جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 17 May 2024
 
۰

پروفسوری‌که‌باحضورش‌درایرا‌ن‌غرب رابرآشفت

سه شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۳
کد مطلب: 473024
نادر طالب‌زاده در چهارمین شب علوم انسانی گفت: اکنون کنار نیروهای روس حزب‌الله و مشاوران نظامی ایران می‌جنگند، پس وارد مرحله جدیدی شده‌ایم و گفتمان جدیدی در سایه اتحاد شکل یافته است.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، چهارمین شب علوم انسانی با حضور پروفسور الکساندر دوگین، منوچهر آشتیانی، نادر طالب‌زاده، جهانگیر کرمی و پیام فضلی‌نژاد امشب در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

نادر طالب‌زاده در این مراسم صحبت کرد و گفت: پروفسور دوگین تاکنون سفرهای زیادی به ایران داشته‌اند اما تعجب می‌کنم که چرا ایشان تاکنون آن‌چنان که باید در ایران دیده نشده است، البته می‌دانم که خیلی‌ها در غرب دوست ندارند که ایشان در ایران مطرح شود. باید توجه داشت که مسئله مهم انقلاب اسلامی است که موجب‌ساز است و براساس آن غرب عکس‌العمل نشان می‌دهد. قطعاً حضور ایشان در این برهه در کشورمان بسیار مهم است چرا که ایشان به‌عنوان نمادی از شخصی که به‌صورت مستقل در برابر تفکرات فلسفی غرب ایستاده است، مطرح است. خاطرم هست که در جلسه‌ای که با ایشان داشتم، به نامه امام اشاره کردند و گفتند که در زمان حال نامه دوم این‌چنینی بسیار مورد نیاز است.

نادر طالب‌زاده به دیدارهای پروفسور دوگین با اندیشمندان ایرانی اشاره کرد و گفت: ایشان روز گذشته با آقایان رحیم‌پور ازغدی و زرشناس دیدار کردند و درباره مبانی تئوری خود بحث و گفتگو کردند. علاوه بر این موضوع از زمان حضور ایشان در ایران یک گروه فیلم‌برداری نیز مشغول کار است تا بتوانیم مستندی را با موضوع حضور ایشان در ایران آماده پخش بنماییم. قطعاً حضور پروفسور دوگین در ایران و برگزاری این‌چنین محافل علمی، فلسفی غرب را عصبانی می‌کند. باید توجه داشت که روسیه نزدیکترین همسایه ما است، اما ما کمترین موضوع را راجع به این همسایه می‌دانیم، اکنون کنار نیروهای روس، حزب‌الله و مشاوران نظامی ایران می‌جنگند، پس وارد مرحله جدید شده‌ایم و گفتمان جدیدی در سایه این اتحاد شکل گرفته است.

طالب‌زاده در بخش پایانی سخنان خود گفت: بهترین قاضی آثار ایشان است، خاطرم هست زمانی که روسیه در جنگ با داعش وارد شد آمریکایی‌ها خودشان را مسخره می‌کردند و می‌گفتند که هرچقدر آمریکا تلاش کرد تا با تفکر روس بجنگد، بی‌نتیجه ماند. اکنون عده‌ای خودشان را برای یک هدف فدا می‌کنند و این موضوع بسیار حائز اهمیت است. قطعاً حضور ایشان در ایران یک سرآغاز جدید است. علاوه بر این باید توجه داشت که اخبار آخرالزمانی هم برای ما که مسلمان هستیم و هم برای پروفسور دوگین که مسیحی هستند بسیار مهم و قابل توجه است.

در ادامه این نشست جهانگیر کرمی صحبت کرد و گفت: بستر تاریخی اندیشه پروفسور دوگین از نگاه متفاوت غرب به مذهب شکل می‌گیرد، باید توجه داشت که چیزی نزدیک به هزار سال موضوع مذهب در غرب حکومت کرد و سپس آن را نقد کردند. روسیه در این راستا تجربه ندارد و تاریخ 1200ساله آن تقسیم به چند دوره می‌شود. دوره اول تا قرن 13 میلادی است که مذهب نقش مهمی را در اروپا به‌عهده دارد اما در روسیه این مذهب نقش مهمی ندارد. در دوره دوم و پس از حمله مغول، مغول‌ها 250 سال حکومت می‌کنند که باعث می‌شود مذهب به مناطق دوردست شمالی برود و روسیه مستقل شود. در حقیقت به‌کمک مذهب این استقلال در برابر مغول‌ها به دست می‌آید. دوره سوم مربوط به قرن 16 و 17 است که دوران طلایی تئوریسین‌های بومی روسیه است، چرا که مذهب با عنوان آزادی‌بخش با سیاست در هم آمیخته می‌شود.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که از زمان پتر کبیر تا امروز اندیشه‌های غربی در روسیه جریان داشته و البته در برابر آن نیز اندیشه‌های جدیدی شکل گرفته است که برای مثال تئوری چهارم سیاست از جمله آنهاست. در حقیقت مذهب کارکردی را که در دیگر کشورهای غربی داشته است، در روسیه نداشته چرا که مذهب در این کشور یک عنصر آزادی‌بخش بوده است. باید اذعان کرد که اندیشه پروفسور دوگین ترکیبی از سنت‌های دین‌گرایی، نظریه‌ انتقادی غربی و رئوپولیتیک‌گرایی است، این ترکیب برابر لیبرالیسم با معنای امروزی آن مطرح می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *