پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 16 May 2024
 
۱۵
۴۱

زیباکلام: مجلس باید تیم مذاکره کننده را به صلابه بکشد!

دوشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۴
کد مطلب: 437929
زیباکلام رسیدن به توسعه سیاسی را مهمترین دستاورد توافق وین عنوان کرد و ایراداتی را به برخورد با تحلیل‌های ارائه‌شده در مورد آن وارد دانست.
زیباکلام: مجلس باید تیم مذاکره کننده را به صلابه بکشد!
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، صادق زیبا‌کلام در همایش اصلاح طلبان شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در دهدشت با اشاره به جایگاه مجلس شورای اسلامی در قانون اساسی افزود: مجلس شورای اسلامی جایگاه مهمی در قانونی اساسی دارد، اما متاسفانه مجلس کشور ما نه تنها در رأس امور نظام نیست بلکه بعضی وقت ها این سوال پیش می‌آید که مجلس در کجای این نظام قرار دارد؛ تجربه نشان داده وقتی مجلس در موضوعات مهم مملکتی دخالت نداشته و امور به مسئولان سپرده شده حاصل کار رضایت‌بخش نبوده است.

وی با اشاره‌ای به رویدادهایی که مجلس در مورد آن‌ها سکوت کرده است و انتقاد از این رویکرد، حساسیت امروز مجلس بر سر مسئله هسته‌ای را «کار خوبی» دانست و اظهار کرد:بدترین پاسخی که ما اصلاح طلبان می‌توانیم به مجلس بدهیم اینست که شما در هشت سال گذشته کجا بودید؟ در ۶ سالی که آقای جلیلی مذاکره می‌کرد کجا بودید؟

وی دخالت مجلس در امور مهم کشور را ضروری خواند و گفت: این‌که مجلس نه در هشت سال دفاع مقدس و نه در آن هشت سال دولت احمدی‌نژاد در امور هسته‌ای دخالت نکرده است خوب نبوده و دودش در چشم ملت رفته و فکر نکنند که نتیجه کارشان خیلی مشعشع و درخشان بوده است. ما باید از روشی که در مجلس آمریکا اعمال می شود درس بگیریم آن‌ها برنامه‌های خو را بصورت زنده پخش و ترجمه می‌کنند. خوشحالم که می‌بینم کمیسیون امنیت ملی مجلس ما هم وزیر خارجه و تیم مذاکره کننده را به مجلس می‌برند و از آن‌ها سوال می‌کنند. اتفاقا مجلس باید تیم مذاکره کننده را به صلابه بکشد نه این‌که بگوید این‌ها وکلای ما هستند و از حقوق ما باید دفاع کنند، باید ببینیم آیا این توافقی که صورت گرفته به نفع ملت ایران و مملکت ما هست یا نه.

وی تاکید کرد: «این‌که باید مجلس در رأس امور باشد و در امور نظام مداخله کند، نظام مردم سالاری است؛ نظام مبتنی بر مردم‌سالاری هم باید چند اصل داشته باشد تا بتوانیم بگوییم مردم‌سالاری است؛ عزل و نصب، اراده و قدرت، مردم و پاسخگو بودن از اصول مهم نظام مردم سالاری است و این‌ گرایش که همه چیز محرمانه باشد، جای تاسف دارد.

زیبا کلام با بیان این‌ اعتقاد که«موضوع هسته‌ای بیش از آن‌چه به خیر و صلاح مردم باشد بیشتر در خدمت یک جریان سیاسی بوده که از آن به نفع غرب‌ستیزی بهره‌برداری شده است» بحث هزینه و فایده را یک امر مهم در مسئله هسته‌ای خواند و گفت: چرا هزینه و فایده نباید بر هسته‌ای مطرح شود؟ چرا هسته‌ای باید بصورت یک بت دربیاید که همه باید در برابرش تعظیم کنند وهیچ کس جرات نکند به هسته ای چپ نگاه کند؟ هسته‌ای بت نیست، آیه قرآن نیست، چرا هیچ‌کس درباره‌اش صحبت نکند؟ خیلی از پدیده‌ها را مقدس می‌کنیم و وقتی مقدس کردیم دیگر دست هیچکس به آن نمی‌رسد با این کارها به مقدسات توهین می‌کنیم.

وی اقتصاد دولتی را فاسد خواند و گفت: تا زمانی که اقتصاد وابسته به دولت باشد حتی با وجود توافق هسته‌ای هیچ گونه رشدی نخواهد داشت.

وی هم‌چنین با اشاره به انتخابات پیش رو از آن‌چه به عنوان «عبور از آتش رد صلاحیت» تعبیر کرد، به عنوان «مهمترین مشکل طیف اصلاح‌طلبان» یاد کرد و انسجام درونی آن‌ها را خواستار شد و اظهار کرد: اگر این انسجام درونی میان اصلاح‌طلبان حفظ نشود، قبل از رد صلاحیت به دست خودتان رد خواهید شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
آقای ... بازم نطق کرد...!!!
سیاح
Iran, Islamic Republic of
نطق زیبا کلام یک طرفه است کلا گوش ندارد فقط حرف می زند
وقتی آقای جلیلی تمام خطوط قرمز نظام را رعایت می کرد چرا باید به مجلس فراخوانی می شد !?
اصلا" مگه احمدی نژاد خواست توافق امضا کنه که مجلس بخواد بررسی کنه؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
درست میگه این وظیفه اصلاح طلبان مجلس بود که دولتهای نهم و دهم رو به صلابه می کشیدن والا همین حالا اصلاح طلبها سکوت کردن و طیف مخالف داره این کار رو انجام میده.
این یک روند کاملا منطقی است که همیشه طیف مخالف دولت کاملا هم نظر با دولت نیست و اشکالات رو می تونه بگیره و الا دولت و مجلس هم سو کشور رو به قهقرا می برن
Iran, Islamic Republic of
چندگانگی شخصیتی که خود طرف هم نمی داند با خودش چند چند است.طفلی دانشجویانی که ...
چون جناحی فکر می کنی اینجوری نظر گذاشتی . منظور ایشون اینه که هر مجلس در کل در راس باشه و در جریان امور
به اعتراف خود ايشان قبله او امريكا است
Iran, Islamic Republic of
آقای زیبا کلام شما از چنین جلسه جلس های تعریف و تمجید می کنید.
اولا اینکه به نمایندگان و منتقدان جدی اجازه حضور(بدون حق اظهار نظر) را نداده بودند و ثانیا هر دو جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس بیشتر شبیه یک دید وبازدید نوروزی و تعارفات مرسوم بود مشخص بود که رییس کمیسیون که از دوستان بسیار نزدیک و صمیمی جناب لاریجانی است چطور همه جانبه هوای دولتی ها را داشت. انصافا برخی از اعضای کیمسیون هم که می خواستند صحبتهای چالشی و کلیدی را مطرح کنند، جناب رییس محترم زود قیچی می کرد و به طرفداری از برجام به وسط بحث می آمد و از آن طرف هم که یک تعداد از ذوق زدگان برجام و ارادتمندان آقای رییس جلسه، به هواخواهی از ایشان وارد گود بحث شده و..... و جناب عراقچی هم فقط یک سری صحبتهای تکراری و تکراری و تکراری .....
Iran, Islamic Republic of
چرا سوییس جایزه نوبل این آقا رو نمیده تمام پولهای بلوکه شده برگشتند اما بیچاره دکتر جایزه اش.....!
Iran, Islamic Republic of
ای کاش یک نصف جلیلی در این تیم مذاکره بود تا این همه امتیاز را مفت مسلم و مجانی به حریفان واگذار نمی کردیم .
طبق ان پی تی: حق غنی سازی نا محدود و درصدی تعیین نشده و فقط اشاره به صلح آمیز بودن دارد/آنچه ما در وین پذیرفتیم: زیر 4% یعنی کمی بیشتر از 3/5 درصد!!!!!!!!! همین یک مورد به مثابه واگذاری 96% خرمشهر به دشمن و امضای قطعنامه 598 است.بقیه بند ها و شروط بماند.
بعد آقایان خود را برنده مسابقه با نتیجه 3-2 می دانند!!!!
اگر ما تمام امتیازات را به حریف دادیم، چرا کنگره و سنای آمریکا هم با این توافقنامه مخالف هستن؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
درست به همون دلیلی که رژیم صهیونیستی هم با این توافق مخالف است و طوری وانمود می کند که با آن مشکل دارد. این نمایش وبهتر بگوییم خیمه شب بازی است که آنها شروع کرده اند تا ایران را در موقعیت پذیرش و تصویب قطعی توافق و افتادن در دام پروتکل الحاقی قرار بدهند. مهمترین و اساسی ترین هدف آمریکا وغرب تامین امنیت اسراییل بوده که با این توافق برایشان حاصل شده وتا اینجا با شروط و بندهای مربوط به بازرسی های بی سابقه از امور غیرهسته ای برایشان به دست آمده است.
داستان اسب تراوا و خیال و توهم پیروزی را که شنیده ای. این ها بین خود تقسیم کار کرده اند ودارند نقش پلیس خوب وپلیس بد را ایفا می کنند تا قدم به قدم و آرام آرام و حساب شده ایران را به آن نقطه مطلوب خود برسانند. درست برخلاف ما، آنها با هم کاملا هماهنگ شده عمل می کنند.
صفا
مثل روز روشنه وقتی شما تفکر درست داشته باشی میفهمی همه چیز بازیست
شاید یک تقسیم کار میان افسادطلبان و رژیم صهیونیستی است
که اینها موافق باشند و آنها بظاهر مخالف تا افساد طلبها بتوانند اصولگرایان را هم خط صهیونیست نشان دهند و اینان را اگر نمی توانند خاموش کنند با برچسبی خفه کنند ولی افسادطلبها بدانند قران میگوید اگر تقوا پیشه کنید خداوند جدایی حق از باطل بشما عطا میکند
حالا هر چه میخواهید نقشه بریزید

Romania
ان شاء الله
مریم
Iran, Islamic Republic of
جهان جون شما پاسخ دهید .....فایده انرزی هستهای
ایرانی فدایی علی(ع)
Iran, Islamic Republic of
اولا اگر 19000سانتریفیوژ دولت سابق که از نظر شما اساتید!!!! از رژیم صهیونیستی هم بدتره،نبود، الان چی میخواستین جاش بدین برا این بزرگترین توافق قرنتون؟؟؟؟؟؟؟
دوما جناب استاد!!!! تا کی باید میلیونها لیتر نفت و میلیونها متر مکعب گاز بسوزونیم و هوا و محیط زیستو نابود کنیم برا تولید برق با این راندمان پایین؟؟؟؟
خیلی برام عجیبه صهیونیستا،امریکا،شماها، وهابیا،منافقین،کفار و... همتون میگید احمدی نژاد بده؟ از این همه تفاهم در حیرتم،به هر حال کل ایران هم جواب منطقی بهت بدن تو حرفه خودتو میزنی،ولش کن بابا خودت چطوری؟؟؟
یکی به نعل می کوبه و یکی به تخته... معلوم نیست حرفشون چیه؟ یه روز دولتین یه روز ضد دولت...
حسن
اقای زیبا کلام اگر نیم بند و با دهها امتیاز و عقب نشینی و محدودیت به تصریح اقای ظریف و اقای اوباما به این توافق رسیده ایم ثمره مقاومت و مذاکرات گذشته میباشد بجای خلط مبحث کمی دقیق تر باشیدو واقع سخن بگویید نه همه ارزوی بغض و عناد.
برو بشین سرجات بابا ... هشت سال گذشته کسی در حال فراهم کردن جام زهر و توافق ننگین نبود !!!
متینگ انتخاباتی اصلاح طلبان بوده همراه با روشنفکر بی فکر
حمید
Romania
مدافع حقوق آمریکا شده مدعی العموم !!!!
Romania
تو دیگه چی میگی ؟؟؟
مگه اون زمانی که دکتر جلیلی مذاکره میکردند،چیزی توافف شده بود و فکت شیت آمریکایی و....در کار بود که شما میگید مجلس اون موقع.کجا بود؟ حرف مجلس از روی قانونه،نه اینکه رو هوا یک چیزی بگن.
زفره ای
اینها حال خودشان رانمی فهمند حرفهایشان ضدونقیص است اقای رسایی که فریاد می زند به باد انتقاد که نه به توپخانه تهمت و تحقیر می بندندش و9دی او را تعطیل می کنند وبعد در روز خبرنگار همه انها از ازادی چه تجلیل هایی که نمی کنند وحالا هم که اقای زیبا کلام مجلسی را عالی می داند که پر از رسایی باشد جل الخالق
علی
جناب زیبا کلام یکی به نعل میزنی یکی به میخ . اولا حق دخالت و نظارت و تصویب مجلس در تمام امور لازم است و نیازی به تائید شما نیست و دوما در زمان قبلی که ذکر کردید همیشه گفتگو بوده و هیچوقت سرنوشت ملت در یک توافق هسته ای نبود که مجلس بخواهد دخالت کند و شما به جای سیاست بازی بهتر است که خدا را در تمام امور مد نظر بگیرید که این برای شما بهتر است اگر بدانید
Iran, Islamic Republic of
خسته نشدی از این همه چند رنگی ؟ البته دست ساز خودشونی یه روز اینوری یه روز اونور بیچاره مردم ساده! بس کن آقای سوپاپ... همه چی تموم شد
اگر مجلس در اختیار اصلاح طلبان باشد ان مجلس در راس امور است اما اگر در اختیار رقیب انان باشد می گویند چرا از وزرا سوال می شود چرا در مسائل هسته ای دخالت می کند .و..... خدا کند در اینده مجلس به دست اصلاح طلبان نیفتد و اگر افتاد خواهید دید از ان به عنوان ابزار برای پیشبرد اهداف حزبی خود استفاده خواهند کرد .
Iran, Islamic Republic of
ایشان چکاره اند در همه امور نظر می دهند
United States
موضوعی که با این اهمیت که ماْ با نظر مستقیم رهبر انقلاب مذاکره شده.... دیگه مجلس و این
اقا کی باشند که دخالت و اظهارنظر کنند؟ خطبه نماز عید فطر رهبر حسن ختام هر نوع بحث و حرف با و بی ربط است....
سعید
آقای زیبا کلام قبلاً نظر خوشی دربارۀ مجلس نداشت!

به نظرم این سخنرانی را هم نه با نیّت خیر،
بلکه به نیّت درگیر کردن مجلس در این فضا ایراد کرده؛
تا این دخالت مجلس، باعث بدنام کردن مجلس در آستانۀ انتخابات بشود.
جناب استاد یه سر برو خونه هاشمی برا سرسلامتی
گفتن جاشون خالی نباشه
خونه استاد کجاست؟ ورامین؟
گلچهره
متناقض نما و تناقض گوی بزرگ. متاسفم آقای زیبا کلام رو دوست دارم اما کاش اینقدر تناقض در سخنان مثلا کارشناسانه ایشان نبود. آمدند دانشگاه ما سه سال پیش، اول گفتند شما ایرانیها به این دلیل رگ غیرتتان برای حفظ جزایر سه گانه در خلیج فارس باد میکند که هنوز خاطره جنگ قادسیه را فراموش نکرده اید بعد آخر جلسه گفتند بنده با شبکه العربیه گفتگویی داشتم و اساسی از حفظ جزایر سه گانه دفاع کردم. بالاخره نفهمیدیم موضوع ایشان چیست و الی ماشاءالله از این دست مواضع!!
امیر عباس
United States
اش انقدر شور شده که زیبا کلام هم میگه این انعفال مجلس خیلی تابلو شده
Canada
حالش خوش نیست...
مجلس ما فعلا در حال تبلیغات انتخاباتی در حوزه های انتخابی هستند
ای کاش قانونی وضع شود که از ورود افراد بی سواد به مجلس جلوگیری شود تا مجلس مجلس شود ع
کریمی
اگر کل سخن پراکنی های این معلوم الحال را از بالا و با یک دید کلی بنگری میبینیم که : سعی میکند با خط دهی های منحرف مجلس را با دولت و بلعکس و .... مردم را با سیستم و نظام ..... دانشجو را با نظام و همه را با هم درگیر نماید و تا بحال یک انتقاد سالم و سازنده از خود بروز نداده است .....
لذا از کلیه رسانه ها و روزنامه ها و سایت های ملی و ایران دوست و اسلامی عاجزانه تقاضا میشود مزخرفات این معلوم الحال را باز پخش نکنند
دم انتخاباته از این حرفها منبعد زیاد میشنویم ... حرفهای "استاد همه چیز دان " را زیاد جدی نگیرید ... جارو جنجال انتخاباته .. گوش ما از این حرفها پره ..
Sweden
خب معلومه که اصلاح طلبان دنیال رای مردم در مجلس اینده هستند واسه همین مجلس میشه دوباره راس امور!
aaa
قبول دارم
مجید
Iran, Islamic Republic of
عزیزان من جناب آقای زیبا کلام با دستاویز قراردادن موضوع توافق هسته ای دارند مجلس را می کوبند و بیاناتی اظهار می کنند که نظر مردم را همراه با نظر طیف خود نماید تا بتوانند در مجلس بعدی کرسی های بیشتری از آن گروه فکری خود کنند .
فریب این اظهارات را نخورید و ببینید فرمایشات ایشان در روز های اولیه پس از توافق چه بوده .