شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۶
۲۴
نقدی بر برخی اظهارات تلخ پس از انتخابات؛

توهین به مردم تهران؛ وصله ای که به جریان اصولگرایی نمی چسبد

توهین کنندگان، از جنس اصولگرایی نیستند
يکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۴۱
کد مطلب: 478282
پیدا شدن برخی از طیف های تند و بی منطق حامی رئیس جمهور قبلی در بطن توهین به مردن تهران را می توان در رسانه های این جریان به خوبی مشاهده کرد.
گروه سیاست جهان نيوز ـ علی قلهکی: انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان در کشور با مشارکت بی نظیر مردم پایان پذیرفت و کرسی های مجلس میان اصولگرایان، اصلاح طلبان و اعتدالیون با نسبت هایی که میان اهل سیاست در آن نیز اختلاف نظر وجود دارد، تقسیم شد. ولی آنچه که باعث حیرت ناظران سیاسی این انتخابات شد، میزان رای آوری لیست منتسب به اصلاح طلبان با عنوان "ائتلاف اصلاح طلبان" یا همان "لیست امید" و حذف آیت الله یزدی و آیت الله مصباح از میان منتخبان خبرگان در تهران بود. شوک این رای مردم در تهران تا جایی بود که برخی از کارشناسان سیاسی نزدیک به اصلاح طلبان آن را نه تنها شوک در جناح اصولگرا، بلکه در طیف اصلاح طلب نیز دانستند.

بعد از این انتخاب بهت آور مردم پایتخت که موجب رای آوری یکدست لیست اصلاح طلبان آن هم بعد از 12 سال یا سه دوره کامل مجلس شد، جرقه هایی در ذهن برخی افراد برای توهین به مردم تهران شکل گرفت و در ساعات پایانی روز شنبه بعد از انتخابات، نقدهای توهین آمیز پراکنده ای در شبکه های موبایلی به مردم تهران بیان شد.

درباره نقدهای تند نسبت به رای و انتخاب مردم تهران و اطلاق واژه "کوفه" به این شهر، چند نکته گفتنی است:

*دوگانه "تهران ـ شهرستان" بی انصافی محض در حق مردم بزرگوار کشورمان بوده که قطعا شیرینی این انتخابات را به تلخی می کشاند. به کرات دیده شده که بی نظیرترین تجمعات در جشن پیروزی انقلاب اسلامی ایرانیان در همین شهر تهران نسبت به جمعیت خود برگزار گردیده است. اتاق فکر توهین به مردم تهران خارج از مرزهای این کشور بوده و برخی از عوامل سطحی نگر تنها در نگاه خوب، ایادی بی جیره آنها در ایجاد شکاف بین مردم شده اند.

 پروژه دو قطبی سازی جامعه، این بار در دوگانه "تهران ـ شهرستان" خود را نشان داده است.

*در برخی از شهرهای دیگر نیز ایرانی ها به مانند تهران، اصلاح طلبان را راهی صندلی سبز رنگ مجلس نموده اند پس انتقاداتی از جنس "کوفی بودن مردم تهران"، می تواند قابل تعمیم به این شهرها باشد!! اما چون این گونه از تحلیل ها در فضای تهران قابلیت کارکرد و استفاده دارد، قابل انطباق با فضای شهرستان ها نیست.

*سازمان رای تهرانی ها آن قدر لیستی بود که حتی مسئولین صندوق ها نیز، شمارش لیستی را در دستور کار خود قرار دادند، ولی این نوع رای دادن حتی اگر موجب شود یک نماینده اصولگرا نیز به مجلس راه پیدا نکند، ربطی به تنها گذاشتن نظام اسلامی ندارد. یک تحلیل گر اصلاح طلب بعد از اعلام نتایج انتخابات به این نکته اذعان می کند که "حتی من نیز دو سوم لیست اصلاح طلبان تهران را نمی شناسم"، پس دلیل رای آوری لیست "ائتلاف اصلاح طلبان" را باید در واقعیت های دیگر جست و جو نمود. به عنوان مثال نمودار افزایش رای مردم تهران نشان می دهد نفر بیستم و یکم دوره پیش انتخابات مجلس تهران با رای 320 هزار نفری توانست به مجلس راه پیدا کند ولی در این دوره با رای 600هزار نفری نیز از راهیابی به مجلس شورای اسلامی باز مانده است. پس این شگفتی به "گسترش حضور مردم"، "فضای دو قطبی حاکم بر آن" و "لیستی رای دادن" مردم مربوط می شود.

* بخش زیادی از این رای مردم تهران بر می گردد به فضای "دو قطبی" ایجاد شده توسط همین طیف حمله کننده به مردم این شهر، تاکید و تکرار پرشمار اینکه لیست رقیب "انگلیسی" بوده، موجب ایجاد فضای دو قطبی کاذب شده و نتیجه آن چیزی نشد جز رای بالای یکی از طرفین در صندوق های انتخابات. بهتر بود مسیر برخی رسانه ها در محکومیت رسانه روباه پیر بخاطر دخالت در انتخابات و دعوت به رای ندادن به سه چهره شاخص روحانی در کشور، پیگیری می شد نه بیشتر از آن.

دو قطبی شدن جامعه، فضای انتخابات عقلانی و منطقی را از مردم می گیرد و به همین دلیل رای آوردن لیستی که حتی یک اقتصاددان در آن حضور ندارد، در شرایط فعلی کشور اتفاقی عجیب به نظر می رسد. البته این دو قطبی کردن فضا توسط طیف های تند هر دو طرف بوده و "حمله به شورای نگهبان"، "پیش کشیدن شورایی نمودن رهبری" و... نیز در همین راستا ارزیابی می شود.

* تطبیق بالا بودن جرائم یا آسیب های اجتماعی با ارتباط آن با رای مردم تهران به نامزدهای اصلاحات، عامل ضعیفی برای تحلیل رای مردم است، که نه در شان مردم تهران بوده و نه در شان رسانه های رسمی است که به آن بپردازند. تهران اگر چه دچار آسیب های اجتماعی خاصی به نسبت جمعیتش شده است، ولی شهر دیگری که در همجواری تهران است و از آسیب های اجتماعی بیشتری نسبت به تهران برخوردار است، با پیروزی نامزدهای اصولگرا، انتخابات را پشت سر گذاشته که نشان از تحلیل غلط سبد رای اکثریت مردم تهران می دهد.

* نوع تخریب و دمیدن در کوره توهین به مردم شریف تهران و تقارن دادن "تهران" به "کوفه"، بیشتر در شبکه های اجتماعی موبایلی و کانال های بی نام و نشان، شکل گرفته و می توان دلیل آن را عدم رهگیری دقیق نسبت به فضای رسمی مکتوب و مجازی کشور دانست. در فضای حقیقی این طیف با احتیاط بیشتری رخ نمایی کرده و سعی می کنند با به هم بافتن کلمات خوش رنگ و لعاب، تحلیل های خود را در توهین به مردم تهران، بزک کنند.

* پیدا شدن برخی از طیف های تند و بی منطق حامی رئیس جمهور قبلی در بطن توهین به مردن تهران را می توان در رسانه های این جریان به خوبی مشاهده کرد.

* برخی از افراد سیاسی که خود را نزدیک به اصولگرایان می دانند، اقدام به ارائه تحلیل های بی پایه بر اساس اطلاعات خام از سازمان رای مردم تهران نموده اند که نه تنها از طرف طیف اصولگرایی این گونه افکار محلی از اعراب ندارد، بلکه صرفا به عنوان گرم کننده صفحات اول رسانه های مکتوب و مجازی تند اصلاحات یا ضد انقلاب برای دمیدن در دوگانه "تهران ـ شهرستان" قابل بهره برداری شد. موضع اصلی جریان اصولگرایی در مواجهه با رای مردم تهران به جناح اصلاح طلب، در بیان چند نماینده شاخص این جریان در تهران چون حداد عادل، زاکانی و احمد توکلی به خوبی نمایان است.

ادامه توهین به مردم تهران در راستای تخریب وجهه جریان اصولگرایی بوده و ادامه پروژه دو قطبی "تهران ـ شهرستان"، اگر چه کارگردان و بازیگر متفاوتی دارد، ولی هدفی جز ایجاد تشنج در جامعه و همچنین تحت الشعاع قرار دادن انتخابات سال 96 را دنبال نمی کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اون دوستانی که ضد مردم تهران صحبت کردن لینک های صحبت هاشون هست
چرا کتمان می کنید
Iran, Islamic Republic of
یعنی میگید رای شمال تهران به لیست انگلیس خوب بود
تهران سه گونه آدم میزید
دسته ای که بیستر در شمال شهرند و بیشترشان با اصولگراها نیستند و نبودند
دسته دوم که بیشترشان در جنوب شهرند و بیشترشان رایشان به اصولگراهاست رای جنوب بتهران بیشتر به اصولگراها بود
رای سومی هم هست که مربوط به مردم گرفتاری میشود که برای رفع گرفتاریشان به هر دری میزند شاید فرجی شود زود دل میبندند و زود دل میکنند
Iran, Islamic Republic of
آقای شجونی صحبت هایی رو انجام داده بودند بر ضد مردم تهران
خب ایشون اصولگرا هستن دیگه
Iran, Islamic Republic of
اظهارات آقای شجونی تکذیب شده
اگر راست می گویی لینکش را اینجا بگذار
راست نمیگوید دروغ میگوید...!!
reza
Iran, Islamic Republic of
خب دیگه اون جایی که امکانات زندگی و مرفه زندگی کردن واشرافی گری است و از معنویت خبری نیست مانند تهران نتیجه این میشه
درد رئیس جمهور قبلی بخوره تو سر اصلاح طلبان
همون خاطره ی رئیس جمهور قبلی جریان اصولگرایی را به این روز انداخت. برید در مورد حجتیه، افکار و راه کارهای آنها تحقیق کنید.
جهان نیوز هنوز مثل بقیه ی رسانه های اصلاحات داره علیه احمدی نژاد می نویسه! اگه اینجور باشه خیلی از اینایی که اسم اصولگرا جلولی اسمشونه و رای اوردن مدیرا و حامیان احمدی نژاد هستند و به عبارتی این شما نیستید که در انتخابات رای بالارو آوردید بلکه احمدی نژادی ها هستند!!
طیف های تند و بی منطق حامی رئیس جمهور قبلی !!!!!!!!!!!
واقعا متاسفم برای نویسنده این مقاله!
چرا نمی خواهید واقعیت را قبول کنید؟
خیلی وقت بود منتظر چنین متنی از سوی اصولگرایان اصیل بودم.
متاسفانه برخی مسائلی که در متن آوردید، توسط افراد برجسته ای از جمله ... مطرح شد.
امیدوارم جریان اصولگرایی افراد نفوذی و افرادی که به راحتی اسیر جو روانی می شوند را در میان خود شناسایی کنند و از آنها اعلام برائت نمایند تا در انتخابات بعدی موفق تر ظاهر شوند.
United Kingdom
يه مسئله خيلي مهم هست و اون اينه كه اگه دولت /مجلس و... بخوان اين طوري به وضع تهران رسيدگي كنن و شهرستانها رو فراموش كنن دو نتيجه داره:
1- همه مردم كشور تو اين فكر مي افتن كه بيان تهران( كه الان فكرش تو كله همه مردم افتاده)
2- اونهايي كه نميتونن بيان تهران خود به خود با اين شهر و امكاناتش و... مشگل پيدا ميكنن چون ميبينن كه امكانات شهرستانها رو ميبرن تو تهران اين مسئله باعث ميشه خود به خو مردم شهرستانها به تهران نشينها بد بين بشن.
توسعه بايد همه جانبه باشه
ام
برعکس مسیر تعریف شده نظام حرکت کردن ولبیک به دشمنان وبی توجهی به رهنمونهای رهبری درتعیین تکلیف چه ربطی به لیست رای دادن داره این نمونه خیانت بارزبه کشور.پیاده کردن تفکرداعشیه.کوفه معرفی کردن کلمه قشنگیه برای عده ایی درتهران
Iran, Islamic Republic of
شمال تهران و افرادی که وضعیت سرمایه ایی عالی داشتند اینبار رای داده اند و طبقه متوسط درصد کمیشان در تهران شرکت کردند
خوب حتما طبقه ی متوسط تهران به اصولگرایان اعتماد نداشتند که نیامدند رای بدهند. سرجمع مردم واجد شرایط رای دادن در شمال تهران تعدادشان به 700 هزار نفر هم نمی رسد. تازه خیلی هایشان هم نیامدند رای بدهند. یک حرفی بزنید که بگنجد. پیش از سخن گفتن هم به آرای سال قبل مراجعه کنید و تعداد آرای افراد حاضر لیست اصولگرایان تهران را با تعداد آرای آنها در این انتخابات مقایسه کنید تا متوجه شوید که تعداد رایشان تقریبا ثابت مانده. مسئله این هست که اتفاقا مردم تهران بیش از سال های گذشته آمدند و رای دادند. انتخابات به این خوبی برگزار شد دیگر تلخش نکنید.
United States
حالا چه شده است که وارونه نمایی می کنید.
ضمنا آن برادری که به آقای شجونی اشاره کرده‌اند بدانند که آقای شجونی اینگونه سخنان را تکذیب کرده‌ و در رسانه‌ها هم منتشر شده است.
به نظر می‌رسد این کار صد درصد از ناحیه حامیان اصلاح طلبان صورت گرفته نه ....
باختين باختين
Iran, Islamic Republic of
متن خوب و منصفانه ای بود .
احسنت
یه شهرستانی
مردم تهران همیشه ثابت کردن...
امیر عباس
دسته بندی ارای مردم به گروه اصلاح طلب و اصولگرا کاری صحیح نمی باشد مردم با دادن رای دنبال برون رفت از وضعیت موجود میباشند مردم با امید به اینکه برجام متغییر موثری برای ایجاد تغییرات میباشد و متاثر از شعار های داده شده اند و حتی چشم به اجرای برجام 2و 3و ....... دوخته اند و امدند اجرایی شدن برجام را مشاهد کنند تا جوان او با تحصیلات عالیه بسر کار برود تا فرزند چهل ساله اش ازدواج کند و ............و ایرادی به این مردم نیست انها با قصدی مثبت پای صندوق ها امدند شما باید به انها حق بدهید بعضا برخی از نخبگان جامعه هم به برجام دلبسته اند شما نمیتوانید این انتظار را از کل جامعه داشته باشید که همه اهل براورد باشند و بر اساس واقعیت ها در خصوص توفیق یا عدم توفیق برجام و اینده سیاسی و اقتصادی جامعه نظر بدهند وبدان عمل نمایند و شما شاهد خواهید بود بعد از گذشت زمان و عدم تحقق وعده های داده شده همین مردم که نتایج خطا دل بستگی خود را دیدند اگر دلسرد نشوند باز دنبال ازمون دیگری خواهند رفت و شاید خطای دیگری را مشاهده خواهند کرد که این اتفاق بنفع هیچیک از جریانهای سیاسی موجود نیست ومی تواند اسیب جدی برای کشور ونظام داشته باشد و شاید تبدیل به یک بحران شود باید برای برون رفت از این وضعیت وجلو گیری از بروز بحرانی زیانبار با نگاه فرا جناحی و ملی به این پدیده نگاه کرد وراهکارهای مناسب ارائه داد راهکارهای جامع وفراگیر با داشتن ضمانت های اجرایی مناسب و در این شرایط است که رفتار توام با ازمون و خطا کنار گذاشته می شود و مردم به برنامه ها رای خواهند داد و سیستم انتخاباتی به احدی اجازه نخواهد داد که با دادن شعار های فریبنده و دروغ موجب خطا در جامعه شوند
نه آقا جان: اصولگراها نشان دادند که به رای مردم احترام می گذارند نه مثل بعضیها فریاد تقلب تقلب سر دهند و آشوب بپا کنند.............