سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 14 May 2024
 
۱

نهاوندیان:هنوز متکی به نفت هستیم

دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۳۰
کد مطلب: 449684
رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه هنوز رشد ما متکی به مواهب طبیعی است، گفت: هنوز متکی به نفت هستیم.
به گزارش جهان به نقل از فارس، محمد نهاوندیان بعدازظهر امروز در جلسه توسعه ظرفیت سرمایه‌گذاری مازندران با اعلام اینکه امروز روز بزرگداشت حافظ است، اظهار کرد: حال و هوایی که مردم فهیم و غیرت‌مند استان ایجاد کردند انسان را به شعر و شاعری دعوت می‌کند.
 
سرپرست نهاد ریاست جمهوری گفت: دولت مصمم است که عصر جدیدی برای فعالان اقتصادی کشور به همت و تدبیر ایجاد کند.
 
وی بیان کرد: بسیار مهم است که فهم و تحلیل واحد در حوزه اقتصادی حاکم شود و بسیار مهم است که ما بدانیم که با آینده اقتصاد کشور و طراحی که برای رشد و توسعه پایدار کشور طراحی کنیم چه اولویت و محورهای اساسی مورد نظر ما‌ست.
 
نهاوندیان با بیان اینکه بسیاری از کشورهای همسایه در حالی رشد کردند و تولید ناخالص داخلی آنها بالا رفت که‌ مبنای رشد آنها فروش نفت بود، افزود: درآمد سرانه آنها هم بالاست ولی همه می‌دانند که موتور این اقتصاد در اختیار چاه نفت است و اگر در چاه نفت مشکل به وجود بیاید و بازار دچار نوسان شود اقتصاد این کشورها دچار مشکل جدی می‌شود.
 
رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه هنوز رشد ما متکی به مواهب طبیعی است و یک مقداری تغییرات در اقتصاد کشور ایجاد شد، خاطرنشان کرد: هنوز متکی به نفت هستیم.
 
نهاوندیان با تاکید بر اینکه فرصت جدیدی با ارزیابی که از اقتصاددانان دارند رشد اقتصادی در کشور ایجاد می‌شود، ادامه داد: آینده اقتصاد مرهون این است که درصد بیشتر رشد را به سمت بهره‌وری و نوآوری سوق دهیم.
 
وی خاطرنشان کرد: رسیدن به سطحی که با اقتصاد همراه باشد و توسعه پایدار نیاز به کار چند دهه‎ای است و اگر بخواهیم از اتکا به نفت خارج شویم رشد توسعه را به‌گونه‌ای دیگر باید مهندسی کنیم که آن رشد عواید و اصولی دارد که به صرف آرزو و شعار حاصل نمی‌شود.
 
این مسئول با اشاره به اینکه رقابت لازمه قطعی رشد است که با بهبود کیفت حاصل می‌شود، گفت: در حال حاضر انتقاداتی به برخی محصولات داخلی است و همان مردمی که پای حمایت از تولید می‌ایستند نسبت به این تولیدات انتقاد دارند و انتقاد آنها به حق هست.
 
وی بیان کرد: فضای انحصاری بهبود کیفیت مستمر در کشور ایجاد نمی‌کند و همه باید همه قسم شویم که هزینه ایجاد فضای رقابتی در ایران را بپذیریم.
 
سرپرست نهاد ریاست جمهوری با بیان اینکه رفتار انحصاری در کشور نباید مجاز باشد، گفت: ‌خودمان نهادهای ایجاد کرده‌ایم که حق انحصارگرایی دارند و حتی ‌قیمت‌گذاری را به دست آنها سپرده‌ایم.
 
وی تاکید کرد: شاهد این بودیم که در دو سال گذشته 25 درصد تورم در کشور کاهش پیدا کرد ولی آیا سود بانکی کاهش پیدا کرد.
 
نهاوندیان با اعلام اینکه ثبات و پیش‌بینی‌پذیری سیاست کلان اقتصادی وظیفه دولت است، خاطرنشان کرد: بنگاه اقتصادی بیشترین توقع و تشکرش از دولت این می‌تواند باشد که افق حرکت و برنامه‌ریزی‌اش را افق قابل پیش‌بینی کند.
 
وی با بیان اینکه بسیاری از بنگاه‌ها از تصمیمات یک شبه دچار آسیب شدند، گفت: امروز در جلسه با هیئت نمایندگان اتاق شنیدیم که تعدادی از واحدهای کوچک و متوسط استان یعنی حدود 45 درصد ‌تعطیل شده‌اند که این پدیده امروز نیست و ‌حاصل سیاست‌های گذشته است.
 
رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه رقابت واقعی بدون شفافیت امکان‌پذیر نیست، تصریح کرد: بنگاه‌ها اگر خودشان را برای فعالیت‌های بین‌المللی آماده کنند‌ باید صورتحساب‌های مالی شفاف داشته باشند.
 
این مسئول خاطرنشان کرد: سیاست دولت این است که سرمایه‌گذاری و تولید در کشور برای صادرات باشد و این طور نیست که بازار ایران بدون دسترسی به تکنولوژی و سرمایه‌گذاری به سوی سایر کشورها باز شود.
 
نهاوندیان بیان کرد: هیئت‌های تجاری هستند که می‌خواهند با شرکت‌های ما به توافق سرمایه‌گذاری برسند ولی آیا شرکت‌های ما صورت مالی شفاف دارند.
 
سرپرست نهاد ریاست جمهوری با اشاره به اینکه بازار سرمایه ما باید به بازار پرتحرک تبدیل شود و چه بهتر است که در نقطه آغاز شفافیت مالی داشته باشیم، با حباب نباید آغاز کنیم و ادامه بدهیم، گفت: قابلیت واقعی اقتصاد در بازار سرمایه متجلی شده و سیگنال درست به سرمایه‌گذاران حال و آینده بدهد و حرکت به سمت شفافیت با قوت در سطح خرد و کلان ادامه پیدا کند و در این صورت است که می‌توانیم به اقتصادی دست پیدا کنیم که با تکیه بر مغز جوانان و دست و بازوی کارگران و مهندسان طلب می‌کنیم و این اقتصاد فصل جدید اقتصاد ایران است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *