سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 14 May 2024
 
۰

ترکیه رهبران حماس را اخراج نمی‌کند؛

پنجشنبه ۳ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۲
کد مطلب: 463347
«احمد یوسف» یکی از رهبران حماس رابطه این جنبش با آنکارا را راهبردی توصیف و تاکید کرد: ترکیه هرگز تسلیم درخواست نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای بیرون کردن رهبران حماس از خاک خود نمی‌شود.
به گزارش جهان، «احمد یوسف»، یکی از رهبران جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در گفت‌وگو با فارس در غزه درباره درخواست اخیر نخست وزیر رژیم صهیونیستی از ترکیه برای قطع ارتباط آنکارا با حماس اظهار داشت: رابطه حماس با ترکیه راهبردی است، اگرچه این کشور در چارچوب عادی سازی روابط خود با اسرائیل منافع خود را در اولویت قرار می‌دهد.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اخیرا با ابراز نگرانی درباره فعالیت‌های حماس در ترکیه، این موضوع را مانعی در راه عادی‌سازی روابط با آنکار عنوان کرد.

نتانیاهو سپس تاکید کرد: آنکارا و تل‌‌آویو هنوز بر سر فعالیت‌های حماس در ترکیه و همین طور اقدام اسرائیل در محاصره دریایی نوار غزه اختلاف‌نظر دارند.

این رهبر حماس افزود: ترکیه در خصوص رابطه با اسرائیل منافع حیاتی خود را از دست نمی‌دهد و در این ارتباط شکی نسبت به ترکیه و نظام اردوغان نداریم.

یوسف گفت: ما می‌دانیم که ترکیه همه تلاش خود را برای کاهش محاصره نوار غزه می کند، خواه قبل یا بعد از اینکه رابطه خود را با اسرائیل کاملا عادی کرده باشد.

رهبر حماس گفت: ترکیه مسئولیت بسیاری در قبال برنامه‌های کمک رسانی و بازسازی غزه برعهده گرفته و چه بسا به دنبال ساخت بندر غزه است، بنابراین همه تلاش خود را برای بهره‌مندی مردم غزه از زندگی بهتر خواهد کرد.

یوسف گفت: مقامات ترکیه بر حمایت از حماس تاکید کردند و دعوت از خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس و سفر وی به ترکیه به منظور اطمینان بخشی به حماس درباره مواضع ترکیه بود.

رهبر حماس گفت: دولت ترکیه می‌داند که هر گونه دوری از قضیه فلسطین و قطع حمایت از حماس ملت سوریه را که دل بسته فلسطین هستند، خشمگین خواهد کرد.

وی افزود: تحرکات ترکیه برای عادی سازی روابط خود با اسرائیل در چارچوب ضرورت‌ها و منافع راهبردی این کشور است و ما از شرایطی که ترکیه پس از پیدا کردن اختلاف با روسیه با آن روبرو است، آگاهیم.
وی درباره میزان فعالیت حماس در ترکیه گفت: شماری از اسرای فلسطینی که از زندان‌های اسرائیل آزاد شده و از کادر حماس هستند در ترکیه به سر می‌برند.

رهبر حماس گفت: اما برخی از رهبران حماس در کشوری مشخص اقامت ندارند و دائما در حال جابجایی هستند، مثل «صالح العروری» که با توجه به اینکه عضو دفتر سیاسی حماس است مرتب بین چندین کشور در سفر بوده و امور حماس را در این کشورها پیگیری می‌کند.

یوسف تصریح کرد: ترکیه هرگز نمی پذیرد که اسرائیل در قضیه‌ای که مربوط به میزبانی از شخصیت‌هایی اسلامی یا از رهبران حماس است دخالت کند و آن را شرطی برای عادی سازی روابط آنکارا- تل آویو قرار بدهد.

این در حالی است که نخست وزیر رژیم صهیونیستی در ضمن اظهارات اخیر خود برای نمایندگان کنست گفته است: «ترکیه «صالح العروری»، عضو ارشد شاخه نظامی حماس را از خاک خود بیرون کرد. البته این اقدام به درخواست اسرائیل صورت نگرفت و تحت فشار آمریکا رخ داد. وزارت خزانه‌داری آمریکا العروری را در فهرست تروریست‌هایی قرار داد که دارایی‌های آنها باید ضبط شود و پیوندهای اقتصادی با آنها نیز ممنوع است».

نتانیاهو مدعی است العروری مرکز فرماندهی حماس را در استانبول برپا کرده بود و از آنجا به گروه‌های فلسطینی در کرانه باختری دستور می‌داد، حتی بعد از اینکه از ترکیه اخراج شد.

نتانیاهو با بیان مطلب فوق تاکید کرد: «اخراج «العروری» برای ما کافی نیست. ما می‌خواهیم مطمئن شویم از خاک ترکیه، فعالیت تروریستی علیه اسرائیل صورت نمی‌گیرد».

رهبر حماس در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگار فارس در غزه درباره ائتلاف سعودی موسوم به ائتلاف اسلامی ضد تروریسم گفت: تشکیل این ائتلاف هیچ نفعی برای بازگرداندن منطقه به ثبات نخواهد داشت و احتمالا تنها هدفی رسانه‌ای یا سیاسی را دنبال می‌کند.

وی افزود: درگیری‌ها در منطقه با زخم‌های زیادی روبرو است و منطقه را تا حد زیادی ضعیف کرده و همین امر به اسرائیل فرصتی برای قدرت‌نمایی داده است.

یوسف درباره ترور سمیر قنطار از رهبران مقاومت اسلامی لبنان توسط هواپیمای اسرائیلی در سوریه گفت: فلسطینی‌ها همیشه به خوبی از قنطار سخن می‌گویند، او مردی بود که برای دفاع از فلسطین و مبارزه با اسرائیل سال های مدیدی در زندان‌های این رژیم به سر برد و در راه مبارزه برای آزادسازی جولان ترور شد.

یوسف که پیش از این مشاور اسماعیل هنیه، نخست وزیر سابق فلسطین بوده است، گفت: نوار غزه هنوز با مشقات ناشی از محاصره و اشغالگری اسرائیل دست و پنجه نرم می‌کند، اما با این وجود مقاومت راه پشتیبانی از میهنمان است.

وی افزود: حماس خواهان جنگی قریب الوقوع با اسرائیل نیست چرا که غزه هنوز از پیامدهای سه جنگ سابق خلاصی نیافته است.

رهبر حماس گفت: این جنبش برای بهبود رابطه خود با مصر که کشور همسایه و مهم و راهبردی در منطقه است، تلاش می‌کند اما در وهله نخست تحکیم آشتی ملی فلسطین و رفع همه اختلافات داخلی اولویت دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *