يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۰
۱

تجمع پرشور اردبیلی‌ها در عصر عاشورا

شنبه ۲ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۵۵
کد مطلب: 451634
در عصر غم‌انگیز عاشورای حسینی و در اعلام وفاداری اردبیلی‌ها به سید‌الشهدا (ع) تجمع پرشور عصر عاشورا در حالی در اردبیل برگزار شد که مردم حسینی این دیار همنوا با زینب کبری «شاه کربلا، فخر اولیا، حسین ‌دی» را سردادند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، این تجمع که عصر امروز و در میدان عالی‌قاپو اردبیل با حضور سیل عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و امام حسین (ع) برگزار شد؛ آحاد مردم در حالی که یکدست سیاه‌پوش بودند عاشورا گرد هم آمدند تا همنوا با زینب غریب و اسرای کربلا یاد و نام امام حسین (ع) و 72 تن از شهدای وفادار کربلا را با مرثیه و مداحی و سینه‌زنی و اشک و آه گرامی بدارند.
 
در این تجمع بعد از سخنرانی سخنران این مراسم استاد عسگر شاهی اشعاری حماسی در بیان وقایع روز عاشورا قرائت کرده و مردم همراه با این شاعر برجسته حسینی «مظلوم حسین، عطشان حسین، عالم سنه قربان حسین» را سردادند.
 
در این تجمع بارها سیاه ‌پوشان ماتم حسینی فریاد «لبیک یا حسین» و شعار «هیهات مناالذله» را سر داد و اوج وفاداریشان را به قافله‌ سالار عشق امام حسین (ع) نشان دادند.
 
تجمع عظیم عاشوراییان اردبیل در حالی امسال نیز متفاوت‌تر از سال‌های گذشته و با شور و حرارت خاص در میدان عالی‌قاپو اردبیل برگزار شد که عزاداران حسینی با شکوه حضورشان عشق به خط ولایت و ایثار و شهادت را به نمایش گذاشتند.
 
برنامه عصر عاشورا به دنبال حضور چشمگیر مردم حسینی در مناسبت‌های مختلف به ویژه تاسوعای حسینی چند سالی است که به همت جمعی از ریش‌سفیدان، معتمدان و دستجات عزاداری برای چندمین سال متوالی در اردبیل با هدف همنوایی با اسرای کربلا و زینب علیا برگزار شد.
 
شاعران و مداحان در این مراسم در حالی که اشعاری در مجد و عظمت شهدای کربلا و امام حسین (ع) سر می‌دادند بارها اعلام کردند «رئوس سلسله انبیا حسین ‌دی، فروغ دیده اهل عزا حسین ‌دی، تمام شهدایه حسین دی، بنای کفری سندران حسین دی، نمازه وجهه ورن اقتدار حسین دی حسین» و همچنین بهشت ارزانی خوبان عالم، بهشت ما تماشای حسین است»، «دردیمیزین درمانی حسین دی، روحیمیزین ریحانی حسین دی، عشقیمیزین سلطانی حسین دی، شاه کربلا فخر اولیا حسین دی».
 
شاعران و مادحان دربار حسینی در اشعار نغز خود ضمن محکوم کردن حرکت وهابی‌ها و داعشی‌ها در سوریه و حمله به بارگاه حضرت زینب (س) یاد و خاطره مدافعان حرم به ویژه شهید سردار همدانی را که در دفاع از حرم حضرت زینب (س) شهادت را بر ماندن ذلت‌بار ترجیح دادند مورد تأکید قرار دادند و از آمادگی حسینیان برای دفاع از حرم حضرت زینب (س) سخن به میان آوردند.
 
در آستانه شام غریبان عزاداران اردبیلی و سوگوار سید و سالار شهیدان همنوا با زینب غریب در حالی که پرچم‌های سیاه و سربند‌های سبز را بر پیشانی داشتند « لبیک یا حسین» «لبیک یا زینب»، «هیهات منا الذله» و ... به عنوان سرسلسله اشعار و گفته‌های خود مطرح کرده و پایتخت حسینیت اردبیل را به کانون مهر و عطوفت حسینی مبدل کردند.
 
عزاداران عصر عاشورای حسینی که مراسم باشکوهشان از طریق رسانه‌های مختلف پخش می‌شد با تمام وجود سعی کردند تا اوج دلدادگی‌شان را به مرام حسینی نشان دهند.
 
در این مراسم مداحان حسینی علیرضا اسفندیاری، بهروز سیفی، بهروز سرباز، قادر ساعی، رامین خصم‌افکن و پیرغلام حاج یوسف حسین‌پور به مداحی پرداخته و شور و احساساتی عجیب در بین شرکت‌کنندگان در اعلام وفاداری به پیروان مکتب حسینی نشان دادند.
 
اجتماع باشکوه عاشورایی اردبیلی‌ها در حالی تا لحظاتی مانده به اذان مغرب و عشا ادامه داشت که هیئت‌ها و دستجات عزاداری از محلات مختلف پای صحنه آمده و در یک حرکت متحد و وحدت‌گونه ارادتشان را به مکتب حسینی نشان دادند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رامـــــــــــــــــــــــــــــــــین
Iran, Islamic Republic of
اردبیــــــــــــل پایتخت حسیـــــــــــــنیت