چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 15 May 2024
 
۰

راه وزیرعلوم‌برای‌جلوگیری ازخام‌فروشی نفت

يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۳۹
کد مطلب: 465304
محمد فرهادي گفت: مراکز علمي مي توانند با تأمين دانش فني مورد نياز اين حوزه، کشور را از خام فروشي نفت و گاز نجات دهند.
به گزارش جهان به نقل از صداو سيما، وزیر علوم صبح امروز در مراسم امضاي موافقنامه همکاري انجام طرحهاي اولويت دار حوزه جلوگيري از خام فروشي با ارتقاي دانش فني پايين دست صنعت نفت با دانشگاههاي برگزيده گفت: امضاي اين موافقتنامه رويدادي بسيار مهم در صنعت نفت و گاز و هم در جامعه دانشگاهي و پژوهشي کشور به شمار مي رود.

فرهادي افزود: با انجام اين موافقتنامه، پيرو ابلاغ سياستهاي کلي اقتصاد مقاومتي و پيش از آن سياستهاي کلي نظام در بخش نفت و گاز از سوي مقام معظم رهبري و نيز به تازگي ابلاغ سياستهاي کلي نظام در علم و فناوري در دولت تدبير و اميد، يک تعامل سازنده ميان مجموعه وزارت علوم و وزارت نفت شکل گرفت.

وزير علوم، تحقيقات و فناوري هدف از اين تعامل را استفاده از سرمايه هاي علمي و پژوهشي دانشگاهها و مراکز پژوهشي در صنعت نفت و گاز دانست و تصريح کرد: با اين کار مي توان امور علمي، پژوهشي و فناوري مرتبط با صنعت نفت و گاز را به دست محققان و دانشمندان داخلي سپرد.

وي با اشاره به اين که ظرفيت بسيار خوبي در مراکز آموزش عالي در زمينه کميت توليد علم در حوزه هاي نفت، گاز و پتروشيمي وجود دارد، اظهار کرد: ايران از نظر توليد مدارک علمي جايگاه خوبي در دنيا دارد؛ براي نمونه ايران در توليد مقالات علمي در رشته مهندسي شيمي رتبه ۳ ، در مهندسي پليمر رتبه ۸، در مهندسي مکانيک رتبه ۵ و در نانوتکنولوژي رتبه ۷ دنيا را داراست.

فرهادي با بيان اين که براي استفاده از اين علوم در زمينه هاي مختلف از جمله صنعت نفت و گاز چالشهايي وجود دارد، تصريح کرد: وزارت علوم با برنامه ريزي در زمينه هاي مأموريت گرا و تقاضا محورکردن پژوهش و فناوري، تقويت تعامل و و ارتباط صنعت و دانشگاه و حرکت به سمت و سوي اقتصاد دانش بنيان و مقاومتي، درصدد رفع اين چالشهاست.

به گفته وي، انجام تفاهمنامه هاي فرصت مطالعاتي و پسادکتراي صنعتي با وزارت صنايع و انجام بيش از هزار طرح پژوهشي مشترک با وزارت دفاع و نيرو و از همه مهمتر تفاهمنامه با وزارت نفت درباره افزايش ضريب برداشت از مخازن نفتي ازجانب ۹ دانشگاه مرکز پژوهشي از جمله اقدامهاي صورت گرفته است.

افزايش ارزش افزوده با ارتقاي سطح فناوري

وزير علوم، تحقيقات و فناوري با بيان اين که مباحث زيادي در حوزه نفت، پتروشيمي و گاز در حوزه پژوهش و فناوري وجود دارد، گفت: با همکاري مراکز دانشگاهي، پژوهشي و فناوري مي توان هم مشکلات اين حوزه را برطرف ساخت و هم با ارتقاي سطح فناوري سبب افزايش ارزش افزوده در اين حوزه ها شد.

وي از جمله چالشهاي موجود در صنعت نفت و گاز و ساير صنايع وابسته که مي تواند در مراکز آموزش عالي مرتفع شود به افزايش ضريب برداشت از ميدانهاي نفتي به ويژه ميدانهاي مشترک با کشورهاي همسايه، عدم تکميل زنجيره ارزش در صنايع پايين دستي پتروشيمي به دليل نبود دانش فني، توسعه صنايع تکميلي و ارتقاي فناوريهاي تکميلي، کاهش هزينه هاي عملياتي در صنايع بالادست و پايين دست و خلق نوآوريها و فناوريهاي نوين مورد استفاد اشاره کرد.

فرهادي به کاهش قيمت نفت در شرايط کنوني اشاره کرد و ادامه داد: ضرورت سرمايه گذاري در صنايع پتروشيمي و صنايع پايين دست به طور کامل محسوس است، زيرا از مهمترين ويژگيهاي صنايع تکميلي پايين دست مي توان به سرمايه گذاري کم، اشتغالزايي زياد و ارزش افزوده بالا اشاره کرد.
وزير علوم، تحقيقات و فناوري با بيان اين که در حوزه پايين دست يکي از سرمايه گذاريهاي مورد نياز، سرمايه گذاري فکري و دانشي است که مي تواند تحول زيادي را در اين حوزه ايجاد کند، گفت: اين مراکز علمي مي توانند با تأمين دانش فني مورد نياز در اين صنايع و با استفاده از تجارب موجود، کشور را از خام فروشي در حوزه نفت و گاز نجات دهند.

فرهادي با اشاره به اين که براي رسيدن به اين هدف لازم است يک ارتباط موثر ميان مراکز دانشگاهي و تحقيقاتي با مجموعه تحت مديريت وزارت نفت شکل گيرد، تصريح کرد: واگذاري مطالعه پژوهش محور حدود ۲۰ ميدان نفتي به دانشگاهها و مراکز پژوهشي فعال و سرآمد در حوزه نفت از جمله تلاشها و تعاملات انجام شده بوده است.

وي به واگذاري انجام مطالعات پژوهشي و فناورانه شرکتهاي ملي صنايع پتروشيمي، پالايش و پخش و گاز به ۱۲ مرکز دانشگاهي و تحقيقاتي در اين موافقتنامه اشاره کرد و گفت: هدف از انجام اين موافقنامه استفاده حداکثري از توان علمي مراکز دانشگاهي و پژوهشي، نسبت به تحقق راهبرد توسعه فناوري در توليد صيانتي، سهولت عمليات توليد، کاهش هزينه هاي عملياتي و ايجاد ارزش افزوده با خلق نوآوري و بکارگيري فناوريهاي روز و تجربه شده جهاني همسو با ارتقاي سطح فناوريها و دانش فني خود است.

وي بومي کردن دانش و فناوري براي کسب استقلال علمي و تکيه بر پژوهشگران داخلي در پيشرفت علم و فناوري در حوزه نفت، گاز، پتروشيمي و صنايع وابسته را چشم انداز انجام اين توافقنامه دانست و اظهار کرد: اين توافقنامه روحيه خوباوري، اعتماد به نفس و عزت علمي و فناوري را بالا خواهد برد و گامي موثر در تحقق سياستهاي اقتصاد مقاومتي است.

۱۲ موافقتنامه همکاري انجام طرحهاي اولويت دار حوزه پايين دست صنعت نفت ميان مديران عامل سه شرکت اصلي تابعه وزارت نفت (شرکت ملي صنايع پتروشيمي ايران، شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران و شرکت ملي گاز ايران)، دانشگاهها و مراکز تحقيقاتي منتخب صبح امروز با حضور بيژن زنگنه، وزير نفت و محمد فرهادي وزير علوم، تحقيقات و فناوري امضا شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *