شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۰

محتوای برنامه های نوروزی سیما چیست؟

دوشنبه ۲ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۲۲
کد مطلب: 480818
سریال‌های نوروزی در همان قسمت‌های نخست پیام اصلی خود را برای مخاطبی که قرار است تا پایان نوروز همراهشان باشد، مشخص و معلوم کردند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، پخش سریال‌های نوروزی آغاز شده و در ادامه و آغاز راه نگاهی به مفاهیمی داریم که هرکدام از این سریال‌ها مسیر اصلی قصه خود را بر آن نهاده‌اند.

**«قرعه» و آشفتگی ساختار و محتوا

سریال «قرعه» که با یک جا به جایی درون ساختاری، مدعیانه جای «پادری»(دودکش2) را در جدول پخش سیما گرفت، علی رغم کار دو گروه به کارگردانی بروز نیک نژاد و سیروس مقدم به پخش در ٢٩ اسفند نرسید و شبکه سه مجبور به شروع سه ستاره یک ساعت پیش از برنامه اعلام شده این شبکه شد.

قرعه از همان ابتدا نشان داد که مخاطب این سریال با یک تشتت و سردرگمی مضمونی مواجه است. این سریال با فضای شلوغ هرگونه امکان اولیه برای ارائه پیامی را از بین برده است.بی شک مضمون و محتوای خوب زاییده ساختاری خوب و سنجیده است و فعلا در فقدان چنین ساختاری نمی‌توان توقع داشت «قرعه» ما را به سمت وسویی روشن فرابخواند.

اشکالات اساسی در قصه و شخصیت پردازی تا جایی است که بجای انتقال معنی با تصویر در مدیوم تلویزیون، مونولوگ منظور کارگردان را باید به بیننده برساند. ایرادات محتوایی مانند صحنه های کشیدن سیگار و الفاظ نامناسب بین زنان و مردان، نداشتن سر و شکل درست و نداشتن بازیگری که مخاطب را با خود همراه کند و ... قرعه را مناسب پخش در شبکه‌های استانی می‌نمایاند نه شبکه سه با ماموریت جوانگرایی.

**زعفرانی تلاشی برای ترویج فرزندآوری

همچنین سریال «زعفرانی» که در پی بسط مضمون ترویج فرزندآوری و سیاست افزایش جمعیت است، در نمایش صمیمیت و محبت در روابط زناشویی تاحدی موفق است و گاه لحظات دلنشینی را به نمایش می گذارد. اما با توجه به نوع طنز حاکم بر این سریال و مشخص نبودن هدف و آماج خنده و نشانه های آغازین،این احتمال که طبق معمول این گونه سریال های طنز، خانواده پرجمعیت خود آماج هجو و طنز قرارگیرد، وجود دارد.

اگر زعفرانی در قسمت های آتی نتواند در تحقق هدف خود موفق شود، محتوای سریال بر ضدخود عمل خواهد کرد: تمسخر فرزندآوری و افزایش جمعیت به جای ترویج و تبلیغ آن.

اما بیمار استاندارد با معکوس سازی روابط برخی مشکلات و آسیب های اجتماعی را به روش غیرمستقیم مطرح می کند.

**«بیمار استاندارد» و حرکت روی لبه تیغی به نام مضمون نو

بهنام هم از نظر روانی وهم از نظر اخلاقی واجد شخصیتی سالم است. برخی که او را نامتعادل می دانند ، خود از تعادل روانی برخوردار نیستند.این واقعیتی است که دکتر نادری (با بازی امید روحانی) همان قسمت اول با ابراز تعجب از خودبیمارپنداری بهنام یادآور می شود...

به نظر میرسد بیمار استاندارد فعلا در قسمت‌های نخست مروج اخلاق گرایی در جامعه مدرن شهری است آن هم با ابزار مختص زمان حال. انتخاب حرفه بیمار استاندارد نیز تمهیدی برای تداوم معکوس سازی روابط و قرار دادن بهنام در موقعیت های گونه گون و ارزیابی داوری ها و قضاوت هاست.

باید منتظر ماند و دیدکه آیا سریال می‌تواند این روند را تاپایان ادامه دهد و پیام کلان خود را شکل دهد و یا به بیراهه کشیده می شود.

سعید آقاخانی در این سریال موضوعی جدید را دستمایه خود قرار داده که کمی با داستان‌های یک خطی تلویزیون متفاوت است و اگر نتواند منظور خود را درست به مخاطب منتقل کند، نه تنها سریالش با موفقیت روبرو نخواهد شد بلکه سایر کارگردان‌ها هم دیگر جرات پرداخت به موضوعات جدید را نخواهند داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *