يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۰

کودکان در معرض آلرژی

چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۰:۵۱
کد مطلب: 489009
فوق تخصص کودکان، بروز آلرژی در دوران کودکی را 85 درصد بیش از بزرگسالی و مسبب آلرژی غذایی در کودکان را تخم‌مرغ، شیر گاو، بادام‌زمینی، بادام درختی و ماهی برشمرد که با حذف آن‌ها از زنجیره غذایی حساسیت برطرف می‌شود.
به گزارش جهان به نقل از فارس از مشهد، هادی امیریان عصر امروز در سومین همایش بین‌المللی ایمونولوژی، آسم و آلرژی در مشهد بروز 85 درصد آلرژی‌ها را در دوران کودکی محتمل دانست و گفت: شیوع آلرژی‌های غذایی در کل دنیا بین 1 تا 10 درصد و ناشی از عوامل مختلفی است.
 
وی افزود: آلرژی یا حساسیت غذایی نوعی پاسخ سیستم ایمنی بدن است که به دنبال مصرف یک ماده غذایی خاص ایجاد می‌شود و عکس‌العمل آن در پوست به صورت کهیر و گاها باعث بروز علائمی مثل مشکلات بلع، ورم راه‌های تنفسی و اسهال و استفراغ است.
 
این فوق تخصص کودکان با بیان اینکه آلرژی معمولاً علائم اولیه خود را در دوران نوزادی و کودکی با مشکلات پوستی و گوارشی نشان می‌دهد، گفت: آلرژی‌ها در دوران بزرگ‌سالی در تماس با عوامل حساسیت‌زای محیطی بروز می‌کند؛ حتی مصرف مقدار خیلی کمی از غذاهای آلرژی‌زا می‌تواند آلرژی‌های غذایی باواسطه یک اختلال ایمنی را ایجاد کند.
 
امیریان افزود: حساسیت غذایی در برخی از افراد ممکن است باعث  ظهور علائم بسیار شدید و یا پاسخ‌های بسیار خطرناک و کشنده‌ای موسوم به آنافیلاکسی گردد.
 
وی با بیان اینکه تقریباً 6 تا 8 درصد بچه‌های زیر 3 سال و 4 درصد بزرگسالان، حساسیت غذایی دارند، اظهار داشت: در بیشتر موارد کودکان این حساسیت را همزمان با بزرگ‌تر شدن از دست خواهند داد، حتی اگر درمانی صورت نگیرد.
 
این متخصص کودکان بهترین کار برای پیشگیری از آلرژی را شناسایی عامل حساسیت‌زا و دوری از آن عنوان کرد و گفت:
 
علائم آلرژی با افزایش سن به مرحله خاموشی می‌رسد؛ شیوع آلرژی در جامعه 20 تا 30 درصد، شیوع آسم پنج تا 10 درصد و شیوع حساسیت‌های غذایی سه تا پنج درصد است.
 
امیریان تصریح کرد: در حساسیت غذایی، سیستم ایمنی بدن به طور اشتباه یک غذا یا جزئی از غذا را به عنوان ترکیبی مُضر برای بدن شناسایی و سلول‌ها را به ترشح نوعی آنتی‌بادی که ایمونوگلوبولین نامیده می‌شود تحریک می‌کند و دفعه بعد که فرد حتی مقدار خیلی کمی از آن غذا را بخورد، آنتی‌بادی مذکور آن را شناسایی کرده و به سیستم ایمنی پیام می‌فرستد تا ترکیب شیمیایی به نام هیستامین و ترکیبات شیمیایی دیگری را به داخل جریان خون آزاد کند.
 
وی توضیح داد: این ترکیبات شیمیایی باعث بروز یک سلسله علائم و نشانه‌های آلرژیک می‌شوند. در واقع آن‌ها باعث پاسخ‌های آلرژیکی شامل آبریزش بینی، خارش چشم‌ها، خشکی زبان، دانه‌های پوستی و کهیر، حالت تهوع،  اسهال، سختی تنفس و حتی شوک آنافیلاکسی می‌شوند.
 
این متخصص کودکان با بیان اینکه بیشترین نشانه آلرژی در کودکان دیدن رگه‌های خونی در مدفوع می‌باشد اظهار داشت: 85 تا 90 درصد آلرژی‌هایی که در دوران کودکی رخ می‌دهد به دلیل مصرف چند ماده غذایی اصلی حساسیت‌زا نظیر تخم‌مرغ، شیر گاو، بادام‌زمینی، بادام درختی، ماهی ایجاد می‌شود.
 
امیریان به بیان ویژگی‌های بی‌نظیر شیر مادر اشاره کرد و افزود: در بیشتر موارد کودکانی که شیر مادر را در 4 تا 6 ماهگی استفاده می‌کنند کمتر به آلرژی مبتلا می‌شوند و 60 درصد کودکان به بادام‌زمینی آلرژی دارند که 25 درصد آن‌ها همزمان با رشد کودک از بین می‌رود.
 
وی با بیان اینکه 85 درصد حساسیت‌ها به شیر گاو و تخم‌مرغ در سنین 3 تا 5 سالگی رخ می‌دهد از کاهش آلرژی با شیر گاو به میزان 40 درصد خبر داد و گفت: شیر گاو تا 40 درصد می‌تواند در کاهش آلرژی نقش داشته باشد.
 
این متخصص کودکان در ادامه با اشاره به اینکه 80 درصد کودکان 3 تا 5 ساله مبتلا به آلرژی در بزرگ‌سالی، آلرژی آن‌ها خود به خود و بدون دارو، تنها با کنترل ماده غذایی آلرژی‌زا برطرف می‌شود تأکید کرد: کودکانی که آلرژی‌های غذایی شدید دارند در بزرگ‌سالی مبتلا به آسم‌های شدید می‌شوند.
 
امیریان تأکید کرد: اگر آلرژی غذایی منشأ ژنتیک داشته باشد در دوران شیرخوارگی بروز می‌کند به‌گونه‌ای که اگر مادر ماده غذایی آلرژی‌زا را بخورد علائم آلرژی در نوزاد ظاهر می‌شود.
 
وی در پایان با بیان اینکه 5/2 درصد کودکان زیر 2 سال به شیر گاو آلرژی دارند رایج‌ترین نشانه حساسیت به شیر گاو را گریه‌های مداوم در 3 ماه اول زندگی عنوان کرد و افزود: 40 درصد آلرژی به شیر گاو با رگه‌های خونی در مدفوع همراه است که تنها با اجتناب مادر از خوردن شیر گاو تنها برای چند روز این مشکل برطرف می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *