جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 17 May 2024
 
۰

آغاز مرمت دیوار غربی عمارت عالی‎قاپو

چهارشنبه ۹ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۵۳
کد مطلب: 464429
مدیر پایگاه ثبت جهانی میدان امام (ره) گفت: مرمت دیوار غربی عمارت عالی‌قاپو آغاز و همچنین سیستم‎های صوتی این عمارت راه‎اندازی شد.
به گزارش جهان به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی پایگاه‎های ثبت جهانی استان اصفهان، فریبا خطا‌بخش اظهار کرد: مرمت دیوار غربی عمارت عالی‎قاپو در جهت ساماندهی فرسایش‎های ناشی از عوامل جوی و همچنین ساماندهی ناودان‎ها جهت جلوگیری از نم‎زدگی صورت می‎گیرد.

وی اعتبار اختصاص یافته جهت این بخش از بنا را ۷۰ میلیون ریال ذکر کرد و افزود: قرار است مرمت این قسمت از بنای عمارت عالی‎قاپو توسط پیمانکار میراث فرهنگی صورت بگیرد.

مدیر پایگاه ثبت جهانی میدان امام در ادامه اظهار داشت: با راه‎اندازی سیستم‎های صوتی، اطلاع‎رسانی به گردشگران با استفاده از دوربین‎های مدار بسته به راحتی صورت می‎‌گیرد.

مشاور مدیر کل میراث فرهنگی در پایگاه‎‌های ثبت جهانی و ملی استان اصفهان ادامه داد: راه‎اندازی سیستم‎های صوتی با هدف راهنمایی و اطلاع‎رسانی به گردشگران و همچنین در جهت امنیت بنا و تذکرات احتمالی به گردشگرانی که قصد آسیب‎رسانی دارند، صورت گرفته است.

خطا‌بخش تاکید کرد: کاخ عالی‎قاپو یکی از مهم‌ترین بناها و معماری‎های نفیس اصفهان است که در ورودی دولت‌خانه صفوی واقع است.

وی تصریح کرد: یکی از دلایلی که باعث شده است این بنای تاریخی در زمره آثار نفیس عصر صفوی قرار بگیرد، هنرنمایی رضا عباسی، مینیاتوریست معروف عصر صفوی و همچنین گچبری‎های بسیار زیبا و نفیس آخرین طبقه کاخ است که به آن اتاق موسیقی یا اتاق صوت نیز می‎گویند.

کاخ عالی‎قاپو یکی از مهمترین بناها و معماری‏های نفیس اصفهان است که در ضلع غربی میدان نقش‎جهان و روبه‌روی مسجد شیخ لطف‎الله واقع شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *