بین‌المللی ارتقا بخشیم و نهایت تقدیر و تشکر را از این نهادها داریم.

عوض نقی‌وند یکی از تولیدکنندگان عسل سبلان در استان در خصوص پرداخت خسارت و غرامت دامی خود توسط سازمان جهاد کشاورزی، گفت: متاسفانه سازمان جهاد کشاورزی در این زمینه حمایت کافی از زنبورداران سطح استان انجام نداده و باتوجه به اینکه سال گذشته به علت برخی بی‌توجهی‌ها خسارت هنگفتی به دام و محصول عسلم وارد آمد اما سازمان جهاد کشاورزی با وجود بیمه دام فقط 30 درصد غرامت را متقبل شد که درصد کمی از خسارت وارد آمده بود.

وی ساماندهی عسل‌فروشی‌های حاشیه جاده‌های استان را نیز یکی از امور مهم در بهبود فضای کسب و کار زنبورداران در استان عنوان کرد و از مسئولان خواست تا در ساماندهی این عسل فروشی‌ها که با عرضه عسل با کیفیت پایین و درصد پایین بهداشت عسل سبلان را بدنام می‌کنند، همت مضاعفی را به کار گیرند.

باتوجه به اینکه هم‌اکنون هر یک از مسئولان تلاشگر وعده‌های زیادی من باب پرداخت خسارت و غرامت کشاورزان، باغداران، زنبورداران و ....می‌د‌هند اما دیگر اکنون وقت آن است که این مسئولان کمر به همت بسته و با کمی تلاش به معنای واقعی حمایت خود را از این اقشار جامعه دریغ نکنند!

متاسفانه در حال‌حاضر بی‌کفایتی برخی مسئولان دردسرهای زیادی را برای برخی از اقشار جامعه؛ که نخواستند نامشان فاش شود به دنبال داشته، اما در این اوضاع جای این سوال است که چاره چیست؟ آیا مسئولان همچنان کهالت و تنبلی را به تدبیر و چاره‌اندیشی رجحان می‌دهند؟ و تولیدکنندگان نیز سکوت کرده و بردباری و سخاوت را پیش می‌گیرند؟!!

به امید روزی که پای صحبت‌های تولیدکنندگان زحمتکش و تلاشگر استانمان بنشینیم اما بدون هیچ گلایه، دغدغه و یا حتی نگرانی...!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *