پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 16 May 2024
 
۱
روایت شفیعی از اظهارات امیرعبداللهیان در کمیسیون سیاست خارجی مجلس:

افشای توطئه عربستان برای اشغال صنعا

سه شنبه ۷ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۴۰
کد مطلب: 447367
معاون وزیر امور خارجه در کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: عربستان سعی می‌کرد در سالروز ورود حوثی‌ها به صنعا پایتخت یمن را اشغال کند که با شلیک موشک از یمن به عربستان این طرح ناکام ماند.
به گزارش جهان، نوذر شفیعی نماینده مردم ممسنی و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: در جلسه امروز کمیسیون تحولات یمن مورد بحث و بررسی قرار گرفت. علی بگ معاون مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه در این جلسه تحولات یمن را در دو سطح میدانی و سیاسی مورد بحث و بررسی قرار داد و گفت که در حوزه میدانی درگیری‌های نظامی بین انصارالله و ارتش یمن از یک سو و عربستان سعودی در دو استان تعرز و مآرب ادامه دارد.

وی افزود: طبق گفته علی بگ، در حوزه سیاسی نیز گفت‌وگوهایی بین انصارالله و هیأت ریاض (گروه منصور هادی) صورت گرفته که به توافق ۷ بندی منجر شده است، موافقت انصارالله با قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت سازمان ملل و موافقت انصارالله با حکومت انتقالی،‌دو مورد مهم این توافق است؛ با این حال دولت سعودی با این توافق موافقت کرده زیرا امیدوار است با اعمال فشار نظامی بیشتر، می‌تواند انصارالله را به دادن امتیاز بیشتر وادار کند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین گفت: در ادامه این جلسه تحولات سوریه مورد بحث و بررسی قرار گرفت، دهقانی‌پور رئیس اداره خاورمیانه وزارت امور خارجه در جلسه کمیسیون برای بررسی تحولات سوریه حضور یافت و گفت که حمایت روسیه از سوریه مهمترین تحول در حوزه مسائل سوریه است، این مهم نشان می‌دهد که اراده روسیه در حمایت از بشاراسد جدی است، به موازات این مهم نماینده سازمان ملل در سوریه در حال تدوین طرحی برای استقرار صلح در سوریه است، این طرح دارای سه اشکال اساسی است، نقش مردم در طرح مذکور نادیده گرفته شده، همچنین نقش بشار اسد کمرنگ است و نیز جایگاه مبارزه با تروریسم در این طرح کم‌اهمیت دیده شده است.

شفیعی بر همین اساس یادآور شد: در ادامه این جلسه امیر عبداللهیان معاون وزیر خارجه گفت که عربستان در یمن سعی کرد در سالروز ورود حوثی‌ها به صنعا، حوثی‌ها را از صنعا اخراج و پایتخت را اشغال کند. ولی با شلیک موشک از یمن به عربستان این طرح ناکام ماند، روسیه سعی دارد در حوزه یمن به لحاظ سیاسی فعال‌تر شود به همین دلیل اخیرا رایزنی‌های زیادی در مورد یمن شروع کرده است.

وی تصریح کرد: امیر عبداللهیان درباره سوریه این را هم گفت که در عرصه سیاسی، بین‌المللی اوضاع به نفع سوریه در حال رقم خوردن است، حمایت روسیه در کنار نظر مساعد اروپا نسبت به بشار اسد نشانه‌ای از این روند است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: امیرعبداللهیان درباره حادثه منا عنوان کرد که اولویت اصلی ما تحویل گرفتن جانباختگان، شناسایی مابقی جانباختگان احتمالی، پیگیری وضعیت مفقودین و بازگرداندن حجاج به کشور است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *