چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 15 May 2024
 
۱
۱

واقعا این میوه ها چمدانی وارد می شوند؟!

دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۵۸
کد مطلب: 474301
چند وقتی می شود که وزارت جهاد کشاورزی خبر از ممنوعیت واردات میوه به جز چند قلم کالایی که در داخل تولید نداریم می کند اما رصد بازار چیز دیگری را نشان می دهد.
به گزارش جهان به نقل از میزان، بارها وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده به جز موز، آناناس و نارگیل که یا تولید داخل نداریم و یا تولید آن ناچیز است، بقیه میوه ها مجوز واردات ندارند اما در بازار وقتی قدم می زنیم میوه های ناشناخته و نامانوس با مزاجمان، جذبمان می کند. میوه هایی که گاهی باید چندبار اسمشان را از میوه فروش خوش ذوق بازار بپرسی تا یاد بگیری.
 
بر اساس این گزارش پیشتر مهاجران، رییس اتحادیه میوه و سبزی اعلام کرده بود این میوه ها قاچاق و یا گاهی چمدانی وارد کشور می شوند و مجوز قانونی برای واردات ندارند.
 
وی گفته بود: برخی از این میوه ها از باغهای اطراف تهران در میادین میوه و تره بار توزیع می شوند.
 
مسئولین جهاد کشاورزی هم بارها گفته بودند واردات این میوه ها از طریق قاچاق است تا جایی که مقام معظم رهبری در دیدار اعضای هیات دولت (شهریور ۹۴) هم فرموده بودند: «جلوگیری از واردات؛ ببینید من باز هم تأکید می‌کنم. حالا شما می‌گویید ما جلوی واردات را گرفتیم امّا میوه‌هایی در بازار هست که [وارداتی است]. آخر ایران برود از کجا میوه بیاورد که بهتر از میوه‌ی ما باشد؟ یک وقتی زمان ریاست جمهوری ما، یک نفری از یک کشور عربی -اسم نمی‌آورم- آمده بود، سوغاتی برای من یک جعبه‌ خیلی قشنگ، خرما آورده بود. گفتم مصداق واقعیِ زیره به کرمان بردن این است. ما این‌همه خرما داریم -این خرمای مضافتی، این خرماهای گوناگون جنوب کشور؛ چه در استان فارس، چه در خوزستان، چه در بلوچستان- آن‌وقت حالا برای ما خرما آورده‌اند؛ منتها در بسته‌بندی. من آن‌وقت همان هدیه را بردم در دولت، گفتم این خرما را مقایسه کنید با خرماهای ما! خرماهای ما بهتر از این هستند امّا این بسته‌بندی چقدر قشنگ است. آن‌وقت‌ها خرماهای ما در آن کیسه‌های فلان‌جور، با لگد توی حصیر میکردند، سرش را می‌بستند و عرضه می‌کردند! حالا البتّه یک خرده بهتر شده. به‌هرحال واردات میوه، واردات بی‌رویه است.»
 
اما ظاهرا اگر فرض قاچاق بودن این میوه ها درست باشد آنچه مسلم است در جلوگیری از آن کوتاهی شده و بعید به نظر می رسد علی رغم گفته برخی مسئولین مربوطه در این حوزه، این میوه ها به صورت چمدانی وارد شده باشد.
 




نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


تهرانی
این میوه ها را مردم بیچاره در فصلش ندیدند .و نخوردند در غیر فصل اون هم در زمستان حتما آقایان وزرا ء زیاد آوردند این موقع دم انتخابات حتما برای خرید شنا سنا مه آشکارش کردند بجای نوشابه دیگر میوه نوبرانه با یک پرس غذا می دهند شاید ویتا مینش زیاد باشد برای چهار سال مردم را جواب بدهد .