چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 15 May 2024
 
۰

مذاکره یعنی پذیرفتن خواسته‌ طرف مقابل

يکشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۱۳
کد مطلب: 453108
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، با صفر تا صد مذاکره و تعامل با آمریکا مخالف است و نتیجه قطعی همه مذاکرات را به ضرر کشور ایران و تن دادن به خواسته‌های طرف مقابل می‌داند.
به گزارش جهان به نقل از نکته آنلاین، کسانی که ذهنشان آمریکایی شکل گرفته و تحت فرهنگ و شمایل آن‌ها رشد پیدا کرده است. این‌ها کسانی هستند که تنها راه نجات کشور را مذاکره با آمریکا و بستن با کدخدا می‌دانند.

محمد صادق کوشکی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، با صفر تا صد مذاکره و تعامل با آمریکا مخالف است و نتیجه قطعی همه مذاکرات را به ضرر کشور ایران و تن دادن به خواسته‌های طرف مقابل می‌داند. از نظر کوشکی، آمریکا از طریق همین مذاکرات که برای ایران اصلا از جنبه دوستی برخوردار نیست، می‌تواند به کشور نفوذ کند و خواسته‌های خودش را در همه عرصه‌ها به ما تحمیل کند. او نتیجه احتمال انجام مذاکرات در عرصه‌های مختلف با آمریکا را در تغییر هویت ایران امروز به ایران ۴۰ سال قبل می‌داند.

محمدصادق کوشکی در تایید سخنان رهبر معظم انقلاب در باب ممنون اعلام کردن مذاکره با آمریکا در حوزه‌ای غیر از هسته‌ای گفت: شخصا معتقدم که در هیچ عرصه‌ای که حتی مذاکره با آمریکا در عرصه هسته‌ای هم جوابی نداشت. البته برای آمریکایی‌ها فایده داشت ولی برای ما جز ضرر چیز زیاد نداشت. اما خب بنا بر مصالحی، رهبری مذاکره با آمریکا در باب هسته‌ای را در این مقطع قبول کردند وگرنه نتیجه مذاکره با این‌ها مشخص است. در طول تاریخ، آمریکایی‌ها وقتی با کشوری مذاکره کرده‌اند که همیشه از موضع برتر و بالاتر به آن کشور نگاه کنند؛ حتی اگر طرف مقابل روسیه، چین یا اتحادیه اروپا باشد. وقتی ما قبول می‌کنیم که پای میز مذاکره با آمریکا بنشینیم، یعنی باید خواسته‌هایش را بپذیریم و انجام بدهیم و قطعا آن مذاکره جز پذیرش خواسته آمریکا نتیجه دیگری ندارد.

وی افزود: خب از آنجایی که دولت آقای روحانی با شعار حل مسئله هسته‌ای توانست رای بخشی از جامعه را جلب کند و انتخاب شود، طبیعتا راه عمل کردن به این وعده خودش را مذاکره با آمریکا می‌دانست. دقیقا به همین خاطر هم بود که رهبری برای احترام به رای مردم با این مذاکرات که فقط درباره موضوع هسته‌ای است، موافقت کردند.

کوشکی، مذاکره را به عنوان نوعی از دوستی با طرف مقابل قبول ندارد و آن را راهی برای نفوذ بیگانگان به کشور می‌داند: این اتفاق اسمش دوستی نیست.

از نظر من مذاکره‌ای که آمریکا می‌خواهد با کشوری مثل ایران انجام بدهد فقط تحمیل نظرات است. شما فکر می‌کنید که نفوذ چه وقتی اتفاق می‌افتد؟ وقتی شما می‌خواهید با آمریکا در عرصه‌های مختلف مذاکره کنید، یعنی باید خواسته‌های او را در همان عرصه‌های مورد بحث بپذیری؛ آن‌وقت است که هم استقلالتان از دست می‌رود و هم به کشوری تبدیل می‌شوید که فاقد شخصیت مستقل سیاسی و شخصیتی است. در ادامه به تدریج درخواست‌ها و مطالبات آمریکا در حوزه‌های مختلف گسترش پیدا می‌کند. آن وقت می‌گوید که دیگر با بهاییت کاری نداشته باشیم، بی‌حجابی و فساد اخلاقی را مشروع بدانیم، بی‌بند و باری را ترویج کنیم، همجنس‌بازی را جزو حقوق بشر بدانیم و.....وقتی همه این‌ها را جمع کنیم، آن‌وقت مطالبات آمریکا برآورده می‌شود و دیگر نماد و اثری از یک ایران اسلامی باقی نخواهد ماند. این دقیقا نتیجه مذاکره با آمریکا است که نتیجه‌اش به این نفوذها ختم می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، به ادامه روند این مذاکرات با آمریکا اشاره کرد و گفت: برخی از افراد جامعه و مسئولان هنوز توجیه نشده‌اند که گفتگو با آمریکا چقدر می‌تواند برای کشوری مانند ایران زیان داشته باشد. خیلی‌ها هستند که در این روند تحت تاثیر تبلیغات آمریکایی‌ها قرار گرفته اند، اما دسته بعدی آن‌هایی هستند که تمام فکر و ذهن و دلشان با آمریکا است؛ کسانی که ذهنشان آمریکایی شکل گرفته و تحت فرهنگ و شمایل آن‌ها رشد پیدا کرده است. این‌ها کسانی هستند که تنها راه نجات کشور را مذاکره با آمریکا و بستن با کدخدا می‌دانند.

او ادامه داد: بهترین کار این است که این عده را متوجه خطایشان بکنیم تا بالاخره بفهمند که مذاکره با آمریکا هیچ نفع و سودی نه فقط برای ما بلکه تاکنون برای هیچ ملت مستقلی نداشته است.

کوشکی در پایان احتمال وقوع مذاکره با آمریکایی‌ها در مواردی غیر از هسته‌ای را تهدیدی جدی برای کشور دانست و گفت: اگرجلوی این افراد بیمار که انحراف فکری و نگرشی دارند و آمریکا را کلید حل همه مشکلات و مالک همه جهان می‌دانند را نگیریم و آن‌ها در راس قدرت باشند و بتوانند جامعه را با خود همراه کنند، ما به ایران سال ۴۰و سال ۵۰ تبدیل خواهیم شد؛ ایرانی که برتری آمریکا را پذیرفته و خودش یکی از زیر مجموعه‌های آن است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *