سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 14 May 2024
 
۰

آملی لاریجانی: حرمت جامعه پزشکی باید حفظ شود

شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۵
کد مطلب: 440055
رئیس قوه قضاییه گفت: در حوادث اخیر علاقه نداریم به جامعه پزشکی توهین شود.
به گزارش جهان به نقل از مهر، آیت الله صادق آملی لاریجانی ظهر شنبه در جمع اعضای دانشگاه علوم پزشکی که با حضور دکتر علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری، دکتر سید حسن هاشمی وزیر بهداشت، دکتر احمد شجاعی رئیس سازمان پزشکی قانونی برگزار شد با تبریک روز پزشک، گفت: تعامل خوبی میان وزارت بهداشت و قوه قضائیه وجود دارد اما باید حرمت این جامعه حفظ شود و یکی از دغدغه های اصلی ما موضوع اخلاق حرفه ای در دستگاه قضائی است و برای همین معاونت فرهنگی قوه قضائیه را تاسیس کردیم.

وی افزود: بنده با شخص آقای وزیر از سابق آشنا هستم و ایشان فردی فاضل و علمی است و براساس اخوتی هم که با دکتر باقر لاریجانی دارم با این وزارتخانه و این حرفه ارتباط داشته ام.

آملی لاریجانی گفت: با حضور خانم دکتر وحید دستجردی به عنوان مشاور قوه قضائیه مرکز سلامت قوه قضائیه بزودی تاسیس می شود و اقدامات خوبی هم انجام شده است.

رئیس دستگاه قضا به حوادث اخیر جامعه پزشکی در ممسنی و اردبیل اشاره کرد و گفت: علاقه ای نداریم نسبت به جامعه پزشکی توهین شود اما توقع داریم بسیاری از حوادث به جای رسانه ای شدن با تدبیر مدیریت شوند و نگذاریم حوادث در رسانه ها با حاشیه همراه شود. به عنوان مثال در حادثه استان فارس یکی از بزرگواران در نظام پزشکی گفته بود قاضی به پزشک مراجعه کرده و وقتی پاسخی نشنیده با شلاق پزشک را کتک زدند در حالی که اصلا درست نبود.

وی اظهار داشت: برخی حوادث و اتفاقات ارتباطی با دستگاه قضا ندارد. به عنوان نمونه قاضی حکمی را صادر می کند اما اجرای حکم و کیفیت آن با نیروی انتظامی است و اگر فرد متهم مقاومت کند نیروی انتظامی ماموریت خاص خودش را دارد و اگر نظام پزشکی بخواهد جبهه گیری کند قوه قضائیه هم واکنش نشان می دهد.

آملی لاریجانی با بیان اینکه قضات ما متدین هستند، گفت: مسائل میان قوه قضائیه و نظام پزشکی بسیار مهمتر از این حاشیه هاست. ما در موضوع محیط زیست و سلامت غذا و دارو بحث های مهمی داریم و نیاز به تعامل قوه قضائیه و پزشکان است. به عنوان مثال آیا مدعی العموم نمی تواند در موضوع آلودگی هوا وارد شود در حالی که می دانیم هر روز داریم سرب مصرف می کنیم یا موضوع غذاهای فاسد و داروهای تاریخ گذشته که همگی نیازمند ورود قاضی و پزشکان هستند.

رئیس قوه قضاییه به موضوع پیشگیری از وقوع جرم اشاره کرد و گفت: در این موضوع جامعه پزشکی خیلی می تواند کمک کند. ما در زندان ها نیاز به روانپزشک داریم و خود دستگاه قضائی هم به علت فرسایشی بودن نیاز به تقویت سلامت کارکنان و قضات دارد.

در ادامه این سخنرانی رئیس دستگاه قضا به موضوع فلسفه طبابت اشاره کرد و گفت: در طبابت باید به انسان توجه شود در حالی که در آمریکا و اروپا نگاه به انسان نگاه به یک دستگاه بیولوژیکی است یعنی اینکه بخشی از بدن خوب کار نمی کند و موجب بیماری شده است. در حالی که این انسان دارای روح و نفس است و اگر این نگاه را بشکافیم هم در پیش فرض ها و هم در معرفت شناسی و سطح اخلاق می توانیم دقیق تر در طبابت وارد شویم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *