جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱
۴

ایران آزمایشگاه‌محصولات‌تراریخته‌آمریکا نیست

دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۳۴
کد مطلب: 461237
رئیس انجمن ارگانیک ایران با بیان اینکه ایران آزمایشگاه آمریکا نیست و ما مخالف واردات محصولات تراریخته به کشور و تولید آن در ایران هستیم، گفت: طبق آخرین آمارهای اعلام‌شده ۵.۵ میلیارد دلار محصولات تراریخته از قبیل محصولات برنج و روغن وارد کشور شده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، سیدرضا نورانی با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران گفت: بسیاری از کشورها محصولات تراریخته را ممنوع کرده‌اند، بنابراین ما نیز مخالف محصولات تراریخته (دستکاری ژنتیک) هستیم.

وی تأکید کرد: ایران آزمایشگاه آمریکا نیست و ما نمی‌توانیم با مصرف کالایی که جامعه را تهدید می‌کند موافق باشیم، بنابراین امید است دولت یازدهم از تجربه‌هایی که اروپایی‌ها به‌دست آورده‌اند و واردات محصولات تراریخته را ممنوع کرده‌اند، استفاده کند.

نورانی با اشاره به اینکه بررسی‌های علمی نشان می‌دهد که امروز زود است که واردات محصولات تراریخته را آزاد کنیم، اظهار داشت: انجمن ارگانیک مخالف واردات کالاها و محصولات تراریخته است؛ چراکه تولید و مصرف آن ابهام دارد.

نورانی افزود: آزمایشگاه‌های زیادی در اتحادیه اروپا بر روی موش و خوک آزمایش کرده‌اند، در نهایت به این جواب رسیده‌اند که محصولات تراریخته به نفع جامعه و سلامت افراد نیست.

وی با اشاره به اینکه جامعه ایران گرسنه نیست که بگوییم پس باید به سمت محصولات تراریخته برویم، تصریح کرد: رفتن جامعه به سمت استفاده از محصولات تراریخته یعنی بازی کردن با سلامت افراد است.

نورانی ادامه داد: آمریکایی‌ها پیش‌بینی کرده‌اند که در سال ۲۰۵۰ جمعیت دنیا به ۹ میلیارد نفر می‌رسد، پس برای پاسخ به نیاز این میزان جمعیت ناگزیر هستیم که به سمت مصرف محصولات تراریخته برویم، درحالی که این تفکر اشتباه است.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا آماری از ورود محصولات تراریخته به کشور در دست دارید، گفت: طبق آخرین آمار منتشر شده حدود ۵.۵ میلیارد دلار محصولات تراریخته از قبیل روغن و برنج وارد کشور شده است.

وی با اشاره به تولید محصولات ارگانیک در ایران گفت: امروز انار، انجیر و پسته به صورت ارگانیک تولید می‌شود و با توجه به پتانسیل‌های بالایی که در کشور وجود دارد ایران می‌تواند به قطب محصولات ارگانیک تبدیل شود اما در حال حاضر تولید این محصولات زیر یک درصد مساحت کشور است.

نورانی درخصوص رفتن جامعه به سمت استفاده از محصولات ارگانیک را یک گام به سمت جامعه سالم و تغذیه سالم عنوان کرد و گفت: در ۱۰ سال گذشته ایران در رنکینگ جهانی استفاده از محصولات ارگانیک مقام خوبی نداشته و در سطح پایینی بوده است، اما خوشبختانه امروزه متقاضیان مصرف محصولات ارگانیک در حال افزایش است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۵ تا ۶ درصد محصولات ارگانیک در کشور مصرف می‌شود و محصولات ارگانیک زیر یک درصد تولید مساحت کشور است.
نورانی به ابلاغیه ماه گذشته مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: در این ابلاغیه وظیفه سنگینی بر دوش ما قرارگرفته است و تولید محصولات سالم و ارگانیک از جمله موارد اشاره شده در این ابلاغیه است.

نورانی تصریح کرد: در دهه‌های گذشته سموم و کودهای شیمیایی را با یارانه به کشاورزان و تولیدکنندگان می‌دادیم اما متأسفانه حمایت‌های لازم از تولید محصولات ارگانیک صورت نگرفته اما امروز با توجه به هزینه بالای تولید محصولات ارگانیک دولت با حمایت از این صنعت می‌تواند قدم مثبتی بردارد.
وی با اشاره به برگزاری جشنواره بین‌المللی هفته ارگانیک تهران گفت: این جشنواره با مشارکت سازمان میادین میوه و تره‌بار تهران برگزار می‌شود و هدف از برگزاری این جشنواره توجه به سلامت غذا و محیط زیست است و در پایان این جشنواره منشور سلامت تدوین می‌شود تا الگویی برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان باشد.

در ادامه این نشست رحیمی رئیس سازمان میادین میوه و تره‌بار تهران گفت: کیفیت زندگی مردم از شاخصه‌های مهم برای دولت است و در این راستا غذای سالم در برنامه‌های شهرداری قرار گرفته است.
وی افزود: در این جشنواره بیش از ۱۰۰ غرفه پیش‌بینی شده است.

رحیمی با اشاره به نظارت این سازمان بر کیفیت محصولات ارائه شده در میادین میوه و تره‌بار گفت: تا پایان سال ۹۳ بیش از ۱۰ هزار نمونه‌برداری از محصولات انجام شده و نتایج آن به مراجع مربوطه منعکس شده است و تولیدکنندگان به این موضوع پی بردند که محصولی که وارد بازار می‌شود اگر باقیمانده سموم آن بیش از حد استاندارد باشد از گردونه مصرف خارج می‌شود و در این راستا از زمان تولید محصول در مزرعه باید میزان سموم آن کنترل شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


اینا خودشون این آشغالا رو نمیخورن انوقت با مبالغ کلان میفرستن برای ما تازه با کلی منت، دستشون درد نکنه.
ما تراریخته وارد میکنیم، ارگانیک صادر، عجب ملتی هستیم ما!!!!!.
کاش لا اقل محصولات ارگانیک خودمونو ، خودمون مصرف میکردم، اما ما بیشتر محصولات ارگانیک رو صادر میکنیم ، چرا؟
در عجبم چرا برخی برای توصیه های رهبری ارزشی قائل نیست و با وقاهت تمام برعکس عمل میکنه!!!!!!!!!!!!1 خجالت نمی کشن؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!