شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۰

نقش کشاورزی در روابط ایران و روسیه

شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۵۷
کد مطلب: 469431
هفته گذشته وزیر کشاورزی روسیه اعلام کرد که روسیه تعرفه واردات پسته و خرما از ایران را حذف کرده و برای برخی محصولات نیز تعرفه را به ۵ درصد رسانده است. با این حال فراهم نبودن زیرساخت‌های حمل و نقل مناسب بین ایران و روسیه انجام این تفاهم‌نامه‌ها را با مشکل روبرو کرده است.
به گزارش جهان به نقل از عیارآنلاین، بسته خبری کشاورزی این هفته به موضوعاتی نظیر توسعه روابط تجاری با روسیه، وضعیت تولید و واردات سیب زمینی و سایر اخبار مهم و کوتاه هفته گذشته پرداخته است.

پیشتازی کشاورزی در توسعه روابط تجاری با روس‌ها

هفته گذشته وزیر کشاورزی روسیه با حضور در ایران با وزیر جهاد کشاورزی ایران دیدار و پیرامون روابط تجاری این دو کشور در بخش کشاورزی گفت و گو کردند. وزیر کشاورزی روسیه در این دیدار از آمادگی کشورش برای صادرات گوشت قرمز، روغن نباتی و غلات به ایران خبر داد. به گفته‌ی وی روسیه سالانه ۱٫۵ میلیون تن واردات انواع سبزی دارد که تا پیش از تحریم محصولات ترکیه، نیمی از این واردات از این کشور انجام می‌گرفت.

کشاورزی ایران روسیه

وزیر کشاورزی روسیه اعلام کرد که این کشور در سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۱۰۰ میلیون تن انواع غلات تولید کرده که حدود ۳۰ درصد آن برای صادرات هدف‌گذاری شده است. در این نشست اعلام شد که روسیه تعرفه واردات پسته و خرما از ایران را حذف کرده و برای محصولات انگور خشک، گل کلم و کلم بروکلی به ۵ درصد رسانده است.

وزیر جهاد کشاورزی نیز در این نشست با اشاره به فراهم نبودن زیرساخت‌های حمل و نقل مناسب بین ایران و روسیه از تأیید ۲۵ شرکت ایرانی تولیدکننده محصولات کشاورزی از سوی روس‌ها خبر داد.

در همین راستا وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده ظرفیت صادرات ۴۰۰ هزار تنی محصولات لبنی به روسیه نیز وجود دارد که بر اساس توافقات اخیر قرار بود این صادرات از ابتدای بهمن ماه آغاز گردد.

سیب زمینی_دفناز اضافه‌تولید و دفن تا کمبودتولید و واردات سیب‌زمینی

در سال جاری حدود ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تن سیب زمینی تولید شد که بیش از نیاز داخلی است؛ به طوریکه در حال حاضر فقط در استان لرستان حدود ۶۰ هزار تن مازاد تولید بر روی دست کشاورزان مانده است. بعد از انعکاس مکرر خبر دفن ۱۷۰۰ تن سیب زمینی در استان فارس، دولت اعلام کرد به ازای صادرات هر کیلو سیب زمینی، مبلغ ۱۵۰ تومان مشوق صادراتی پرداخت می‌کند. اما با گذشت بیش از یک ماه خبر‌ها حاکی از محقق نشدن این مشوق برای صادرات سیب زمینی، دارند. از سوی دیگر با تولید حجم انبوه سیب زمینی در سال جاری و ضرری که تولیدکنندگان این محصول با آن مواجه شدند، پیش بینی شده کشور سال آینده به کمبود سیب زمینی دچار شود.
سایر خبر

نیاز کشور به گندم ۱۳٫۵ میلیون تن اعلام شد

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اعلام اینکه نیاز مصرفی گندم کشور، شامل نیاز خوراکی (نان)، مصارف صنعتی (ماکارونی، شیرینی و بیسکویت)، مصرف خوراک دام و مصرف جوامع محلی حدود ۱۳ تا ۱۳ و نیم میلیون تن است، گفت: امسال ۱۱ و نیم میلیون تن گندم در کشور تولید شد و با توجه به نیاز مصرفی حدود ۱٫۵ میلیون تن به واردات گندم نیاز داشتیم که این مقدار هم قبلا وارد کشور شده است.

تأمین میوه شب عید به سازمان تعاونی روستایی واگذار شد

ذخیره‌سازی میوه شب عید در سال جاری به‌مانند سال قبل به سازمان تعاونی روستایی واگذار شده است. برنامه وزارت جهاد کشاورزی در سال جاری نیز ذخیره سازی ۴۵ هزار تن پرتقال و ۲۰ هزار تن سیب گزارش شده است.

برنامه ششم توسعه برای کم‌آبی چه برنامه‌ای دارد؟

ماده ۱۰ لایحه برنامه ششم توسعه تنها بخشی است که در آن به موضوع منابع آب پرداخته شده است. در این برنامه کاهش میزان مصرف سالیانه آب به میزان ۱۱ میلیارد مترمکعب هدف‌گذاری شده است. در همین رابطه نیز انجام اقداماتی برای دستیابی به این هدف مشخص شده که عدم توسعه سطح کل زیرکشت، مسلوب‌المنفعه کردن چاه‌های فاقد پروانه بهره‌برداری، توسعه روش‌های نوین آبیاری حداقل به میزان سالانه ۴۰۰ هزار هکتار و همچنین توسعه‌ی گلخانه‌ها بخشی از این موارد است.

سهم کشاورزی از تسهیلات بانکی اعلام شد

بانک مرکزی گزارش داد: کلیه بانک‌های عامل غیرتخصصی موظفند سهمی از تسهیلات اعطایی خود را حداقل معادل سهم بخش کشاورزی در اقتصاد کشور، بر اساس آخرین آمار تولید ناخالص ملی سالانه، به بخش کشاورزی اختصاص دهند. این گزارش می‌افزاید: بر اساس آخرین آمار رسمی تولید ناخالص ملی سالانه، سهم بخش کشاورزی در اقتصاد کشور موضوع تبصره ذیل ماده (۵) دستورالعمل مزبور به میزان ۹٫۳ درصد است.

فائو سیستم جمع‌آوری و پایش اطلاعات کشاورزی را در ایران راه اندازی می‌کند

مدیر بخش سنجش از دور آمار و اطلاعات جغرافیایی سازمان فائو از قصد این سازمان مبنی برایجاد یک سیستم پایش کشاورزی خبر داد و گفت: یکی از مأموریت‌های ما بهبود سیستم‌های جمع آوری اطلاعات دقیق برای سیاستگذاران و برنامه ریزان است. ما مطلع هستیم که ایران از بسیاری از سیستم‌ها برای جمع آوری اطلاعات و آمار بهره‌مند است، اما اصرار داریم این سیستم‌ها مرتب به روز شود.

سهم کشاورزی از مصرف آب ۷۰ درصد است

عباس کشاورز، معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه بارندگی در سطح جهان سه برابر و ظرفیت تبخیر آن یک چهارم ایران است، تأکید کرد که بر همین اساس ۷۰ درصد آب به کشاورزی اختصاص پیدا می‎کند و مطالبی که برخی مواقع در مورد مصرف بیش از حد آب در کشاورزی عنوان می‎شود به دور از واقعیت است، زیرا کشاورزان ما بنا بر تجارب تاریخی خود از هوشمندترین افراد در مصرف بهینه آب هستند.

سامانه‌ملی جامع مدیریت فروش آرد کشور رونمایی شد

نانوایان می‌توانند با ثبت سفارش اینترنتی، سهمیه آرد یارانه‌ای خود را از طریق این سامانه خریداری کنند و پس از ثبت سفارش و واریز پول آرد به حساب کارخانه‌های آرد، محموله‌ی خریداری شده توسط شرکت‌های حمل ونقل منتخب، در محل نانوایی تحویل می‌گردد. از مهمترین کارکرد این سامانه جلوگیری از خروج آرد خبازی از شبکه توزیع، صرفه‌جویی در مصرف گندم، نظارت دقیق و مستمر بر نحوه فروش، توزیع و مصرف آرد کشور و به روز شدن آمار و اطلاعات آرد مصرفی است.

طرح انتقال آب کارون به فلات مرکزی در حال اجراست

مشاور وزیر نیرو و مدیر عامل شرکت منابع آب ایران اعلام کرد: پروژه سد بهشت آباد (طرح انتقال آب کارون به فلات مرکزی) فعال است و مجوز ارزیابی زیست محیطی دارد اما مطالعات تونل بهشت آباد در حال بازنگری است.

ذرت‌کاران ۲۵۰ میلیارد تومان از دولت طلب دارند

حجم ذرت خریداری شده از کشاورزان توسط دولت در سال جاری ۲۷۰ هزار تن گزارش شده که مجموع اعتبارات این حجم، بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان است. با این وجود خبرها حکایت از پرداخت نشدن این مطالبات به تولیدکنندگان ذرت دارد. گفتنی است تأخیر در پرداخت مطالبات کشاورزان یکی از عوامل اصلی بی‌رغبتی آنان برای ادامه فعالیت در این بخش می‌باشد.

سال ۹۵ کلنگ احداث هیچ سدی بر زمین نمی‌خورد

مشاور وزیر نیرو اعلام کرد در قالب برنامه ریزی های صورت گرفته در سال آینده، هیچگونه برنامه ای برای ساخت سد جدید در دست نیست ولی ۳ سد تا پایان سال جاری تکمیل و افتتاح می شود. این مقام وزارت نیرو افزود: در لایحه بودجه سال ۹۵ کشور هیچ سد جدیدی پیش بینی نشده و اگر هم کاری صورت می گیرد از ردیف های اعتباری گذشته است.

ژاپن بزرگترین قرارداد خرید گندم از آمریکا را به دلیل وجود رقم تراریخته لغو کرد

ژاپن که بزرگ ترین خریدار خارجی گندم آمریکا است، پس از کشف سویه های گندم دستکاری شده مونسانتو در اراضی کشاورزی ایالت اورِگان، بزرگترین مناقصه خرید گندم با امریکا را ملغی اعلام کرد. مطالعات نشان می‌دهد برخی از این ارقام به ژن پروژه مونسانتو (مربرط به سال ۲۰۰۵) آلوده شده است.

پرداخت تسهیلات به کلزاکاران

علیرضا مهاجر، مجری طرح توسعه دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد برای توسعه کشت دانه‌های روغنی به کشاورزانی که به کشت این محصول بپردازند تسهیلات و یارانه بابت تهیه بذر دانه روغنی پرداخت می‌شود. این مقام مسئول بیان کرد که کشت دانه‌های روغنی در تناوب با کشت گندم منجر به پایداری تولید گندم می‌شود.

صنایع لبنی: قیمت گذاری دستوری نتیجه نمی دهد

محمد فربد، نایب‌رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنایع لبنی ایران اعتقاد دارد زمانی که افزایش ۱۰۰ تومانی برای هر کیلوگرم شیرخام به‌صورت دستوری اعلام می‌گردد، باید عقبه کار نیز در نظر گرفته شود. این فعال بخش صنایع لبنی تصریح کرد که سازمان حمایت و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط ابتدا باید قیمت تمام‌شده شیرخام را کاهش دهند و به‌دنبال راهکار آن باشند، زیرا افزایش دستوری راه به جایی نمی‌برد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *