دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
 
۰
مدیرکل مرکز اسناد و تحقیقات استراتژیک بیروت:

بدرالدین، هدف متحرک صهیونیستها بود

شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۳۷
کد مطلب: 491095
مدیرکل مرکز اسناد و تحقیقات استراتژیک بیروت گفت: بارز بودن شخصیت شهید بدرالدین، او را به هدفی متحرک برای دشمنان خود به‌ویژه رژیم صهیونیستی بدل کرده بود و آن‌ها مترصد بودند که در نخستین فرصت ضربه خود را به وی وارد سازند.
گروه بین الملل جهان نيوز ـ دکتر «طلال عتریسی » عضو هیئت‌علمی دانشگاه ملی لبنان، مدیرکل مرکز اسناد و تحقیقات استراتژیک بیروت و سردبیر مجله «شؤون الاوسط » پس از شهادت مصطفی بدرالدین فرمانده شاخه نظامی حزب‌الله لبنان، گفت‌وگویی با خبرنگار روزنامه جدید التأسیس «صبح نو» انجام داد که در پی می‌خوانید.

در شرایط کنونی هدف قرار گرفتن شهید «مصطفی بدرالدین » را طی یک عملیات تروریستی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به اعتقاد من این عملیات ترور هیچ‌گونه ارتباطی به زمان و مکان وقوع ندارد؛ شهید بدرالدین از فرماندهان نظامی مقاومت اسلامی بود که علاوه بر ایفای نقش در مبارزه با رژیم صهیونیستی طی جنگ‌های گذشته، در سوریه مسئولیت‌های مستقیم نیز در روند مبارزه بر عهده داشت. من شهادت شهید بدرالدین را به درگیری‌های حلب و دیگر مناطق سوریه مرتبط نمی‌دانم، بلکه بارز بودن شخصیت این شهید، او را به هدفی متحرک برای دشمنان خود به‌ویژه رژیم صهیونیستی بدل کرده بود و آن‌ها مترصد بودند که در نخستین فرصت ضربه خود را به وی وارد سازند.

شهید بدرالدین چه نقشی در سلسله عملیات حزب‌الله بر عهده داشت؟

بر اساس اطلاعات من، شهید بدرالدین با شهید حاج عماد مغنیه تا پیش از به شهادت رسیدنش در ارتباط و همکاری مستقیم بود و طی سال‌های اخیر نیز نقشی محوری در عملیات‌های شناسایی و آزادسازی مناطق گوناگون سوریه از دست نیروهای تکفیری داشت و همچنین ازجمله نیروهای حزب‌الله بود که در سطوح بالا با فرماندهی ارتش سوریه در ارتباط بود. بنابراین شهید بدرالدین را باید یکی از عالی‌رتبه‌ترین فرمانده‌های مقاومت طی عملیات‌های سالیان اخیر سوریه دانست که همین موضوع نیز می‌تواند یکی از مهم‌ترین دلایل هدف قرار گرفتن او باشد.

ارزیابی شما درباره وا‌کنش احتمالی حزب‌الله نسبت به این عملیات ترور چیست؟

حزب‌الله هنوز اعلام نکرده است که چه جریان یا گروهی را مسئول این عملیات تروریستی می‌داند، اگر چه شواهد و قرائن دست داشتن رژیم صهیونیستی را در آن تا حدودی تأیید می‌کند که طی آن در حمله‌ای هوایی به پایگاه شهید بدرالدین صورت پذیرفته است. به نظر می‌رسد که حزب‌الله پاسخی محکم به این عملیات تروریستی خواهد داد، حال چه مسجل شود صهیونیست‌ها در ورای آن بوده‌اند یا تکفیری‌ها؛ اما آنچه واضح است حزب‌الله با پاسخ خود اثبات خواهد کرد که قواعد بازی در منطقه دست اوست و نه جریان یا گروهی دیگر.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *