يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۰

نگرانی آمریکا از تقویت نفتی کره شمالی

دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۵۵
کد مطلب: 459932
بر اساس یک گزارش تحقیقاتی کنگره آمریکا، پس از لغو تحریم های ایران انتظار می رود نفت بیشتری از سوی این کشور به کره شمالی صادر شود.
به گزارش جهان، تسنیم به نقل از پایگاه خبری کره هرالد خبر داد، بر اساس یک گزارش تحقیقاتی کنگره آمریکا، پس از لغو تحریم های ایران انتظار می رود نفت بیشتری از سوی این کشور به کره شمالی صادر شود.

بخش خدمات تحقیقاتی کنگره در گزارش اخیر خود در مورد سیاست خارجی ایران با ارائه این ارزیابی، اعلام کرده که تهران و پیونگ یانگ به دلیل مواضعی که در قبال واشنگتن دارند و همچنین به دلیل تحریم هایی که علیه این کشورها وضع شده، به طور کلی متحد یکدیگر محسوب می شوند.

بر اساس این گزارش «کره شمالی یکی از معدود کشورهایی است که دارای روابط نظامی با ایران است و دو کشور در زمینه های نظامی همکاری های گسترده ای دارند.»

این گزارش حاکی است، هرچند کره شمالی هیچگاه به صور علنی خود را متعهد به پیروی از تحریم ها علیه ایران اعلام نکرده است، اما اقتصاد این کشور کمونیستی کوچکتر از آن است که بتواند کمکی به ایران کند.

با این حال به گفته برخی ناظران، بخشی از خرید نفت چین از ایران و سایر کشورها مجددا به کره شمالی صادر می شود.

در ادامه این گزارش آمده است:«در حالی که صادرات نفت ایران پس از اجرای برجام افزیش خواهد یافت، این احتمال وجود دارد که مقدار بیشتری از نفت این کشور چه از طریق چین و چه از طریق خرید مستقیم به کره شمالی برود.»

این گزارش در خصوص روابط ایران با کره جنوبی و ژاپن می نویسد، اولویت اصلی ایران در قبال این دو اقتصاد بزرگ آسیایی حفظ روابط تجاری و دور زدن تحریم های آمریکا بوده است، زیرا نه کره جنوبی و نه ژاپن از نظر مسائل امنیتی و استراتژیک در کشورهای خاورمیانه حضور موثری ندارند.

بر اساس این گزارش، اما سئول و توکیو به عنوان متحدین کلیدی واشنگتن، تحریم های بانکی و انرژی علیه ایران به اجرا گذاشته اند و تمایل ندارند با نقض تحریم های آمریکا علیه ایران، موقعیت خود را در بازار آمریکا به خطر بیاندازند.

گزارش مذکور حاکی است، ایران تلاش کرده تا از وابستگی نفتی این کشورها به عنوان یک اهرم استفاده کند، اما هر دوی این اقتصادها از سال ۲۰۱۱ به این سو اقدام به کاهش حجم خرید نفت از ایران کرده اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *