سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 14 May 2024
 
۰

چشم‌پوشی از درآمدمیلیونی برای محرومان

چهارشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۵۰
کد مطلب: 443601
گروه جهادی منتظران ظهور اولین و بزرگ‌ترین گروه جهادی تخصصی در زمینه دندانپزشکی است که طی شش سال فعالیت خود به حدود ۸ هزار نفر از محرومان، خدمات رایگان دندانپزشکی ارائه کرده است.
به گزارش جهان به نقل از پارس، چندی پیش که سفری به سرزمین مجاهدت‌های خاموش، کرمانشاه داشتیم، با فعالیت‌های این گروه آشنا شدیم و برای آشنایی هرچه بیشتر با فعالیت‌های گروه جهادی منتظران ظهور گفت‌وگویی را با جلال عادلی مسئول گروه انجام دادیم که خود دانشجوی رشته دندانپزشکی است.


در اولین نگاه یک گروه جهادی با تخصص دندانپزشکی کمی عجیب به نظر می‌رسد. چون ما عادت کرده‌ایم که گروه‌های جهادی را در زمینه‌های عمرانی و فرهنگی بیشتر ببینیم. این گروه چطور تشکیل شد؟

در حقیقت برخی از گروه‌ها‌ی جهادی در کنار فعالیت‌های خود نظیر فعالیت‌های عمرانی و فرهنگی و حیطه‌های مختلف جهادی، یک گروه‌ درمانی هم به همراه دارند که در این گروه درمانی چند پزشک و دندانپزشک هم حضور دارند. اما در گروه جهادی منتظران ظهور کامل برعکس این اتفاق است. گروه منتظران ظهور را حدود ۱۲۰دندانپزشک و ۱۰پزشک همراهی می‌کنند و حیطه‌های مختلف جهادی دیگر فعالیت‌های گروه ما را تشکیل می‌دهد. بنابراین باید بگویم گروه جهادی منتظران ظهور، اولین و بزرگ‌ترین گروه تخصصی دندانپزشکی است.

فعالیت‌تان را از چه زمانی و در چه مناطقی آغاز کردید؟

جرقه اصلی تشکیل گروه جهادی منتظران ظهور در بسیج دانشجویی واحد دندانپزشکی دانشگاه آزاد رقم خورد. این گروه به همت تعدادی از دانشجویان به شکل کاملاً خودجوش از تابستان سال ۱۳۸۸ کار خود را آغاز کرد. اعضای اصلی این گروه آقایان محمد عادلی، سعید دهقان، مهرداد کهوند، لقمان ابراهیمی، محمد روستایی و فرشید شمس بودند که در بسیج دانشجویی واحد دندانپزشکی تصمیم می‌گیرند تا یک سری فعالیت‌های دندانپزشکی را در کنار گروه‌های جهادی به انجام برسانند.

اولین گام در شهرستان اشتر برداشته شد. اما اولین تجربه من با این گروه به عید نوروز سال ۱۳۸۸ باز‌می‌گردد که به همراه گروه جهادی دانشگاه علوم تحقیقات که عرصه فعالیتش عمرانی بود، راهی سمنان شدیم تا کار آموزش بهداشت دهان و دندان، ترمیم دندان، توزیع مسواک و خمیر دندان و غربالگری را به انجام برسانیم. عید نوروز سال ۱۳۸۹ تعداد ۵ نفر از دندانپزشکان با برنامه‌هایی برای آموزش بهداشت و... اقدام به فعالیت کرد.

از چه زمانی گروه جهادی منتظران ظهور مستقل وارد عمل شد و کار تخصصی را در عرصه دندانپزشکی آغاز کرد؟

در نهایت تابستان ۱۳۸۹به لطف خدا برنامه‌ریزی مفصلی انجام شد تااین گروه برای اولین بار به شکل مستقل اقدام به برگزاری فعالیت‌های دندانپزشکی در استان لرستان، شهرستان دورود نماید. من مسئولیت این گروه را به عهده داشتم. آن زمان حدود ۱۰ روستا در جامعه هدف ما قرار داشتند. ۲۵ دندانپزشک که اکثر‌شان از خانم‌ها بودند، همت نمودند و همراهی‌مان کردند و روستا‌های هدف را مورد بررسی قرار داده و تعداد کمی از اطفال بین ۶ تا ۱۲ سال را برای ادامه و تکمیل درمان به درمانگاه نزدیک روستا، یعنی شهرستان دورود اعزام کردیم. اولین کار پروتز دندان هم به تعداد پنج پروتز برای سالمندان روستا انجام شد.

تاکنون در چه مناطقی حضور یافته‌اید و اصلاً بستریابی‌تان را چگونه انجام می‌دهید؟

در تابستان ۱۳۹۰ یک برنامه جهادی برای شهرستان کامیاران، استان کردستان در دستور کار گروه قرار گرفت و حدود ۳۰دندانپزشک در این اردو همراه ما بودند. همچنین گروه منتظران ظهور توانست در سال ۱۳۹۱در استان ایلام با ۴۰ دندانپزشک، سال ۱۳۹۲و ۱۳۹۳در شهرستان سربیشه خراسان جنوبی در ۳۰کیلومتری مرز به ترتیب با ۵۰ و۸۰ دندانپزشک میزبان مردم نیازمند باشد. اما انتخاب مناطق به‌ منظور استقرار گروه تخصصی دندانپزشکی براساس میزان محرومیت منطقه و پایین بودن سطح بهداشت دهان و دندان صورت آنها صورت می‌گیرد.


امسال هم که در استان کرمانشاه فعالیت می‌کنید؟

بله، امسال در شهرستان گیلانغرب استان کرمانشاه با ۱۲۰دندانپزشک در خدمت مردم روستا‌های این شهرستان بودیم و ۱۰نفر از جهادگران در عرصه فرهنگی هم ما را هم یاری نمودند. از فعالیت‌های خاصی که در این مناطق انجام گرفت می‌توان به آموزش بهداشت دهان و دندان، ساخت و تحویل پروتز به سالمندان، اقدامات دندانپزشکی، عصب‌کشی، کشیدن دندان‌های معمولی و دندان عقل و جراحی‌های کوچک در این گروه دندانپزشکی اشاره داشت. امسال به جایی رسیدیم که جراحی‌های ایمپلنت را انجام دادیم و حدود ۳۰ ایمپلنت جراحی و انجام شد. امسال ۱۲۰فک دندان مصنوعی ساخته شد.

آقای عادلی در مورد گستردکی کار و اینکه چه روستاهایی در شهرستان گیلانغرب تحت خدمت‌رسانی رایگان دندانپزشکی شما قرار داشتند، بفرمایید.

امسال ما در منطقه ویژنان که از توابع گیلانغرب است، ۲۶ روستا را تحت پوشش قرار دادیم که سه روستای دیگر هم جزو شهرستان سومار در برنامه خدمت‌رسانی ما قرار گرفتند. جمعاً به ۲۹ روستا خدمات رساندیم اما جمعیت کلی این منطقه ۲۱۰۰نفر بود که با توجه به برنامه‌ریزی و آمارهایی که ما پیش‌بینی می‌کردیم، روزانه در بحث دندانپزشکی ۴۰۰بیمار ویزیت شده‌اند. در اواسط برنامه مشاهده کردیم که مناطق همگی پوشش داده شده‌اند.

چند مورد هم مراجعه‌کننده از عراق آمده بودند که از طریق بستگانشان مطلع شده بودند و در نهایت به آنها هم خدمت‌رسانی کردیم. اگرچه از شروط خدمت‌رسانی ما داشتن کارت کمیته امداد، بهزیستی یا دفترچه بیمه روستایی بود اما بنا به حضور و نیاز این بزرگواران از کشور عراق خدمت‌رسانی انجام شد.

در ضمن لازم به ذکر است که یک گروه پنج نفره روانپزشکی همراه‌مان بودند که در بحث‌های روانپزشکی و سبک زندگی اهالی بررسی‌هایی را انجام دادند. مردم این روستا‌ها به دلیل اینکه سال‌ها پیش در عرصه جنگ تحمیلی مورد تجاوز و تهدید قرار گرفته و بعضاً از سلاح‌های شیمیایی در آنجا استفاده شده است، دچار مشکلات اعصاب و روان هستند.

آنچه ما در میان گروه جهادی شما مشاهده کردیم حضور دندانپزشکان جوان در این گروه بود، از کیفیت حضور پزشکان در این گروه هم برایمان صحبت کنید. متأسفانه یکی از انتقاداتی که به این گروه‌ها وارد می‌شود این است که اعضای گروه برای کسب تجربه کاری یا آموزشی به اردوی جهادی می‌روند. در این مورد بفرمایید.

به لطف خدا در گروه ما اساتید دانشگاه و اعضای هیأت علمی عضویت دارند و روی کار نظارت می‌کنند، تیم درمانی شامل افراد فارغ‌‌التحصیل و متخصص است و فقط داوطلبانی در گروه جهادی پذیرش می‌شوند که دانشجوی سال آخر هستند و ترم ۱۱ یا ۱۲ و مراحل کلینیکی را گذرانده‌اند. دستیارها نیز از میان دانشجویان سال چهارم و پنجم انتخاب می‌شوند. خدمات رایگانی که اعضای گروه جهادی در منطقه ارائه می‌‌دهند گاهی این شائبه را پیش می‌آورد که آنها در قبال این خدمات از وزارت بهداشت دستمزد می‌گیرند که به هیچ وجه درست نیست، این در حالی است که برخی اعضای گروه می‌توانند در مطب شخصی خود هفته‌ای میلیون‌ها تومان درآمد داشته باشند اما بدون کم‌ترین توقعی همراه گروه شده و به مناطق محروم می‌روند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *