جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱
۲
ارزیابی راهبردی؛

واقعیت پنهان در آنالیز بودجه پنتاگون علیه داعش/ آمریکا به دنبال نابودی کامل داعش نیست

شنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۴۰
کد مطلب: 486766
آمریکایی ها فعلا با ابزار داعش به دنبال طرح های ژئوپولتیکی خود در خاورمیانه هستند و به همین دلیل از بین بردن داعش فعلا در دستور کار آنها نیست.
واقعیت پنهان در آنالیز بودجه پنتاگون علیه داعش/ آمریکا به دنبال نابودی کامل داعش نیست
گروه بین الملل جهان نيوزـ پنتاگون جزییات مربوط به هزینه ها و بودجه اختصاص یافته به جنگ داعش در سوریه و عراق را اعلام کرد.

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد کل هزینه صورت گرفته برای مبارزه با داعش به 7 میلیارد رسیده است. در بیانیه پنتاگون 70 درصد از بودجه اختصاص یافته برای جنگ با داعش به عملیات هوایی جنگنده های آمریکایی علیه مواضع داعش در سوریه و عراق اعلام شده است.

بر اساس این گزارش 13 درصد به نیروی زمینی و 11 درصد نیروی دریایی و 8 درصد به نیروهای ویژه آمریکا در عراق اختصاص یافته است.

این در حالیست که آمریکایی ها به همراه متحدینش از سال 2014 بر علیه داعش به صورت رسمی وارد جنگ نظامی شده اند.

اما بودجه 70 درصدی برای عملیات هوایی نشان می دهد که آمریکا هیچ تمایلی برای از بین بردن قطعی داعش ندارد. کارشناسان ارشد نظامی دنیا معتقدند که داعش تنها با حملات هوایی از بین نمی رود و باید با آن به صورت زمینی نیز به صورت همزمان و گسترده مقابله کرد. این در حالیست که نیروی زمینی آمریکا در اینباره تنها 13 درصد بودجه را به خود اختصاص داده است.

از سوی دیگر عمده حملات هوایی علیه داعش در عراق بوده و عملا در سوریه اتفاق نظامی خاصی از طرف آمریکا و متحدینش صورت نگرفته است. آمریکایی ها اگر چه در عراق تحرکاتی بر علیه داعش داشته اند ولی بی میلی آنها به بمباران جدی مواضع داعش در سوریه نشان می دهد که آنها نه تنها به دنبال از بین رفتن داعش به صورت کامل نیستند بلکه تضعیف داعش در سوریه فعلا خط قرمز آنها محسوب می شود.

داعش فعلا ابزاری برای آمریکا و متحدین غربی و عربی اش برای ایجاد موازنه نظامی با ارتش سوریه و حامیانش است. از سوی دیگر میزان بودجه اختصاص یافته برای مبارزه با داعش نیز به میزانی نیست که بتوان این گروه تروریستی را به صورت کامل از بین برد.

آمریکایی ها برای از بین بردن القاعده و ساقط کردن صدام در سالهای قبل بودجه های صدها میلیارد دلاری برای دو جنگ افغانستان و عراق هزینه کردند که در مقابل بودجه فوق برای داعش به هیچ وجه قابل قیاس نیست. اما در حالیکه آخرین آمارها درباره بودجه سالیانه نظامی آمریکا به بیش از 600 میلیارد دلار می رسد اختصاص تنها 7 میلیارد دلار برای داعش کاملا هویداست که آمریکا چه نوع نگاهی به سرنوشت این گروه تروریستی دارد.

از سوی دیگر در حالیکه  گفته می شود بودجه اختصاصی آمریکا برای ماموریت های خارجی نظامی به نزدیک به 100 میلیارد دلار رسیده بازهم رقم 7 میلیارد دلار برای داعش چندان قابل توجه نیست. بدین ترتیب می توان گفت که داعش کمتر از یک دهم بودجه اختصاصی برای عملیات های نظامی خارجی آمریکا را در ماه های اخیر به خود اختصاص داده است. در هر صورت آمریکایی ها فعلا با ابزار داعش به دنبال طرح های ژئوپولتیکی خود در خاورمیانه هستند و به همین دلیل از بین بردن داعش فعلا در دستور کار آنها نیست. جزییات بودجه پنتاگون بر علیه داعش به خوبی واقعیت پنهان درباره نوع نگاه مقامات آمریکایی را به داعش و حتی فراتر از آن به آینده مدنظر خود از منطقه را به خوبی نشان می دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
بابا خودشون راه انداختن داعش رو چرا حذف کنند
Iran, Islamic Republic of
مرگ بر آمریکا