چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 15 May 2024
 
۰
۱

آسیب به بیانیه وین با قطعنامه شورای‌امنیت

دوشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۴۱
کد مطلب: 434174
کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه قطعنامه شورای امنیت جمع‌بندی مذاکرات وین را آسیب‌پذیر می‌کند، گفت: قطعنامه باید ضمانت اجرایی برجام، ملغی‌کننده قطعنامه‌های قبلی و خارج شدن ایران از فصل هفتم منشور سازمان ملل باشد اما با پیش‌نویس فعلی قطعنامه این مسائل در معرض سؤال قرار دارد.
به گزارش جهان، مهدی فضائلی کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به مفاد جزئیات پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت درباره توافق وین اظهار داشت: واقعیت این است آنچه به عنوان پیش‌نویس قطعنامه منتشر شده نگران‌کننده بوده و عمده نگرانی‌ها نیز در دو بخش و در ارتباط با تحریم‌های تسلیحاتی و تحریم‌هایی مربوط به صنایع موشکی و صنایع بسیار معمولی از جمله تانک، هواپیما و توپخانه است.

فضائلی ادامه داد: مجموعه اینها کماکان مشمول تحریم‌های آمریکا است اما اینها مواردی است که مستقیماً با بنیه دفاعی کشور مرتبط است و هیچ کشوری اجازه نمی‌دهد که کشورهای متخاصم توانمندی دفاعی آن را با محدودیت روبرو کند.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه پیرامون ایران در منطقه‌ای پر از تهدید و خود کشورمان نیز از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی به صورت مستمر در معرض تهدید نظامی قرار دارد افزود: اگر قرار باشد همان کشورها بخواهند بنیه دفاعی ما را با محدودیت روبرو کنند این غیرمنطقی است.

وی تصریح کرد: نکته‌ دیگر که در ارتباط با قطعنامه وجود دارد بحث مکانیزمی است که درباره برگشت‌پذیری تحریم‌ها پیش‌بینی شده و به نوعی آینده جمع‌بندی مذاکرات و بیانیه مشترک وین را آسیب‌پذیر می‌کند و این نگرانی وجود دارد که این بیانیه مشترک می‌تواند با اراده یکی از کشورهایی که برخی از آنها با ما سابقه دیرینه دشمنی دارند زیر سوال برود.

این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: یک ابهامی که در اینجا مشخص است و جا دارد که مذاکره‌کنندگان درباره آن توضیح دهند این است که علی‌القاعده وقتی قرار بوده یک قطعنامه درباره کل برجام و قطعنامه‌های قبلی شورای امنیت تصمیم‌گیری و جمع‌بندی کند این قطعنامه باید با نظر جمهوری اسلامی صورت می‌گرفته است اما این در حالی است که در برجام پیش‌بینی شده که پیش‌نویس این قطعنامه توسط گروه ۱+۵ آماده می‌شود.

فضائلی با تاکید براینکه این قطعنامه باید ضمانت اجرایی برجام، ملغی‌کننده قطعنامه‌های قبلی و خارج شدن ایران از فصل هفتم منشور سازمان ملل باشد یادآور شد: این در حالی است که با پیش‌نویس فعلی قطعنامه این مسائل در معرض سوال قرار دارد و باید مشخص شود که تیم مذاکره‌کننده در جریان تهیه این پیش‌نویس چقدر نقش داشته است.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه این مسئله از مواردی است که ذیل توافق در همه چیز یا هیچ چیز قرار می‌گیرد گفت: اگر جا داشته باشد باید رایزنی شود تا حتی‌‌المقدور جلوی تصویب قطعنامه به این نحو گرفته شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


شیرین کاری این دولت اینه که نه تنها مشکل تحریم را حل نکرد بلکه مشکلی بر مشکلات ملت ایران اضافه کرد.
این بود بلدم بلدم؟؟