سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 14 May 2024
 
۰

وقتی آمار بیمه شدگان با واقعیت نمی خواند؟

دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب: 478378
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تشریح سرنوشت بدهی ۱۰هزار میلیاردی دولت به حوزه سلامت نسبت به وقوع یک پیامد ناگوار هشدار داد.
وقتی آمار بیمه شدگان با واقعیت نمی خواند؟
به گزارش  جهان به نقل از تسنیم، محمد حسین قربانی ــ سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به منابع مالی تأمین کننده طرح تحول سلامت اظهار داشت: در قانون بودجه سال 95 دو آیتم را برای وزارت بهداشت در نظر گرفته بودیم که در اختیار این وزارتخانه قرار بگیرد، یکی از محل هدفمندی یارانه‌ها و دوم، یک درصد ارزش افزوده بوده است و تقریباً منابعش هم تأمین شده است.

با توجه به طرح تحول سلامت و شروع به کاری که وزارت بهداشت انجام داد ما با چالش‌های بسیار بزرگی مواجه شدیم.

وی در خصوص علت بدهی 10هزار میلیاردی دولت در حوزه سلامت و چالش‌های موجود اظهار داشت: یکی اینکه برآورد ما این بوده که حدود 5 میلیون نفر فاقد بیمه باشند، وقتی برای بیمه کردن همه افراد فاقد بیمه و دفترچه وارد میدان شدیم، دیدیم در حدود 12 میلیون نفر فاقد دفترچه و بیمه هستند و تا به امروز حدود 11 میلیون نفر دارای دفترچه شدند.

قربانی که در یک برنامه گفت‌وگوی رادیویی حضور یافته بود، ادامه داد: بُعد دیگری که خارج از تصورات ما بود با بالا رفتن تعرفه‌های پزشکی، مجموع سرانه بیمه، دیده نشد و اختلاف معناداری هم اینجا پیدا کرد.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی هزینه‌کرد منابع مالی تعیین شده خارج از چارچوب قانونی را از دیگر چالش‌های موجود بیان کرد و افزود: بحث سوم هزینه‌کرد منابع وزارت بهداشت و درمان خارج از چارچوب قانونی‌ای که تعیین شده بود، است و این آیتم‌ها باعث شده که ما در حوزه‌های مختلف وزارت بهداشت و درمان در بیمه با کمبود شدید مواجه شویم.

وی در ادامه متذکر شد: مؤلفه دیگری هم به این موضوع کمک کرد و آن هم عدم تحقق پیدا کردن منابع مالی دولت است و به‌تبع آن، دولت نتوانست تعهدات خودش را برای حوزه سلامت با توجه به چارچوب‌های قانونی و مصوبات مجلس به انجام برساند. این مؤلفه‌ها کنار هم قرار گرفت و باعث شد ما امروز شاهد کسری اعتبارات در حوزه وزارت بهداشت و وزارت رفاه در تأمین منابع مالی بیمه‌ها باشیم.

قربانی با ذکر "این روند ما را نگران کرده است" به دلایل نگرانی مجلس اشاره کرد و افزود: نگرانی ما از این بابت است که این سند تحول، انقلابی در حوزه سلامت در کشور بوده و این خدمت برای مردم محسوس و ملموس است و اگر نتوانیم منابع را تأمین کنیم و معوقات همکاران و پزشکان را تأمین کنیم و مطالبات دارویی، مراکز دولتی و غیردولتی، بخش‌های خصوصی و داروخانه‌ها را نپردازیم، پیامدهای ناگواری برای ما خواهد داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *