پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 16 May 2024
 
۰
هانس بلیکس:

تجربه عراق را در ایران تکرار نکنید

جمعه ۲۲ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۲:۵۰
کد مطلب: 455165
مدیر کل اسبق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه از دولت واشنگتن خواست تجربه عراق که در جریان آن از نتایج بازرسی‌های بین‌المللی برای حمله به عراق استفاده شد درباره ایران تکرار نشود.
به گزارش جهان به نقل از فارس، دومین روز کنفرانس «منع اشاعه و خلع سلاح اتحادیه اروپا»، امروز پنجشنبه در شهر بروکسل، برگزار شد.
 
«هانس بلیکس»، مدیر کل اسبق سازمان انرژی اتمی، در سخنرانی خود در این نشست از دولت آمریکا خواست که تجربه بازرسی‌های موسوم به «آنسکام» عراق را در ایران تکرار نکند. 
 
وی گفت: آمریکا نباید از اطلاعات آژانس برای هدف قرار دادن تأسیسات هسته‌ای استفاده کند. 
 
منظور از برنامه «آنسکام» که سرواژه‌ای متشکل از حروف اول «کمیسیون ویژه سازمان ملل» در زبان انگلیسی است، نظام بازرسی سازمان ملل بین سالهای 1991 تا 1999 برای بازرسی از برنامه تسلیحات کشتار جمعی قرار بود.  
 
اسکات ریتر، یکی از بازرسان سازمان انرژی اتمی، افشا کرد دولت آمریکا و انگلیس واشنگتن مسئولیت هدایت کل عملیات بازرسی از برنامه تسلیحاتی عراق را به عهده داشته و از اطلاعات مورد نظر برای حمله به تأسیسات عراق در سال‌های بعدتر استفاده کرده است. 
 
بلیکس در سخنرانی روز پنجشنبه محرمانه ماندن اطلاعات را اصل بنیادین اعتماد به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و همکاری کشورها با این نهاد نظارتی سازمان ملل دانست و تصریح کرد در صورتی که کشوری احساس کند اطلاعاتش به دست نهادهای اطلاعاتی کشورهای دیگر افتاده، اعتمادی به آژانس نخواهند داشت. 
 
مدیر کل اسبق آژانس در بخش دیگری از اظهاراتش، پادمان‌های آژانس را از یکی از بخش‌های اساسی برجام خواند و از این نهاد نظارتی خواست که درباره ایران اصول حرفه‌ای و بی‌طرفی را رعایت کند.
 
روز گذشته یوکیا آمانو، مدیر کل فعلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته بود نظارت‌های فراپروتکلی مندرج در برجام، خاص ایران هستند و این کشور به عنوان کشوری استثنا در نظر گرفته شده است.
 
«هانس بلیکس» همچنین خطاب به مخالفان برجام گفت که حتی اسرائیل هم مخالفت با این توافق را کنار گذاشته است. وی «برجام» را سندی دانست که دریچه‌ای برای حل و فصل تراژدی‌های دیگر مانند سوریه در اختیار جامعه بین‌المللی قرار می‌دهد.
 
وی درباره برجام همچنین خاطرنشان کرد که بازگشت مجدد تحریم‌ها علیه ایران در صورت عدم پایبندی این کشور به تعهداتش، نیازمند تصویب شورای امنیت نخواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *