دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - 10 Jun 2024
 
۳
۱

انتقاد رسایی از یک مقایسه غلط در توافق

دوشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۰
کد مطلب: 437925
نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه برخی در حال حذف مجلس و دور زدن نمایندگان ملت از روند بررسی برجام هستند، نسبت به مقایسه نابجای توافق هسته‌ای با قطعنامه ۵۹۸ انتقاد کرد و گفت: مگر قرار است جام زهر به کسی بدهیم که قطعنامه ۵۹۸ را به میان می‌کشید!
به گزارش جهان به نقل از فارس، حمید رسایی نماینده مردم تهران و نایب‌رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز (دوشنبه) پارلمان در اخطاری قانونی اظهار داشت: مطابق آیین‌نامه داخلی مجلس، همه توافق‌نامه‌ها باید به صورت لایحه توسط دولت به مجلس ارائه شود اما متأسفانه تاکنون توافق هسته‌ای به صورت لایحه تقدیم مجلس نشده است.

وی افزود: دولت می‌گوید توافق را به صورت لایحه نمی‌خواهم ارائه دهم، روز گذشته بنده از آقای انصاری در این باره سوال کردم که او با خنده و شوخی گفت که قصد چنین کاری را نداریم.

رسایی یادآور شد: رئیس محترم مجلس به جای دفاع از حق مجلس در حال توجیه این اقدام نابجای دولت است، نکته دیگر اینکه دو هفته قبل باید کمیسیون ویژه بررسی برجام تشکیل می‌شد اما نگذاشتند، مجلس یک هفته تعطیل شد، دیروز یا امروز باید انتخابات این کمیسیون ویژه در دستور کار صحن علنی قرار می‌گرفت اما مثل اینکه امروز هم قصد تعیین اعضای این کمیسیون را ندارند.

رسایی با بیان اینکه نمایندگان محترم مجلس بدانید در حال دور خوردن هستیم و ما را دور می‌زنند، گفت:‌ رهبر انقلاب فرمودند توافق هسته‌ای باید در مسیری که در قانون پیش‌بینی شده به طور دقیق بررسی شود، بنابراین سوال اینجاست چرا مجلس را از روند بررسی برجام حذف می‌کنند.

نماینده تهران در مجلس در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: شورای عالی امنیت ملی در حال بررسی برجام است، اشکالی ندارد اما چرا مجلس حذف می‌شود؟ رئیس‌جمهور محترم که در گذشته دو هفته یکبار در جلسات شورای عالی امنیت ملی شرکت می‌کرد، الان یک روز در میان جلسات شورا تشکیل می‌شود و رئیس مجلس توافق‌نامه‌ای که طبق اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی نیاز به رأی مجلس دارد را با قطعنامه ۵۹۸ مقایسه می‌کند.

رسایی گفت: قرارداد ۵۹۸ بحث صلح و جنگ بود که طبق اصل ۱۱۰ قانون اساسی بر عهده مقام معظم رهبری بود، مگر قرار است جام زهر به کسی بدهیم که قطعنامه ۵۹۸ را به میان می‌کشید؟!

در ادامه محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس در پاسخ به این اخطار رسایی، توضیح داد: برگزاری انتخابات اعضای کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس به صورت یک باکس در دستور کار پارلمان قرار دارد، اما آن را در دستور کار روزانه مجلس قرار ندادیم تا هر زمانی که لایحه توافق هسته‌ای تقدیم پارلمان شد، بلافاصله رأی‌گیری کنیم.

وی همچنین گفت: ریاست مجلس نظر شخصی خودش درباره ارائه توافق هسته‌ای به صورت لایحه را بیان کرده و درباره نظر افرادی که معتقدند نیازی به تقدیم چنین لایحه‌ای به مجلس نیست هم توضیحاتی را مطرح کرده است.

ابوترابی‌فرد تأکید کرد: بر اساس مصوبه مجلس، بررسی توافق هسته‌ای در پارلمان در دستور کار خانه ملت قرار خواهد گرفت؛ اما همان‌طور که نمایندگان مجلس می‌دانند پرونده هسته‌ای از همان ابتدا در دستور شورایعالی امنیت ملی کشورمان قرار داشته است؛ لذا نمایندگان مجلس توجه داشته باشند که از این زاویه مقداری باید کاملاً هماهنگ عمل کنیم.

پس از این توضیحاتی نایب رئیس اول مجلس، حمید رسایی خطاب به وی گفت: ما مخالف بررسی برجام در شورایعالی امنیت ملی نیستیم، اما امروز دیگر موضوع هسته‌ای تبدیل به یک «توافق» بین ایران و ۱+۵ شده است لذا طبق اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی باید به صورت لایحه برای رسیدگی تقدیم مجلس شورای اسلامی شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ایرانی فدایی علی(ع)
Iran, Islamic Republic of
دمت گرم رسایی.