پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 16 May 2024
 
۰

بازتاب آزمایش موشکی ایران در رسانه ها

دوشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۰۳
کد مطلب: 490269
اعلام خبر آزمایش دو موشک بالستیک از سوی ایران بازتاب گسترده ای در میان رسانه های بین المللی به دنبال داشت.
به گزارش جهان به نقل از مهر، معاون ستاد کل نیروهای مسلح خبر داد ایران دو هفته پیش یک فروند موشک بالستیک دور برد (۲هزار کیلومتری) با  میزان خطای ۸ متر ازمایش کرده است.
 
سردار عبداللهی در جشنواره علمی باقر العلوم(ع) با بیان اینکه آزمایش این موشک ۲ هفته قبل انجام شده است، گفت: ستاد کل نیروهای مسلح ۱۰ درصد از منابع بنیه دفاعی را برای تحقیقات قرار داده که عدد قابل توجهی است ولی در بخش دولتی زیر یک درصد بودجه اختصاص داده شده است.
 
این خبر بازتابهای مختلفی را در رسانه های جهان به دنبال خود داشت.
 
پایگاه النشره درباره آزمایش موشکی ایران نوشت: تهران دو موشک بالستیک با برد ۲۰۰۰ کیلومتر دو هفته قبل آزمایش کرده است.
 
این رسانه نوشت: یک مسئول نظامی ایرانی اعلام کرد که تهران دو موشک بالستیک که برد آنها ۲۰۰۰ کیلومتر است را دو هفته قبل آزمایش کرده است.
 
شبکه روسیا الیوم روسیه نیز گزارش داد: تهران دوشنبه نهم ماه مه اعلام کرد که اخیرا دو موشک بالستیک که برد آنها ۲۰۰۰ هزار کیلومتر است و درصد خطای آن هشت متر تجاوز نمی کند را آزمایش کرده است.
 
شبکه المنار لبنان نیز این آزمایش موشکی را انعکاس داد و اعلام کرد: ایران دو موشک بالستیک با برد ۲۰۰۰ کیلومتر با خطای کمتر از هشت متر آزمایش کرده است.
 
پایگاه الجدید لبنان نیز اعلام کرد: ایران دو موشک بالستیک با برد دو  هزار کیلومتر دو هفته قبل آزمایش کرده است.
 
المستقبل لبنان نیز خبر آزمایش موشکی ایران با برد دو هزار کیلومتر را مخابره کرد.
 
پایگاه العهد نیز گزارش داد: نیروهای مسلح ایران یک موشک بالستیک با برد ۲۰۰۰ کیلومتر را آزمایش کرده اند. آن گونه که علی عبداللهی امروز اعلام کرده است درصد خطا در این موشک ها از هشت متر بیشتر نیست.
 
روزنامه القدس العربی نیز نوشت: ایران موشک بالستیک میان برد را در دو هفته قبل آزمایش کرده است.
 
پایگاه اخبار مصر نوشت: ایران اعلام کرده است که موشکی را آزمایش کرده است که می تواند به اسرائیل برسد.
 
شبکه الجزیره نیز گزارش داد: ایران دو موشک بالستیک میان برد آزمایش کرده است. این رسانه اعلام کرد: یک مسئول برجسته نظامی ایران از آزمایش موشکی میان برد در دو هفته قبل خبر داد.
 
این رسانه در ادامه اعلام کرد: برخی کشورهای غربی آزمایش های موشکی بالستیک ایران را محکوم کرده اند و این آزمایش ها را ناقض قطعنامه های سازمان ملل می دانند. آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان آزمایش های موشکی ایران را مغایر با قطعنامه های سازمان ملل می دانند و اینکه این موشکها قادر به حمل کلاهک هسته ای است و شورای امنیت باید در این باره وارد عمل شود.
 
پایگاه العربی الجدید نیز با مخابره خبر آزمایش موشکی ایران اعلام کرد: ایران در ماه مارس گذشته نیز دو موشک دیگر از نوع قدر و شهاب در جریان رزمایشی در ارتفاعات البرز شرقی و صحرای قم آزمایش کرده بود. مسئولان نظامی ایرانی برگزاری این رزمایش ها را با هدف ایجاد بازدارندگی می دانند.
 
الجریده کویت نیز ضمن پوشش این خبر گزارش داد: ایران موشک بالستیک میان بردی را دو هفته قبل آزمایش کرده است. ایران در راستای بهبود و دقت موشکها تلاش می کند و این به منزله بازدارندگی در مقابل دشمن آن اسرائیل است.
 
پایگاه آی ۲۴ نیوز نیز ضمن پوشش خبر آزمایش موشکی ایران تحلیل کرد: ایران در سالهای اخیر آزمایش های موشکی داشته است و از موفقیت در توسعه سلاح با هدف اظهار توان و بازدارندگی در مقابل دشمنانش از جمله اسرائیل و آمریکا خبر داده است.
 
روزنامه الحیات نیز اعلام کرد: ایران از آزمایش موشکی با برد ۲۰۰۰ کیلومتر خبر داده است.
 
این رسانه که خط مشی سعودی دارد در تحلیل این خبر نوشت: این اقدام ایران به چالش طلبیدن قطعنامه های سازمان ملل است که موشکهایی با توان حمل کلاهک هسته ای را ممنوع کرده است.
 
پایگاه ایلاف
نیز که وابستگی به سعودی ها دارد نوشت: با وجود انتقادهای کشورهای بزرگ در دو ماه گذشته ایران موشک بالستیک جدید را آزمایش کرده است که برد آن به دو هزار کیلومتر می رسد.
 
این رسانه در شیطنت آشکار نوشت: ایران به آزمایش موشکی ادامه داد تا آمریکا و همپیمانان آن را به چالش بطلبد.
 
روزنامه القبس کویت، الدیار لبنان، الایام بحرین، الرای العام کویت نیز خبر  آزمایش موشکی ایران را مخابره کردند.
 
خبرگزاری فاکس نیوز نیز در گزارش خود درباره آزمایش موشکی ایران نوشت که طبق اظهارات سردار سرتیپ علی عبداللهی، معاون ستاد کل نیروهای مسلح،‌ پرتاب آزمایشی موشک بالستیک با برد ۱۲۵۰ مایل دو هفته پیش انجام شده است.
 
خبرگزاری فاکس نیوز با اشاره به تأکید ایران بر اینکه آزمایش موشکهای بالستیک ناقض توافقنامه هسته ای نخواهد بود، تصریح کرد: «ایران احتمالاً در تلاش است که نشان دهد برنامه موشکی خود را به رغم عقب نشینی از برنامه هسته ای ادامه خواهد داد».
 
این خبرگزاری همچنین اظهارات سردار سرتیپ عبداللهی مبنی بر‌ اینکه آزمایش این موشک بالستیک با خطایی در حدود هشت متر موفقیت آمیز بوده است، را انعکاس داد.
 
در ادامه این گزارش آمده است که ایران پیش از این در ماه مارس دو موشک بالستیک را آزمایش کرده بود.
 
خبرگزاری فاکس نیوز تصریح کرد که توافق هسته ای ایران با گروه ۱ + ۵ فاقد مقررات و شروط قانونی علیه پرتاب موشک است و با لازم الاجرا شدن این توافقنامه از شانزدهم ژانویه، شورای امنیت تحریمهای سازمان ملل علیه ایران از جمله ممنوعیت وضع شده در سال ۲۰۱۰ علیه آزمایش موشکهایی که قادر به حمل کلاهکهای هسته ای هستند، را لغو نمود.
 
این خبر در پایان به قطعنامه ای اشاره می کند که شورای امنیت سازمان ملل در اواخر ماه ژوئیه برای رفع محدودیتهای موجود در این توافقنامه هسته ای صادر کرد و در آن از ایران خواست که آزمایشهای موشکی خود را متوقف نماید.
 
خبرگزاری اِی بی سی در گزارش خود درباره آزمایش موشکی ایران نوشت که جمهوری اسلامی ایران برای ارتقای برد و دقت موشکهای خود طی یکسال گذشته تلاش کرده است، زیرا این موشکها را ابزاری بالقوه بازدارنده با کلاهکهای متعارف در برابر دشمن خود رژیم صهیونیستی می داند.
 
واشنگتن پست نیز با اشاره به تأکید ایران بر اینکه آزمایش موشکهای بالستیک ناقض توافقنامه هسته ای نخواهد بود، گفت: «ایران احتمالاً در تلاش است که نشان دهد برنامه موشکی خود را به رغم عقب نشینی از برنامه هسته ای ادامه خواهد داد».
 
در ادامه این گزارش آمده است که ایران پیش از این در ماه مارس دو موشک بالستیک را آزمایش کرده بود.
 
این رسانه تصریح کرد که توافق هسته ای ایران با گروه ۱ + ۵ فاقد مقررات و شروط قانونی علیه پرتاب موشک است و با لازم الاجرا شدن این توافقنامه از شانزدهم ژانویه، شورای امنیت تحریمهای سازمان ملل علیه ایران از جمله ممنوعیت وضع شده در سال ۲۰۱۰ علیه آزمایش موشکهایی که قادر به حمل کلاهکهای هسته ای هستند، را لغو نمود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *